Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-19, 19:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Ogrundade anklagelser

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja, och en jävla skitlön med huvudentrepenörens goda minne , för det VET de när de lämnar budet vidare att det är skitlöner det handlar om!
Den svepande anklagelsen är lika välgrundad som att "alla greker är lata och går i pension vid 55" (för det VET ju alla...)


Jag vet inte vilka byggföretag du har inblick i, men när vi som huvudentrepenör anlitar en underentrepenör kräver vi att denne har kollektivavtal och naturligtvis att detta följs. Problem kan däremot uppstå i nästa steg, om underentrepenören i sin tur anlitar ytterligare en entreprenör. Men vi försöker ha koll på det också, och jag tror inte att vi är unika i det avseendet.

Ett aktuellt exempel; Ett stort känt svenskt multinationellt företag ska i dagarna leverera maskinutrustning till oss som de ska montera på en krossanläggning. Det är leverantörens franska avdelning som tillverkar och levererar denna utrustning. Fransmännen har i sin tur anlitat ett rumänskt företag för själva montagearbetet. Förutom att de rumänska montörerna ska genomgå vår säkerhetsutbildning, ha fullgod säkerhetsutrustning etc. etc., ger vi inte klartecken för att starta arbetet innan vi har kontrollerat och godkänt deras tillfälliga boende samt att deras löner följer svenskt kollektivavtal.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-08-19 klockan 20:00.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-19, 21:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ogrundade anklagelser

Jag ber om ursäkt om jag uttalat mig klumpigt. Du är inte min måltavla utan oseriösa entrepenörer som finns i alla branscher. Jag har dragit slutsatser av det jag läst i tidningar om alla underbetalda utländska arbetare i olika branscher och har sett reportage i TV bla Uppdrag granskning och nyhetssändningar. Om byggarbetarna i Sthlm var det rapporter i nyhetssändningar i TV förra veckan.
Problemet är väl att alla stora byggherrar tappar kontrollen när all entrepenad läggs ut i många led.
Sen är det givetvis upp till alla som kommer hit från andra länder om de vill jobba underbetalda eller inte kan man ju krasst tycka.... de är ju inte slavar de heller utan är här frivilligt, avtalsenlig lön eller inte.Hur fel jag än tycker det är som svensk.

Det är kanske lika ogrundat det som skrivs i media om byggbranschen,som det som skrivs om Ryan Air, vad vet jag. Jag är fullt medveten om vad som gäller och vilka ev. risker jag tar när jag bokar en biljett med dem och är säker på att Ryan Airs personal är det när det gäller arbetsförhållanden när de väljer att jobba för dem
Att flyga med Ryan Air är ju helt frivilligt av alla passagerare, även det ett val.

Du är inte nöjd antagligen med detta svar och min mening var än en gång inte att såra någon utan var väl en frustration över hur arbetsmarknaden blivit.


Jag tänker inte svara i denna tråd mer...

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-19, 21:21
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ogrundade anklagelser

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Problemet är väl att alla stora byggherrar tappar kontrollen när all entrepenad läggs ut i många led.
Ja, det är då det kan bli problem.

Jag medger gärna att byggbranschen är/har varit ett sörjigt råttbo, speciellt med ett antal små oseriösa aktörer som tror att de kan skära guld med täljkniv. Företaget där jag jobbar (har dock inte jobbat i branschen mer än nio år) har genom åren varit inblandat i sin beskärda del av både små och stora oegentligheter. Men nu har man sedan några år tillbaka bestämt sig för att det får vara slut med sådant.

Och nej Lissi, jag är inte sårad. Det var ju du som ville att jag skulle starta en ny tråd om detta...

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT