|
|||
|
|||
Sv: Taxfree
Det är nog så att charterbolagen inte tar så noga med dessa regler... Jag har åkt både med ving och med apollo... De gånger jag har åkt med apollo har det varit SAS som flugit ner oss och då har vi inte fått beställa alkohol på nerresan men emellertid kan det berättas att andra apolloresenärer (som flugit från Landvetter eller Arlanda och då rest med novair) har fått beställa alkohol på nerresan...
När jag sedan har börjat flyga med Ving och Thomas Cook så har vi fått beställa alkohol på utresan men dock så får man det först nere på Grekisk mark... |
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
Med Novair har man inte fått beställa på nerresan senaste 2 åren. Med tui har det gått bra men de levererar på grekisk mark. Med Sas har jag aldrig kunnat handla på utresan. Detta gäller till Kreta iaf....
|
|
||||
|
||||
Men det avgör ju saken, hädanefter får man alltså åka med TUI då! Det är väl Ving om jag inte missminner mig.
|
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen, som däremot förbeställde mycket god whisky till hemresan... . |
|
||||
|
||||
Att handla på Athens flygplats är ju svindyrt. En flaska 5* Metaxa kostar typ 22€ och det var faktiskt billigare Carrefour på Paros. En mascara som frugan kollade på är billigare i Sverige.
Metaxan handlade jag i Frankfurt i stället för 14€ men priserna på sminket var forfarande inte billigare än att hon handlar på Birka Paradis i stället nästa vecka. Vi flyger med SAS och Lufthansa så någon försäljning ombord är det inte att tala om. Charterbiljetterna blir så pass dyra också jämfört med reguljära biljetter så man kan handla spriten på Systembolaget och ändå gå med vinst. Dessutom har jag tröttnat på att handla sprit på planet efter att man ett antal gånger fått lov att bära 10-12 flaskor som frugan tagit upp beställning på hos vänner och bekanta. Nej dom kan hädanefter åka på egna utlandsresor och spara en 50-lapp eller en hundring på en liter starksprit. Dagens surigaste inlägg men så är det. |
|
||||
|
||||
Citat:
// Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Saxat från Novairs sida: OBS! Viktig information [LIST][*]Fr.o.m 19:e juni 2012 så kan tyvärr Alkohol endast beställas för leverans till hemresan (ej utresan) på flygresor inom EU.[*]Tobak kan endast beställas på flygresor utanför EU[/LIST] // Malin Senast redigerad av nilam den 2013-08-03 klockan 21:30. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
Citat:
// Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Men mycket fippel med pengar och vad det kostar med dom där jäkla flaskorna innan man ens har åkt iväg kommer jag ihåg. Före man åker så låg det en hög med växelpengar och samma hög låg kvar när man kom hem. Taxfree är lite som korven för 5kr på IKEA, i sista stund så ska man tillfredställas med ett köp som ska övertyga oss om att allt har varit så fruktansvärt väl bra och billigt. En anledning att komma tillbaka helt enkelt. Människan är bra underlig när det kommer till den biten. Fortfarande lite surig så här på lördagskvällen. |
|
||||
|
||||
Citat:
Men okej, eftersom jag ju faktiskt inte beställde något till utresan (eftersom jag inte ser någon vits med det) så vet jag ju heller inte med 100% säkerhet... /kimmen Senast redigerad av kimmen den 2013-08-03 klockan 22:54. |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Men, kan detta verkligen vara sant.................... Är spriten så viktig att det kan vara värt en egen tråd här i forumet.
|
|
||||
|
||||
Jag tycker att Lopez har en bra slutkläm
|
|
||||
|
||||
LOL! Vet inte hur viktig spriten är, brukar själv aldrig beställa för utresan, men har senaste 6 åren med Apollo/SAS konstaterat det lite motsägelsefulla i att taxfreekatalogen har "Specialerbjudanden" på sprit för utresan, men samtidigt har det INTE gått att beställa ngn som helst sprit för utresa ... (Den funktionen har senaste åren varit blockerad när man kollat på datorn! - för hemresan har det dock alltid varit OK.)
|
|
||||
|
||||
Det finns väl bra mycket oviktigare saker än sprit som har egna trådar på forumet...
|
|
|||
|
|||
Jag kan bara säga att med Novair kan man inte beställa alkohol på ditresan utan bara till hemresan, det ändrade dom till förra sommaren. Det ska gälla resa från ett Eu-land till ett Eu-land enligt Novair.
|
|
||||
|
||||
Samma text står sedan några år tillbaka i "Taxfree-katalogen" när man flyger med SAS charter, dessutom kommer det upp en spärr om man försöker beställa via Internet.
|
|
|