Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-31, 11:37
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Septembervecka i Nea Chora

Nu är det inte många dagar kvar innan det bär av till Nea Chora. I år kommer vi pga för mycket stress på hemmaplan bara ta dagen som den kommer och koppla av, inte fara runt för att se och uppleva så mycket som möjligt under veckan. Har fått många tips i gamla trådar och i E-guiden men slänger ändå ut en fråga. Vad ska vi inte missa i närområdet avseende tavernor mm?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-31, 12:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Septembervecka i Nea Chora

Det låter perfekt med en vecka i Nea Chora när man bara behöver vara till, koppla av och njuta av livet.
En taverna som Janne har rekommenderat och som vi längtar efter att besöka igen och igen, det är Kalderimi som ni hittar alldeles i början av Gamla Stan om ni går in till Chania och så strax upp till höger.
Den rätt jag kommer att beställa igen och igen, är (också Jannes rek.) salladen med rökt skinka, parmesan osv. plus gärna de hela, fyllda champignonerna. Du kan se bilder av dessa förrätter i mitt resebrev från april i år. Men de har så många andra läckra smårätter, det kan vara svårt att välja.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-31, 12:39
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Septembervecka i Nea Chora

Hej
4 veckor i Nea Chora.
En som man inte ska missa är Agapinis i saluhallen om man vill ha underbar ljuvlig lunch.
Vi åt på Ouzuthino bra mat och underhållning på Achilleas åt div små rätter bla rödbetor med skordalia väldigt gott.
Tag bussen ut till Kato Stalos och ät på Marcos man blir lite konstig i huvudet när man står i köket och ska välja eller Kosmas som har en Kleftiko som smakar gott gott.
lolis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-31, 14:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Septembervecka i Nea Chora

Taverna Akrogiali som ligger mitt på strandpromenaden i Nea Chora tycker jag har kanonbra mat Inne i östra delen av gamla staden, bakom båtdockorna, ligger to Doloma som har riktig grekisk husmanskost... Man väljer bland det som finns lagat för dagen.

// Malin
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-01, 11:09
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Septembervecka i Nea Chora

Tack för tipsen! Något annat vi bör ha koll på, bortsett från mat och tavernor? Vi kommer att ha vänner på plats i Agia Marina under samma vecka. Är det enkelt med transport dit eller tvärtom om vi vill ses nån kväll? Går det bussar kvällstid eller är det i så fall taxi som gäller?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-01, 12:33
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Septembervecka i Nea Chora

Hej
Bussen går dygnet runt. Ni kan ta bussen från busstationen eller gå upp till Kissamougatan det finns hållplatser en mitt i mot "porrshoppen" det gäller att vara på hugget när det kommer en buss.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-01, 18:02
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 819
Standard Sv: Septembervecka i Nea Chora

Jag tycker att i princip alla tavernor i Nea Chora är bra. Tavernorna vid piren,tavernan längst ut från Chania samt Nektarinas To magasaki. Tar man en ouzo vid lunchtid får man därtill mezes som räcker för en hel lunch på dom flesta ställena. Och missa inte marknaden på torsdag!
Att ha kompisar i Agia Marina är inget problem på grund av bra bussförbindelser.

Och ni måste gå i gamla stan. Där fiinns inga inkastare. Kalderimi är ett bra ställe att äta på och titta på människor. Undvik hamnpromenaden (om ni inte gillar inkastare). Men på "andra sidan" hamnpromenaden, där greker sitter, har dom bra tavernor, har vi erfarit.
Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT