![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fish Spa
Vid vår senaste Kretaresa erfor vi att det etablerats Fish Spa både här och där. Det fanns till och med två stycken inrättningar i lilla Paleochora. I Chania gick det tretton på dussinet. Uppenbarligen handlar det om pedikyr med hjälp av små ettriga fiskar av arten ”Garra Rufa” Spagästerna sitter på en bänk och har ett akvarium nedanför sig där fötterna stoppas ned för att bli befriade från gamla hudavlagringar och förhårdnader. Firrarna skonar turligt nog frisk hudvävnad. Behandlingen är relativt kostsam. För 20 minuters behandling får kunden betala lika många Euro. Vad jag undrar över är om denna metod verkligen kan vara att rekommendera? Jag läste nämligen härförliden i den förträffliga tidskriften New Medical Review att forskare starkt avrådde från denna metod. Detta på grund av risken att drabbas av fotsvamp och andra infektioner som smittar från kund till kund. Något byte av fiskar eller vatten sker ju ej vid kundbyte. Någon/några här på forumet som har provat metoden och kan ge synpunkter på denna. Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Jag undrade också i en tråd förra året. Finns att läsa här.
Jag antar att det har blivit ännu fler i år. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag provade på Rhodos ifjol bara för skoj skull
![]() ![]() Ps. I Platanias finns det säkert 15 inrättningar. // Malin |
|
||||
|
||||