|
|||
|
|||
ostbollar
Brukar försöka smaka olika specialiteter när jag är i Grekland och om jag förstått rätt ska jag inte missa ostbollarna när jag besöker Karpathos snart..låter gott!!men vad heter det på grekiska
/Emma |
|
||||
|
||||
Sv: ostbollar
Tror det skall heta
Tiro(ost)keftedes(bollar) Tirokeftedes är underbart gott. Olle |
|
||||
|
||||
I enkelte menyer kalles det tirokroketes
|
|
||||
|
||||
Det funkar bra med "cheese balls".
|
|
|||
|
|||
Re: ostbollar
Visste väl att jag snabbt skulle få svar! Tack! det ju lite roligare att försöka sig på det grekiska namnet....o kunna läsa sig till det i menyn. Men får jag hjärntorka så kör jag med cheesballs
/Emma |
|
|||
|
|||
De godaste ostbollarna/Cheese croquettes/Tirokeftedes jag ätit var på "To Steno" i Rhodos stad. De smälte i munnen. Gott.
|
|
|||
|
|||
Mmmm..tirokeftedes en av mina favoriträtter när jag är i Grekland, speciellt goda var dom på tavernan Omonia på TILOS i höstas..
|
|
||||
|
||||
Taverna Klimataria i Volada har de bästa på Karpathos. När du ändå är där kan du också prova deras saganaki med tomat och bacon.
Karin med bara 9 dagar kvar! |
|
|||
|
|||
Citat:
Något man inte får missa är Domatokeftedes , eller Tomatoballs...för att inte tala om Fennelballs, då särskilt Malamatenias! ..fast allt detta är förstås lika gott på Karpathos...leta efter Tomatoballs och fennelballs där! Lisa |
|
||||
|
||||
Og til dessert; Loukoumades!!
Honningboller, herlig!! De aller beste får du hos Kostas i Menetes, eller på taverna Milos i Olymbos. |
|
|||
|
|||
Re: ostbollar
åh hjälp vad mycket gott ser framemot att få smaka alla härliga grekiska rätter. kommer väl som vanligt att rulla hem.... men vad gör väl det om hundra år!?
/Emma |
|
|