Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-24, 20:21
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Hemma från Skopelos

Klev upp i ottan denna lördag (24/8). Trött som bara den, men vaknade av att jag "trodde" att jag försovit mig vilket jag inte hade. Skönt! Duscha, klädde på mig och packade de sista. Lagom vid 6-tiden tog jag mig till receptionen för att checka ut. Mötte upp andra landsmän, som jag haft kontakt med under veckan, för resa hemåt till Sverige. Trötta tog vi oss ut till stora vägen där vi skulle bli hämtade med buss kl.06.40, men bussen kom 07.00. Bara 15 mnuter på oss att komma till hamnen, kliva på båten och åka iväg. Andan i halsen kom vi nätt och jämt på. (Nämnda klockslag är grekisk tid.)

Väl på båten somnade jag till och vips var vi vid hamnen på ön Skiathos. Lite yrvaken tog jag min resväska och gick ut. Promenerade bort till ett kafe, som var en mötesplats för Air Tours resenärer, beställde frukost som smakade väldans bra. Därefter vart det en ny transport till flygplasten och en vänstan på ca 2 timmar. Hann med incheckning, passkontrollen och shopping i taxfreen. Sen trötta timmar på flyget till Arlanda. Skönt att sedan vara hemma.

Veckan på Skopelos är jag mycket nöjd med. Det blev sol och bad varvat med utflykter till olika stränder. Utflykter gjordes även till Glossa och tillsammans The Dolphins (turisbyårn på ön). Med Dolphins åkte jag med deras utflykt i filmen Mamma Mias fotspår. Den turen får man se rätt mycket av ön och höra grekisk och Skopelos historia, varvat med Mamma Mia. Väl värd rutt! Fördel är om man har sett filmen, så förstår man mer vad de säger om filminspelningsplatserna.

Ingen resa kan man undgå att nämna vädret. Soligt varje dag och ca 30 grader varmt varje dag. Det kan stundvis varit ner till 24-25 och upp till 35 på sina håll. Vad gör väl det! Det är bara att njuta på.

Jag bodde på det 3-stjärniga hotellet Aeolos som ligger vid hamnpromenadens ena ända. Fint och bra hotell med trevlig och serviceminded personal. Väl omhändertagen blir man! Kontinental frukost ingår i boendet. Tillgång till WiFi mot avgift (8€ för hela veckan), gratis solstolar vid poolen. Poolområdet öppen till kl.21. Städning, nya lakan, nya handdukar varje dag.

Restaurangerna i hamnen är änna olika vad gällande service och priser, men maten är densamma (tycker jag). Prova på tavernorna i gränderna. Jag åt goda souvlakis och skaldjursrätter.

Det enda negativa jag har att komma med är det var getingsvärmar vid alla tillfällen man skulle äta. Samt att katter och hundar gick runt borden och tiggde. Jobbigt! Kanske rätt vanligt i länderna runt Medelhavet, men vill de vinna sina gäster så borde de mota bort djuren, eller åtminstone få dem att sluta tigga.

Annars är jag väldigt nöjd med mitt besök på den gröna ön Skopleos med sina bukter med turkost och klart vatten.

P.S. Jag ska försöka knåpa ihop ett resebrev inkluderat med bilder.
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 23:04
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010
Standard Sv: Hemma från Skopelos

Kommer att göra samma resa som du gjort t o m samma hotell.
Åker med Air Tours den 21 sept, en vecka,så jag antar att upplägget är detsamma. Hade inte riktigt räknat med så tidig morgon på hemresan
hoppades att det skulle räcka med ¨¨mittinatten¨¨på ditresan.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:08.