Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-03, 12:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Kommunala val nästa år

Ja, inte förrän i maj, men det har redan börjat diskuteras. Det jag läste idag har stor betydelse, om jag tolkat det rätt. ett förslag till ändring av vallagen.

Det är för länge sen jag bodde i Sverige, så jag har ingen känsla för hur det går till där. Vad jag vet är att här, och särskilt för oss på utkanten, är riksdagspolitiken inte särskilt intressant, jo, att läsa om och se på TV och sucka över, men det som angår oss är hur de lokala politikerna agerar, -jag skulle säga sköter sig.

På mindre ställen, som där jag bor, är man de facto personligt bekant med makthavarna, om man vill, alltså. De cirkulerar på stan -"tis piatsas", de deltar i allt offentligt och syns på alla kyrkliga helgdagar, de bjuds till bröllop och dop, de tar del i allt som sker. Lokala TV-sändningar har dagligen intervjuer med styrande och antagonister. Frågor som diskuteras är av klart lokal karaktär och angår oss direkt.

Det är alltså full fart på snacket redan, efter tre katastrofala år med en i mina ögon oduglig kommunstyrelse...och alla vet vi hur det skulle ha skötts...

Den lagändring som Samaras föreslår är att man ska välja på två listor; den ena ska ta upp potentiella borgmästare, den andra potentiella kommunstyrelsemedlemmar, oavsett "lag" eller "parti". Blir det inte tydligt vem som vinner borgmästarposten blir det omval mellan de två främsta, men kommunstyrelsemedlemmarna får ta plats redan efter första omgången.

Jag tror att det kommer att bli tydligt vilka som har folks förtroende och sen lär kandidaternas politiska färg betyda mindre . Kan bli intressanta kombinationer, det här!
Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 12:53
Caina Caina är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005
Standard Sv: Kommunala val nästa år

Är det inte risk för att Rosfetti-systemet tar över: "Jag röstar på dig om du ger mig fördelar, eller t o m ett arbete i kommunen"?
Eller förhindrar den pågående personalminskningen inom den offentliga sektorn detta.?
Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 14:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag tror att det kommer att bli tydligt vilka som har folks förtroende och sen lär kandidaternas politiska färg betyda mindre . Kan bli intressanta kombinationer, det här!
Jag läste i Ekathimerini att Ilias Kasidiaris ska ställa upp i borgmästarevalet i Aten. Är det något som det talas om?
Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 14:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Monica intresset för rikspolitiken är sorgligt lågt i Grekland. Jag vill minnas att drygt 62 % röstade i parlamentsvalet 2012 och då hade valdeltagandet ökat. I riksdagsvalet i Sverige som också borde ha ett större valdeltagnde röstade 84,6 % en ökning med några procent sedan valet 2006.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 18:24
Monica Ps avatar

Caina, Janne, Eva och andra som undrar: det gör jag med...det är sånt man får se. Nu är det här bara ett lagförslag. Tanken bakom (enl tidningen Ethnos, ) skulle vara att man på lokal nivå ska välja in de ledamöter man tror kan göra nytta, och sen får borgmästaren klara ut relationerna dem emellan...det kan bli intressant.

Senast redigerad av Monica P den 2013-09-03 klockan 18:40.
Svara med citat
Gammal 2013-09-03, 20:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
och sen får borgmästaren klara ut relationerna dem emellan...det kan bli intressant.
Ja, verkligen.
Svara med citat
Gammal 2013-09-05, 16:55
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vi har ännu inte märkt någon aktivitet här på södra Kreta. Vi får väl förvänta oss affischer angående möten i Ierapetra snart.
/Jannis
Svara med citat
Gammal 2013-09-05, 22:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag vet ju från dina tidigare så målande berättelser att du själv deltagit aktivt i det politiska livet, Monica. Hur är det nu. Ligger du också i startgroparna inför valet, och kommer kanske t o m att dyka upp på någon lista?

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 07:11
Monica Ps avatar

Nej, Masse, inte på någon lista, men jag har lovat att bistå en av kandidaterna med kontakter mot den här bosatta utländska gruppen, mestadels engelsmän, med information o.s.v

Jag ska göra en uppdaterad version av frågeställningarna sen 2010, där utlänningarna fick berätta ved de tyckte borde göras på Kalymnos och gradera problemen.

Ännu har inga direktiv kommit om hur man ska registrera sig när man är utlänning. Det räknas olika om man är från EU eller "tredje länder" som det kallas. Vi har en hel del folk från annat håll också.

Alla människor är trötta på den gamla klicken av politiker och pratar om behovet av nya ansikten. Jag håller med till 99 %, men nån surdeg bör nog finnas med för att det ska bli bra jäsning på baket.
Själv är jag inte "tis piatsas", en sån som är på torg och caféer jämt och känner alla människor och vet vad som rör sig. Dock har jag stora öron.

Så, lite inblandad är jag, men det här valet har en annan karaktär än det förra på grund av trojkan och dom där som numera bestämmer... Inga stora löften är möjliga...
Svara med citat
Gammal 2013-09-08, 00:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:

Alla människor är trötta på den gamla klicken av politiker och pratar om behovet av nya ansikten. Jag håller med till 99 %, men nån surdeg bör nog finnas med för att det ska bli bra jäsning på baket.

.......................................

Själv är jag inte "tis piatsas", en sån som är på torg och caféer jämt och känner alla människor och vet vad som rör sig. Dock har jag stora öron.
"................ men nån surdeg bör nog finnas med för att det ska bli bra jäsning på baket."

.......................................

"Dock har jag stora öron."

Det är ju en bra början. Alltför många politiker är ju drabbade av det motsatta, d v s "Krokodilsyndromet" .......... Stor käft och små öron.

Masse
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.