Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-18, 11:22
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Votsalakia bussar

Hej!

På tisdag åker vi till Samos/Votsalakia för första gången .

Jag frågade fritidsersor angående bussar till Samos stad och de sa att de går 4 gånger/dag. Stämmer det? Och vet någon när de går tillbaka?

Tips om vad man kan göra i Votsalakia och annat tas också tacksamt imot.

Ser fram mot resan otroligt mycket!

Tack för ett trevligt forum
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-18, 13:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Votsalakia bussar

Votsalakia är en väldigt lugn plats, inte mycket att göra mer än att sola, bada och äta gott..det finns ett 20-tal tavernor..jag hyrde bil när jag var dit 2011 så hur det ligger till med busstätheten vet jag ej!

Sevärdheter i närheten av Votsalakia är ju Pythagorias Cave och ett nunnekloster dit ni kan vandra, om ni gillar att röra på Er?
Skulle rekommendera att ni hyr en bil om ni har möjlighet, bussar går ju inte till alla de fina små byarna.
Läs mer i forumet under Samos där hittar ni mer information. eller köp Kalimeras e-guide för Samos.

Ha, en trevlig resa, Samos är underbart!!

Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2013-07-18 klockan 13:24.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-18, 14:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Votsalakia bussar

Citat:
Ursprungligen postat av xpanterx Visa inlägg
Jag frågade fritidsersor angående bussar till Samos stad och de sa att de går 4 gånger/dag. Stämmer det? Och vet någon när de går tillbaka?
Här finns en tidtabell för bussarna på Samos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-18, 15:25
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Votsalakia bussar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här finns en tidtabell för bussarna på Samos.
Tack till er båda! (Vet ej hur man citerar flera...).

Det måste vara detta som fritidsresor menar då:
VOTSALAKIA-ORMOS-MARATHOKAMPOS-KARLOVASI-AGIOS KONSTANTINOS-KOKKARI-SAMOS: 07:10-15:45 (FROM 1/7 and 11:35 – 17:15)

Man får väl anta att de går lika ofta åt andra hållet då!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-19, 12:16
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Votsalakia bussar

Det går en direkt buss från Vathy till Votsalakia per dag må-fr, kl. 12.20. Annars är det buss byte i Karlovasi och därifrån går sista bussen till Votsalakia kl. 15. Man hinner kanske med bussen från Vathi kl. 14. till byte. Det är nästan omöjligt att besöka Vathy över en dag med buss från Votsalakia. Det tar ca. 2 timmar med buss en väg. I bästa fall hinner man vara ett par timmar på förmiddag i Vathy. Hyr bil, då åker man när man vill. Det är så att busslinjerna och tidtabellerna är planerade för lokalbefolkningens behov, inte för turisterna. Det är väll tänkt så att om man semestrar i Votsalakia skall man hålla sig där och inte åka bort.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-09, 16:04
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Votsalakia bussar

Ålands Tapsa: "Det är väll tänkt så att om man semestrar i Votsalakia skall man hålla sig där och inte åka bort."
Jag tror faktiskt det också, eftersom det just är en ren turistby! Hyr en bil, det är enklast.....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-12, 08:26
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 66
Standard Sv: Votsalakia bussar

Och när du är på den sidan av ön rekommenderar jag ett besök i Limnionas med sin vackra bukt och strand. Vill du ha vackra vyer är en tur till Drakei inte heller fel,
Ha det skönt!

/Manna
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-12, 22:04
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Votsalakia bussar

Eller varför inte ta en tur upp till den lilla byn Kastania..
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-15, 09:40
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Votsalakia bussar

Hej!
Kom hem för 2 veckor sedan, härligt men extremt lugn stad. Enligt guide på plats så gick endast en buss till Vahty, runt 15, men buss från Vahty kommer runt 12, så det var ju kört tänkte vi. Men vi frågade den extremt trevlig lokalbefolkningen och fick veta att det även går en buss till Vahty runt 7 på morgonen och det stämde!

Finns många bra restauranger och en ok strand, bil/mc/cykel-uthyrning. Ett ställe som hade lite "party" till sent. Blue bucket och Nick the Greek (tror jag de hette) var nog favoritställena att käka på. Chesters var nog den enda dåliga restaurangen...

Kan vara bra att veta för andra tänkte jag .
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-15, 10:42
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Votsalakia bussar

Citat:
Ursprungligen postat av xpanterx Visa inlägg
Hej!
Kom hem för 2 veckor sedan, härligt men extremt lugn stad. Enligt guide på plats så gick endast en buss till Vahty, runt 15, men buss från Vahty kommer runt 12, så det var ju kört tänkte vi. Men vi frågade den extremt trevlig lokalbefolkningen och fick veta att det även går en buss till Vahty runt 7 på morgonen och det stämde!

Finns många bra restauranger och en ok strand, bil/mc/cykel-uthyrning. Ett ställe som hade lite "party" till sent. Blue bucket och Nick the Greek (tror jag de hette) var nog favoritställena att käka på. Chesters var nog den enda dåliga restaurangen...

Kan vara bra att veta för andra tänkte jag .
Tack för tipsen!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-15, 22:23
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Votsalakia bussar

Citat:
Ursprungligen postat av xpanterx Visa inlägg
Hej!
Kom hem för 2 veckor sedan, härligt men extremt lugn stad. Enligt guide på plats så gick endast en buss till Vahty, runt 15, men buss från Vahty kommer runt 12, så det var ju kört tänkte vi. Men vi frågade den extremt trevlig lokalbefolkningen och fick veta att det även går en buss till Vahty runt 7 på morgonen och det stämde!

Finns många bra restauranger och en ok strand, bil/mc/cykel-uthyrning. Ett ställe som hade lite "party" till sent. Blue bucket och Nick the Greek (tror jag de hette) var nog favoritställena att käka på. Chesters var nog den enda dåliga restaurangen...

Kan vara bra att veta för andra tänkte jag .
Tack för tipsen. Åker dit på tisdag, har du några tips på lunchrestauranger oxå eller är det samma?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-16, 08:33
xpanterx xpanterx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 18
Standard Sv: Votsalakia bussar

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Roc Visa inlägg
Tack för tipsen. Åker dit på tisdag, har du några tips på lunchrestauranger oxå eller är det samma?
Var väl ingen direkt skillnad, det var bra mat överlag på restaurangerna tyckte vi .
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT