Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-17, 11:00
tierp tierp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Tierp
Inlägg: 22
Standard Chania

Hej!
Vi har beställt rum på Archontiki Hotel i slutet av september och början av oktober. Är det någon som har bott där?
Det är första gången vi besöker Kreta eller Grekland. Vad är det vi inte får missa i form av mat, platser och dyligt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-17, 12:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 205
Standard Sv: Chania

Citat:
Ursprungligen postat av tierp Visa inlägg
Det är första gången vi besöker Kreta eller Grekland. Vad är det vi inte får missa i form av mat, platser och dyligt.
Jag har visserligen inte varit på Kreta (än ) men jag kan råda er som Greklandsförstagångare att röra på er! Ta er runt i omgivningarna och gärna även litet längre bort. Prova på all slags mat och på olika ställen. Titta efter ställen där grekerna själva äter; där kan ni få riktigt bra, grekisk mat och inte BARA "greksallad", souvlaki, gyros, moussaka och pastitsio.

(Jag kommer aldrig att glömma den familj som efter en vecka på Karpathos sa: "Det ska bli skönt att komma hem och slippa den förbannade pommes fritesen till allting!" Vi hade varit där lika länge och hade inte fått pommes frites en enda gång... men å andra sidan brukar vi gå ut på stan och äta. De åt frukost, lunch och middag i hotellets poolbar och sedan tog de kvällsdrinken där också för att vara på den säkra sidan... )

Så ut och rör på er och våga prova på sånt ni aldrig har testat förut. Min dotter var elva när hon bestämde sig för att varje dag i Grekland äta något hon aldrig hade ätit förut. Det var en bra föresats.

Apropå grekisk mat: gör som grekerna själva och beställ in flera olika smårätter, mezedes, från förrättsmenyn. Sen äter alla litet av varje och kan på så vis smaka sig igenom en hel massa goda rätter.

Ett annat tips: Googla Matt Barrett och gå in på hans Greece Travel Guide. Klicka er fram till Greek Food och ägna några lustfyllda timmar åt att botanisera där.

Karin
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-17, 12:42
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Chania

Citat:
Ursprungligen postat av tierp Visa inlägg
Vad är det vi inte får missa i form av mat, platser och dyligt.
September/oktober är ett bra val till Kreta. Varmt i vattnet och sköna dagar och kvällar - tror ni får en helt underbar resa.

Förutom de många goda tips ni får här i forumet så rekommenderar jag att ni skaffar Jannes nya guide om Chania med omgivningar
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=32825 här får ni mycket nyttig information och många tips!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-17, 14:32
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Chania

Hej några tips på mat.
Glöm inte dagens Grekiskahusmanskost i saluhallen hos Agapinis.
En tur till Galatas och Galatiano Perasma Torsdag eller Söndag .
Markos som ligger ute vid Kato Stalos man väljer mat ute i köket.
lolis

Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-16, 22:05
tierp tierp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2013
Ort: Tierp
Inlägg: 22
Standard Sv: Chania

Är det inte någon som har bott på Archontiki Hotel?
Nu är det bara 12 dagar kvar tills vi åker. Längtar så att det nästan gör ont.

Tierp
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT