|
|||
|
|||
Votsalakia bussar
Hej!
På tisdag åker vi till Samos/Votsalakia för första gången . Jag frågade fritidsersor angående bussar till Samos stad och de sa att de går 4 gånger/dag. Stämmer det? Och vet någon när de går tillbaka? Tips om vad man kan göra i Votsalakia och annat tas också tacksamt imot. Ser fram mot resan otroligt mycket! Tack för ett trevligt forum |
|
|||
|
|||
Sv: Votsalakia bussar
Votsalakia är en väldigt lugn plats, inte mycket att göra mer än att sola, bada och äta gott..det finns ett 20-tal tavernor..jag hyrde bil när jag var dit 2011 så hur det ligger till med busstätheten vet jag ej!
Sevärdheter i närheten av Votsalakia är ju Pythagorias Cave och ett nunnekloster dit ni kan vandra, om ni gillar att röra på Er? Skulle rekommendera att ni hyr en bil om ni har möjlighet, bussar går ju inte till alla de fina små byarna. Läs mer i forumet under Samos där hittar ni mer information. eller köp Kalimeras e-guide för Samos. Ha, en trevlig resa, Samos är underbart!! Sunny Senast redigerad av Sunny12 den 2013-07-18 klockan 13:24. |
|
|||
|
|||
Citat:
Det måste vara detta som fritidsresor menar då: VOTSALAKIA-ORMOS-MARATHOKAMPOS-KARLOVASI-AGIOS KONSTANTINOS-KOKKARI-SAMOS: 07:10-15:45 (FROM 1/7 and 11:35 – 17:15) Man får väl anta att de går lika ofta åt andra hållet då! |
|
|||
|
|||
Det går en direkt buss från Vathy till Votsalakia per dag må-fr, kl. 12.20. Annars är det buss byte i Karlovasi och därifrån går sista bussen till Votsalakia kl. 15. Man hinner kanske med bussen från Vathi kl. 14. till byte. Det är nästan omöjligt att besöka Vathy över en dag med buss från Votsalakia. Det tar ca. 2 timmar med buss en väg. I bästa fall hinner man vara ett par timmar på förmiddag i Vathy. Hyr bil, då åker man när man vill. Det är så att busslinjerna och tidtabellerna är planerade för lokalbefolkningens behov, inte för turisterna. Det är väll tänkt så att om man semestrar i Votsalakia skall man hålla sig där och inte åka bort.
|
|
||||
|
||||
Ålands Tapsa: "Det är väll tänkt så att om man semestrar i Votsalakia skall man hålla sig där och inte åka bort."
Jag tror faktiskt det också, eftersom det just är en ren turistby! Hyr en bil, det är enklast..... |
|
||||
|
||||
Och när du är på den sidan av ön rekommenderar jag ett besök i Limnionas med sin vackra bukt och strand. Vill du ha vackra vyer är en tur till Drakei inte heller fel,
Ha det skönt! /Manna |
|
||||
|
||||
Eller varför inte ta en tur upp till den lilla byn Kastania..
|
|
|||
|
|||
Hej!
Kom hem för 2 veckor sedan, härligt men extremt lugn stad. Enligt guide på plats så gick endast en buss till Vahty, runt 15, men buss från Vahty kommer runt 12, så det var ju kört tänkte vi. Men vi frågade den extremt trevlig lokalbefolkningen och fick veta att det även går en buss till Vahty runt 7 på morgonen och det stämde! Finns många bra restauranger och en ok strand, bil/mc/cykel-uthyrning. Ett ställe som hade lite "party" till sent. Blue bucket och Nick the Greek (tror jag de hette) var nog favoritställena att käka på. Chesters var nog den enda dåliga restaurangen... Kan vara bra att veta för andra tänkte jag . |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Var väl ingen direkt skillnad, det var bra mat överlag på restaurangerna tyckte vi .
|
|
|