![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ibland får man rödlök i salladen som är mild och god .Är det löken i sig själv ? Eller har man gjort något?Har själv försökt med strösocker på löken en halvtimme och sedan skölja av med rinnande vatten, förvällt löken några minuter ,lagt löken i mjölk.Men inte fått den så god som t.ex. idag i saluhallen i Chania.Hur gör man någon som vet ?
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har fått tips om att lägga löken i lättsaltat vatten en stund men har inte testat själv.
Gunilla på granngatan |
|
|||
|
|||
![]()
Lite salt,balsamvinäger och olivolja gör susen med rödlöken! Jag tycker själv att den får en helt annan smak och blir lite mildare!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Saknar den milda grekiska löken. Löken hemma i Sverige, är så skarp att den knappt går att äta rå. Jag kör med silverlök istället, som är lite mildare.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Den grekiska rödlöken är underbar tycker jag. Köper alltid med mig ett par kilo hem. Oftast då av en tavernaägare som har egen odling.
Den grekiska rödlöken är mycket mildare än den vi kan köpa i Sverige. Dessutom; den rödlök vi köper här hemma möglar väldigt fort. Jag har jämfört. Haft hemma både grekköpt och svensktköpt och har verkligen sett skillnaden. Jan, jag tror på både Gunilla och Eva. Testa deras förslag, det ska jag göra! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har aldrig varit med om att rödlök möglar men jag köper inte så stora mängder. Förvarar den i en öppen porslinskruka i rumstemperatur. Snart finns det färsk svensk rödlök och den är underbar. Jag använder rödlök hela året och upplever den alltid som god. Vintertid är det ju mest som stekt och kokt till olika maträtter. Vill man ha den färsk i sallad är det en annan sak. Tips till alla lökälskare är att använda blasten på den färska löken och inte slänga bort den. Det finns också en lök som kallas norrbottens eller norrlandslök som den som har möjlighet lätt kan odla själv.
Eva http://handbok.alternativ.nu/Odling/...rlandsl%C3%B6k Senast redigerad av Eva L den 2013-04-30 klockan 11:20. Anledning: La till länk |
|
|||
|
|||
![]()
Jag lärde mig av en indier att all lök som ska ätas rå ska läggas i blöt i ljummet eller varmt vatten med ganska mycket salt i 15 - 30 min, och att man sen ska skölja löken i iskallt vatten så att den blir krispig. Detta dels för att få bort alltför skarp smak men också för att minska risken för gaser i magen.
Våga |
|
|||
|
|||
![]()
Jag håller med dej Yannis, rödlöken här har lätt för att mögla. Jag odlar rödlök själv och den håller hela vintern utan att mögla. Men det är ju inte alla som har möjlighet till det.
/Majken |
|
||||
|
||||
![]()
Lägg skivad rödlök i limejuice en stund...blir jättegott / Irene
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det blir riktigt bra! Min man som är från Paraguay,gör så och det funkar perfekt!
|
|
|||
|
|||
![]()
Den svenska röd löken har så frän smak. När jag gör grekisk sallad så låter jag rödlöken ligga skalad i kallt vatten i tre timmar. Då blir den mild och god. Sen köper man dubbel mängd feta ost så man har lite att snaska på med ett glas Ouzo medan tiden går...
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() MVH zakka |
|
||||
|
||||
![]()
Äsch, vad är det här för trams, tänkte jag. Rödlök är alltid god och lagom stark. Men nyss hemkommen råkade jag ut för en riktig stark rödlök
![]() Man lär sig något nytt hela tiden. Aina |
![]() |
|
|