Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-08, 21:12
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Vår plan ingen plan

Resonerat fram och tillbaka, men aldrig gjort slag i saken. Nu har vi bokat...ingenting! Maken har blivit äventyrlig av sig och tycker vi ska ha is i magen och inte planera. Boka en sista-minuten sent och så får vi se vad det blir.

Ja ja, säger jag. Vi får som sagt se vad som finns kvar i slutet av juni-början av juli när det är aktuellt. Jag är öppen för förslag, kan tänka mig åka till vilken ö eller ögrupp som helst (kanske inte Korfu?). Gärna någonstans där jag inte har varit (de flesta resmål i Grekland!) eller återvända till Samos, Naxos, Kreta men inte Korfu.

Antalet restresor till Grekland kan förstås vara avhängigt av vilken slags svensk sommar det blir. Men någon flygresa borde det väl bli. Jag är inte så kinkig. Jag kan tänka mig andra länder också: Spanien, Portugal, Irland, Skottland...fast visst vore det härligt med lite sol!

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 21:14
Ainas avatar

Standard Sv: Vår plan ingen plan

P.S. Har så smått börjat plugga lite grekiska med hjälp av diverse appar. Alfabetet ska jag banne mig lära mig! Och räkna, lite fraser och ord...
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 10:13
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Ja alfabetet ä bra o kunna, räddat mig ibland när man är ute o kör, för det mesta är skyltarna på Engelska också men rätt vad det är står det bra på Grekiska.

Mitt tips är Lesvos, helt underbar ö, inte ens turistorterna känns exploaterade, kanske svårt hitta sista minuten dit, vet inte ens om det går charter längre (förra året gick ingen) men det går lätt o flyga dit med inrikesflyg
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 10:25
Ainas avatar

Charter eller flygresa/flygstol spelar ingen roll. Vi har hur som helst pratat om att resa runt, inte förboka boende, ev boka bil (beror ju på var man hamnar) eller åka till fler öar.

Lesvos vet jag att jag funderat på tidigare. Får se vad det blir.

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 11:22
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Fra Norge så er det ofte Kreta; Rhodos og Kos som har restplasser...vet ikke hvordan det er i Sverige... Men tipser bare om at man bør være veldig åpen for de mulighetene også da det er så mange andre øyer i nærheten og disse øyene har meget god fergetrafikk slik at man kan reise videre til andre øyer som kanskje lokker mer

Fra Kos er det f.eks. veldig lett å ta seg til bl.a. Kalymnos, Lipsi og Samos.
Fra Rhodos kan dere jo dra bl.a. til Karpathos, Symi, Tilos, Lipsi, Kos.. + mange flere..

Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 13:13
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
P.S. Har så smått börjat plugga lite grekiska med hjälp av diverse appar. Alfabetet ska jag banne mig lära mig! Och räkna, lite fraser och ord...
http://www.theodorou.freeserve.co.uk...p/contents.htm

Här har du att börja med. Alfabetet, siffror och andra ord. Efter de tio lektionerna, klicka på ikonen "Activity Centre" uppe till höger för att komma till små spel som tränar de olika färdigheterna.

Karin
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 15:19
Ainas avatar

Efcharisto poli (eller vad det kan heta), Karina!
aina
Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 15:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Parakaló!
Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 20:03
Ainas avatar

Just nu lutar det mot Kykladerna. Flyga till Santorini. Så fort vi bokat flyg börjar vi leta båttider. Vill till Amorgos (återbesök) och Tinos, men kan också tänka oss andra öar, beroende på vilka båtar som passar.

Vi vill boka flygresan, så man kan börja läsa och planera lite. Aldrig besökt Santorini. Just beställt e-guider för Santorini och TiNos (ja, jag beställde rätt ).

Aina
Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 19:02
Ainas avatar

Eller flyga till Aten och ta båt från Rafina verkar smartare och TiNos först. Ingen plan framskrider...
A
Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 22:09
Ainas avatar

Så här länge stod vi ut att vara oplanerade och coola.
Nu är resan bokad. Vi åker till Aten 29 juni och tillbaka 17 juli. Övernattning i Rafina och sedan båt mot TiNos eller dit vi får biljett. Inga fler bokningar ikväll.
Har pratat lyriskt om Amorgos ikväll också.

A
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 09:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vi åker till Aten 29 juni och tillbaka 17 juli. Övernattning i Rafina och sedan båt mot TiNos eller dit vi får biljett.
Grattis!

Ni kan ju ta Andros på vägen till Tinos. Också det är en fantastisk ö.
Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 16:58
Ainas avatar

Ska kolla upp Andros. Skönt att ha flyget bokat. Nu kan vi börja läsa om öarna och fundera. Ska också leta här på Kalimera innan vi börjar fråga om färjor och boende.

Vi anländer sent till Aten och ska övernatta i Rafina. Än så länge tänker vi Tinos och Amorgos plus eventuellt någon annan ö. Jag gillar att åka till en ny ö och återvända till en annan. Amorgos, Katapola i första hand, men jag vill också till Egiali igen. Minns en mysig strand med taverna som jag och sonen gick till en morgon och en av byarna vi vandrade till där vi fikade på ett hotell som verkade himla trevligt...

Vart den ursprungliga planen, Skopelos och Aga...(en liten ö på A), tog vägen vet jag inte. Bekymrar oss föga nu.

Aina
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.