![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Underbar post Thira! Tack!!!
Ingela |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med dig Ingela! Du har ju läst att jag var skeptisk till Santo från början(14 år sedan),men har nu ändrat mig totalt! Det är en alldeles underbar ö med SÅ mycket mer än Fira och Oia!
Nu i slutet av augusti, när vi kommer ner,har jag flera saker som jag vill upptäcka! Tex stranden som ligger nedanför Akrotiri - jag tror att den kallas just Akrotiri Kaldera Beach.Har alltid längtat efter att simma i Kalderan! |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Här har vi badat. Det var ganska häftigt. ![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
.. men allt blir ju vad man gör det till!
![]() Ja ta reda på mer om Santorini och se inte BARA Oia och Fira plus de mest turistiga stränderna... Och vill man verkligen fly undan de värsta folkmassorna, tar man båten till Thirassia som går 3 ggr per dag från Ammoudi (Oia´s hamn). Åker man med första båten kl 8 hinner man bada på helt folktomma stränder, vandra hela vägen till norra spetsen där utsikten är helt underbar, äta lunch på Panorama i Manolas by. Sista båten tillbaka går kl 17 och kostar bara 1 euro. Här är min uppdaterade "Santorini Trip Ideas" på Tripadvisor: http://www.tripadvisor.com/GoListDet...rip_Ideas.html Ingela Senast redigerad av Ingela A den 2013-07-10 klockan 10:41. |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med Thira och Ingela. Det finns inte en plats i Grekland som jag håller mer kärt än Santorini. Sitter man som en turist för en eller två nätters boende på ön och då hamnar i smeten i Fira eller Oia kan jag förstå att det blir jobbigt.
Jag hörde en gång vad en man från Stockholm sa efter att hyrt bil i en halv dag på ön: Han sa; "Fy fan, hyrt bil i fem timmar och har sett allt, vilken jävla Ö" Jag har varit där mer än 50 gånger och njuter fortfarande av nyhetens behag. Jag har varit på ett flertal öar och på fastlandet men Santo ger mig bara goda minnen och upplevelser, fast då inte så ofta av Fira eller Oia naturligtvis. Yeasou ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Om man ändå som förstagångsbesökare vill se Oia och eller Fira, finns det någon dag som är bättre än andra? Eller kommer kryssningsfartygen varje dag?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har länge önskat att få stanna några dagar/vecka på S. Har bara övernattat där + 1 dag max ifärd med att fara till andra öar. och efter att ha läst alla inlägg här är det nog dags!! Så alla erfarna; När är bästa tiden; alltså när är det minst med turister där?! Maj skulle det vara ok tror ni? September?
/Emma |
|
|||
|
|||
![]()
Maj är bra och september likaså.Vi har också varit där i april som är fantastiskt med alla blommor.
En annan rekommenderad minivandring är att åka till Akrotiri by och gå en bit längs kalderan.Kanske den bästa vyn efter Santo Wines. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker inte riktigt att Oia och Thira är jämförbara. I Thira är det full fart och kryllar av turister och musik hörs hela tiden. Oia däremot är det ganska lugnt utom när bussarna från kryssningsbåtarna kommer och vid solnedgången, men efter det och mellan bussinvasionerna så är det riktigt soft i Oia. Det här gällde i början på juli, det är antagligen annorlunda slutet av juli och augusti, men skillnaden är påtaglig ändå skulle jag tro.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det kommer kryssningsbåtar även i april. Men inte i samma omfattning som under sommaren. ![]() Den annars så karga ön ser helt annorlunda ut i april. ![]() Linbanan till Fira går oftast tom. ![]() Någon trängsel längs calderan är det inte tal om. ![]() Stränderna är folktomma. Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag ser verkligen fram emot att komma ner om 1 vecka nu efter denna diskussion. Nu är jag ju en sån resenär som ser det mesta som positivt och räds inte lite turister. Kommer besöka både Fira och Oia samma tid som alla andra
![]() Ska bli grymt spännande att se och upptäcka denna vackra ö och en rapport från mig kommer när jag kommit hem. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ha det alldeles underbart!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() (Og Fira er bedst klokken 06.00 - 08.00 om morgenen...) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Var ska du bo? Vi ska bo i Perissa. Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag också!
|
|
|||
|
|||
![]()
Vi åker nu på lördag, och ser fram emot en fin vecka med alla tips vi fått!
Blir två dagar på Ios också, ska bli så spännande att uppleva denna del av Grekland som för mej är ny. Återkommer också med kommentarer när vi är hemma igen ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Åker på söndag med min svägerska och ska bo på Atlantis Beach i Perivolos.
Lovar skriva sen vad jag tyckte om både hotell och resmål. Varnar för mycket bilder också ![]() |
![]() |
|
|