![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det mest logiska borde ju vara att högerregeln ska gälla när man ska in i rondellen och att de som är kör i rondellen ska lämna företräde som det är i Grekland. Så i detta fall kan jag inte påstå att de svenska reglerna är de som är bäst och viktigast... ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2013-05-27 klockan 00:05. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det är klart att det kan bli kaos i storstäder förstås med mycket trafik..
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Här i Grekland har de som skall in i rondellen företräde som tidigare sagts i denna länk, samtidigt som dom som skall in i cirkulationsplatsen/rondellen har skyltar som säger STOPP eller lämna företräde. De som då är i rondeller vet att de skall lämna företräde för de som skall in ( den som är i rondellen ser ju ej skylten att den som skall in i rondellen skall lämna företräde) och de som skall in i rondellen ser på skyltarna att dom skall lämna företräde för dom som är inne i rondellen. Alltså för att trafiken skall flyta så MÅSTE en bryta mot sin skyldighet att lämna företräde... Detta inlägg går ju knappast att förstå men det är ju därför som det är så mycket olyckor/tillbud/osäkerhet i rondeller. Vet någon en rondell i Grekland utan företrädes/stopp markeringar? Olle Har läst detta inlägg flera gånger och tror att det stämmer men ojoj vad roddigt. |
|
|||
|
|||
![]()
De som då är i rondeller vet att de skall lämna företräde för de som skall in ( den som är i rondellen ser ju ej skylten att den som skall in i rondellen skall lämna företräde) och de som skall in i rondellen ser på skyltarna att dom skall lämna företräde för dom som är inne i rondellen.
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hos oss finns en enda rondell, men den räknas som korsväg...tror jag...och det sker en hel del krockar där. Jag tror att man ska titta på övriga förare snarare än på skyltar, reagera snabbt, gärna vinka eller blinka lite när man ögonledes kommit överens.
|
|
|||
|
|||
![]()
Vet inte om jag har rätt nu, men det är väl inte så mycket rondeller på de grekiska öarna är väl mer vanligt om man kör in i en större stad? När jag körde bil på Samos och kom till staden Karlovasi kom jag till en "rondell" el. fyrvägskorsning, sen i övrigt där jag körde var det vanliga vägar och riktigt trevligt och lätt att köra.
Viktigt också som Monica säger med ögonkontakt, blinkers på och visa vart man ska i sådana situationer där det är mycket trafik osv. |
|
|||
|
|||
![]()
Hmm, hade ingen aning om att man ska lämna företräde i rondellen. Har alltid kört som man gör i Sverige och det har hittills fungerat bra. Vi har väl haft tur antar jag : )
|
![]() |
|
|