|
|||
|
|||
Reseförsäkring
Hur brukar ni göra? Tecknar ni en separat reseförsäkring när ni åker på charter?
Vi åker med Fritidsresor, och förra året kostade den 460/person och räckte 1 år. Nu kostar den 555/person och räcker 2 veckor!!!! Jag får aldrig nån kläm på om man måste ha den eller inte. Man har ju hemförsäkring, men man vet ju inte om olyckan är framme. I och för sig så är väl 555: inte så mycket i det stora hela, men jag tycker att förutsättningen är helt annars nu med den försäkringen. Majken |
|
|||
|
|||
Sv: Reseförsäkring
Vi har Folksams hemförsäkring och gjort ett tillägg (ca 20 kr/månad) utökad försäkring som heter Resklar.
|
|
||||
|
||||
Det finns inga svar som gäller alla försäkringar, men generellt så har de flesta hemförsäkringar idag ett reseskydd (ibland till en extra kostnad) som täcker allt man behöver för "vanliga" aktiviteter och händelser oavsett var och hur man reser, och då är det alltså helt onödigt med resebolagets försäkring. Kolla med ditt hemförsäkringsbolag, det är bara de som kan ge rätt svar på vad din försäkring täcker.
För många aktiviteter som är lite mer äventyrliga gäller varken hemförsäkringens reseskydd eller resebolagens. Skall man syssla med till exempel sportdykning, hängflyg eller klättring (och en massa annat) och vill vara försäkrad måste man ha en så kallad extremsportförsäkring, till exempel från ERV. |
|
||||
|
||||
Har aldrig tagit en extra försäkrng, och kommer heller aldrig att göra det. Reser ganska mycket, senaste året; London x 3, Alicante, Filippinerna, Madrid, Vietnam och på onsdag bär det till Cypern.
Min hemförsäkring samt det skydd jag får när jag betalar med Master Card eller Visa, räcker hur bra som helst. Dom vill bara Ripp you off! |
|
|||
|
|||
Vi har också Folksams hemförsäkring med tillägg resklar och vi fick vid ett tillfälle sjukdom som omkullkastade resplanerna och vi fick tillbaka våra pengar utan några som helst problem. Om vi är borta mer än 45 dagar så tar vi ytterligare ett tillägg på hemförsäkringen som gäller från dag 45.
Margarretha |
|
||||
|
||||
Även vi har tagit Folksams resklar för en dryg tjuga per månad för oss två.
Vi upptäcte ju förra våren att man kunde bli sjuk vid vår ålder och åka fram och tillbaks till lasarettet här hemma. Rekommenders verkligen! Birgitta. |
|
|||
|
|||
Har också Resklar som tillägg till hemförsäkringen. Den gäller vid ett restillfälle maximalt 45 dagar. De 20 kronor per månad den kostar har jag tjänat in många ggr då jag slipper betala extra för försäkring.
Antal 45 dagars restillfällen på ett år kan givetvis vara flera. I december är planerna en 43 dagars resa till Indokina. Då som alltid passar Resklar perfekt. Har lyckligtvis aldrig behövt utnyttja försäkringen men jag rekommenderar den också. /pawik |
|
|||
|
|||
Betaler jeg mer enn 50 prosent av reisen med MasterCard får jeg gratis reiseforsikring. Så da betaler jeg selvsagt reisen med MasterCard - og betaler inn summen før det påløper renter, selvsagt.
|
|
|||
|
|||
Tack för alla svar. Vi har vår hemförsäkring hos Länsförsäkringar så vi kan ju inte köpa av Folksam då. Har försökt kolla på Länsförsäkringar, men allt är så krångligt. Vill bara ha ett enkelt svar, var kan man få en försäkring som täcker samma som de försäkringar som Fritidsresor erbjuder. Deras extra försäkring finns hon ERV. Har vid 2 tillfällen fått väskan förstörd och då har man fått ersättning på plats för att köpa en ny. Sen är det ju det här om man blir sjuk. Känns nästan som om jag måste köpa försäkringen för 1110 för 2 veckor!!!!!
|
|
|||
|
|||
Vi har aldrig köpt någon separat reseföräkring ellere avbeställningsskydd från resebolagen. De spelar lite på resandens osäkerhet.
Vi betalar resan med tex. visakort och där ingår en viss försäkring. Sedan har hemförsäkringen (Länsförsäkringar) ett visst "skydd när du reser" + "utökat reseskydd". Ring och prata med försäkringsbolaget. Har kollat upp detta noga och kommit fram till vad vi tycker bästa lösningen. Hoppas att det kan vara till hjälp. seaside |
|
||||
|
||||
Ring till Länsförsäkringars lokalkonor här i Umeå då får ni all information ni behöver. Ni kan teckna en extraförskring där resmer tror jag den heter. Enligt min mening är den både billig och bra och gäller alla i hushållet då får ni även avbeställningsskydd men den ska då vara tecknad när resan bokas. Det vanlig skyddet som finns i hemförskringen är också bra. Jag är själv kund där och fick ersättning när jag insjuknade i salmonella för ett antal år sedan på Karpathos. Det finns en talong som följer med årsbeviset som man bör ta med på resan. Vid sjukdom ska den undertecknas av läkare.
Eva |
|
|||
|
|||
Tack för alla svar. jag har kollat med Länsförsäkringar, och dom håller på att ändra i sin försäkring. Resmer finns inte kvar. Skillnaden på försäkringsskyddet mellan deras reseförsäkring som ingår i hemförsäkringen och den som Fritidsresor erbjuder är självrisken som är 1500;-. Då får man beakta att försäkringen hos Fritidsresor är 550;- /person. och att man får tillbaka det man lagt ut på plats och inte när man kommer tillbaka hem. Vi funderar vidare på ur vi ska göra. Det har hänt oss vid 2 tillfällen, att väskan har gått sönder och att vi har varit tvungna att inköpa en ny. Då har vi fått full ersättning för den nya väskan på plats, väldigt smidigt, istället för att börja bråka när man kommit hem.
|
|
||||
|
||||
Jag såg att i mitt senaste försäkringsbrev att avbeställningsförsäkring numera ingår i grundskyddet. Tänkte inte på det när jag skrev svaret till dig. Flera andra bolag har den lösningen numera och har gjort om sina försäkringar. Jag anser att charterbolagens försäkringar är orimligt höga och har inte tagit dessa de senaste 15-20 åren när jag åkt charter men alla måste ju välja den lösning de vill ha. Jag försäkrar mig mer för de stora katastroferna och betalar dessutom alltid mina resor med kort som har ett bra försäkringsskydd. Jag tror att resebranschen gör stora vinster på de här försäkringarna. Har endast en gång råkat ut för en trasig väska och fick en ny av likvärdig kvalité av flygbolaget direkt på flygplatsen.
Eva |
|
|