|
||||
|
||||
Första regnet sen i maj
Senast det regnade var i början av maj. Idag fick vi en kraftig men kortvarig regnskur, välkommen. Himlen är lite molnig, men det känns som om det var ett övergående oväder. Olika vädersajter har olika mening...
Efter det första regnet brukar gräs titta upp omedelbart och växer med flera centimeter dagligen, helt otroligt. Man ser först ett skimmer av grönt över bergen. På hösten är det dags att sätta lökar , det gör vi ju i Norden också. Jag har skaffat fresia och petar ner varhelst jag tycker det passar. Nu är det också tid att plantera allt annat och vi behöver inte vara rädda att frosten tar våra små plantor. Kålväxter planteras så här års också. Jag är lite för lat för att sätta egna, det finns alldeles utmärkta grönsaksförsäljare på stan. I stället för att gå in i vintervila får våra växter nytt liv nu med regnen. Några fäller löven, vin och fikon till exempel, men andra har sin bästa tid nu framöver. Kanske det är dags att stoppa in somliga sommarkläder i förrådet, kanske man borde prova om man går in i fjolårets jeans, kanske det behövs ett tunt täcke nu...nej, ingen brådska... Skönt med regn även om det betyder att sommaren är över. |
|
|||
|
|||
Sv: Första regnet sen i maj
Här på Tinos vaknade jag idag av blixtar och dunder.. Regnet bara öste ner som om himmelens portar öppnat sig.. Översvämning utanför mitt hotell, havet stormade ett mäktigt skådespel att betrakta.. Detta oväder pågick hela förmiddagen, det var uppfriskande, som du säger ett tecken på att sommaren är snart slut.
|
|
|||
|
|||
Här på sydöstra sidan av Kreta kom inget regn. Igår kväll blev himlen röd av Saharasand. Vi fick dock 1-2 mm regn den 16:e september.
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Den 16 september då vi åt middag på en taverna i Myrthies regnade det under några timmar. Grekerna blev glada första regnet sedan maj, sa dom och det behövdes
|
|
|||
|
|||
Greit med regn, men spar litt sommer og sol til det kommer en kald nordboer nedover da Monica!
|
|
||||
|
||||
Hör av dig så kan jag skjutsa dig till Armeon.
|
|
|