Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-08-14, 11:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 814
Standard Sv: All-inclusive

För dig som fortfarande tvekar, får du här en vägledning varför AI inte är något för dig

/Netwolf
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-08-14, 14:07
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: All-inclusive

Tänk ingen har gått in och försvarat AI. Vilken bra tråd där vi alla är överens om att Greklandsresor är upplevelser och sociala kontakter och inte pooler, massproducerad föda och gratis drinktillvaro. Sparka gärna ut företeelsen ända till Turkiet.
"Det är tur man har en egen kuppe" / Jannis
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-08-14, 16:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Sparka gärna ut företeelsen ända till Turkiet.
"Det är tur man har en egen kuppe" / Jannis
AI är väl lika förkastligt i Turkiet?? Nu får du förklara Dig lite...

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-08-14, 21:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: All-inclusive

Som halvgrek och framför allt greklandsälskare önskar jag att Grekland blir AI-fritt. Då ligger väl Turkiet närmast till vid "utsparkning". Dessutom finns ju redan de flesta AI-hotellen i Turkiet, men precis lika förkastligt överallt.
I mina månadsrapporter tog jag upp frågan för cirka 15 år sedan. Då var det ett nytt fenomen.
Nu väntar fotboll igen. / Jannis
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-08-15, 11:05
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: All-inclusive

Visst er jeg enig i det som er skrevet i Living in Crete. Ingen tvil om AI ødelegger for mange lokalsamfunn. Det er en uting.

Forrige år vurderte jeg AI for å kunne reise med en svært syk og funksjonshemmet rullestolbruker. En tidligere erfaren øyloffer, og generelt mer reisevant de fleste. Som kunne fortjent en opplevelse. AI var absolutt siste tenkbare mulighet for en reise, med 'alt' innen rekkevidde. Noen ganger kan man ikke tviholde på egne prinsipper, behovene er s å forskjellige.

I Ekathemirini sto det for kort tid siden et innlegg (editorial) om at Hellas burde satse mer på 'pengesterke' turister (min tolkning av begreper som ble brukt), mindre på budsjettreisende. Det signaliserer forhåpentligvis ikke en satsning på store turistanlegg og AI.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-08-15, 14:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 814
Standard Sv: All-inclusive

En annan nackdel med AI, är ju detta. Händer nästan bara på AI-ställen.

/NW
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-08-15, 15:56
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: All-inclusive

Det är väll inte så konstigt - det där lilla trevliga familjepensionatet brukar ju sällan ha 2000 gäster på en och samma gång


Det finns faktiskt AI-hotell som man vågar bo på - för något år sedan bodde vi på ett AI-hotell på Kreta som ägdes av en grekisk familj.
Sonen satt i bland i recpetionen och baren - fader (ägaren) var förbi dagligen och de tillverkade t.o.m. sin egen ström - på hotellet hade de solceller samt en anläggning ute på "byn".
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-08-15, 23:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 362
Standard Sv: All-inclusive

Att den inträffade magsjukan på Rhodos skulle vara ett argument mot AI tycker jag verkar lite märkligt. Om det nu skulle vara t ex maten på hotellet som var smittkällan så borde väl flera än 45 av Vings 2000 gäster smittas. Enligt artikeln fanns det gäster som under den aktuella tiden vare sig sovit eller ätit på hotellet, men ändå smittats. Har de månne smitit in på något annat AI-hotell och ätit under tiden, och drabbats av straffet för sitt syndiga tilltag.

Avstår från att här argumentera för eller emot AI, men tycker inte att man kan skylla allt elände på det faktum att en del valt att köpa all mat och dryck på det ställe man ska bo.

Tror inte heller att man blir mindre magsjuk för att det är en grek, turk eller spanjor som driver hotellet/restaurangen och flera familjemedlemmar jobbar på stället.

Masse
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-08-16, 08:24
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 814
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Har de månne smitit in på något annat AI-hotell och ätit under tiden, och drabbats av straffet för sitt syndiga tilltag.
Så måste det ju vara om nu inte det aktuella AI-hotellet är boven i dramat!

/Netwolf
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-08-16, 10:20
SussieJ SussieJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 11
Standard Sv: All-inclusive

Vi har, trots att vi är Greklandsfantaster, varit några gånger i Turkiet men efter den senaste resan har vi fått nog.
På de flesta resemål har även de mindre hotellen känt sig tvungna att haka på AI trenden, följden har blivit att de restauranger som trots allt finns kvar tar ut hutlösa priser för att överleva.
Det känns inte kul när man får pruta ner en flaska vin från 300kr till 100kr, vilket är ett rimligt restaurangpris. Vi betalade t ex 90 kr! för en kebab på ett snabbmatställe och 50 kr för en frappé på stranden.
Nu ser vi fram emot två härliga veckor på Alonissos och Skopelos, utan ett AI hotell inom synhåll
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-08-16, 15:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: All-inclusive

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Tänk ingen har gått in och försvarat AI. Vilken bra tråd där vi alla är överens om att Greklandsresor är upplevelser och sociala kontakter och inte pooler, massproducerad föda och gratis drinktillvaro. Sparka gärna ut företeelsen ända till Turkiet.
"Det är tur man har en egen kuppe" / Jannis
Er det ikke l i t t drøyt å nevne POOL i samme åndedrag som AI

Kari
- som er h e l t i mot AI og synes det er TRIST på alle måter at det stadig blir flere og flere AI tilbud som ødelegger

Senast redigerad av kari den 2013-08-16 klockan 16:35.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-08-16, 16:20
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: All-inclusive

Bojkotta AI
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-08-17, 00:12
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: All-inclusive

Är lite kluven vad det gäller A.I. Beror på vart man åker. När det nu diskuteras om magsjukan på Rhodos så tror jag faktiskt att det verkligen är en magsjuka och ingen dålig mat! När vi var på Fuerteventura var det lika dant, folk sprang skytteltrafik med thekannor upp på rummen. Där var info att magsjukan härjade på hela ön, precis som den kan göra hemma i Sverige. Inget konstigt tycker jag. Jag klarade mig, men maken och svågern fick problem. Ska väl ärligt talat säga att jag aldrig haft en riktig magsjuka, har nog den där speciella genen ( eller vad det nu är). Jobbar inom äldreosorgen och oj oj oj vad med magsjukor man har tagit reda på.

/ Kerstin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT