Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-09-25, 19:07
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Samos

Har till min stora glädje sett att Samos nu finns från min hemstad Luleå
har ju inte varit där funderar på Vathi eller Pythagorian vilken är att föredra
tänkte att besöka efesos och så klart runt ön vilken av orterna har bäst lokaltrafik då vi föredrar att åka buss och utflyktsbåtarna vilken ort har mesta utbudet Tacksam för svar/Susanne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-09-26, 09:21
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Samos

Om du skall åka buss är Vathi den bästa. Nästan alla bussar trafikerar från Vathi till olika ställen på ön och tillbaka. Runt ön kommer du inte med vanliga busslinjer. Då måste man hyra bil. Utflyktsbåtar har jag aldrig sett på Samos, men man kan ta sig till Patmos tex. med reguljär båt. Till Turkiet far båtarna från Vathi. Vi har varit i Vathi varje sommar sedan 2006 2-3 veckor och tycker mycket om den staden, en vanlig grekisk stad med lokalt liv, inte så mycket turister osv... Butikerna är stängda på söndagar och många också på lördagar samt på kvällarna. I juni-augusti har vissa butiker kvällsöppet kl. 18-20(21) tisdagar, torsdagar och fredagar. Bara sk. turistbutiker håller öppet alla dagar. Det finns en riktig matbutik (Carrefour) i staden samt Lidl 4 km utanför staden och de är stängda på söndagar. Ha de bra på vår "sommarstugaö".
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-09-26, 09:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Samos

Så fantastiskt att Samos finns från Luleå. Toppen för oss norrlänningar att fler resmål öppnas upp i Grekland med direktflyg. Vi umebor har ju bara ca 27 mil till Luleå.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-09-26, 09:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Samos

Jag skulle absolut välja Vathy. Härligt grekiskt vardagsliv i Vathy och underbara små gränder i gamla Vathy. Jag har bott i Pythagorion 2 ggr men då i anslutning till kombinationsresa till Patmos. Blir det Samos fler gånger för oss så blir det helt klart Vathy.Samos är en jättefin ö.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-09-26, 09:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Samos

Jag gillar också Vathy pga stads- och vardagskänslan. Den gamla bydelen är också fantastiskt vacker. Pythagorion gillar jag inte alls, den är alldeles för turistifierad med alla barerna på hamnpromenaden.

Men: vill ni ha en vanlig badsemester är Vathy inget klockrent val. Den enda närbelägna stranden är liten och trång. Ni får nog vara beredda på att hyra fordon för att ta er till bättre bad.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-09-26, 10:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Samos

Vad gäller Pythagorion, förresten, är det säkert bara jag som är för kräsen. Orten har ju jättemånga återvändande fans
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-09-26, 11:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Samos

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
funderar på Vathi eller Pythagorian vilken är att föredra
Det beror på vad du vill ha. Det är två helt olika resmål. Personligen föredrar jag Pythagorion framför Vathy. Är i vanliga fall inte så förtjust i stora turistorter, men Pythagorion gillar jag otrolig mycket.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-09-26, 11:42
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 413
Standard Sv: Samos

Hei.
Vårt første møte med de greske øyer var nettopp i Pythagorion. Siden da har vi vært avgårde på forskjellige øyer et par ganger i året - så vellykket var det altså. Vi syns den trafikkerte og turistifiserte havna er flott å sitte i for en drink eller 2. Ellers må man jo ikke spise der, det fins andre steder.
Men det var dette med utfluktsbåter: Man må vel kunne kalle Captain Yannis sine turer for utflukter? Hvis han holder på lenger da. Og man må nok like ouzo for å syns at dette er OK. Men vi var på noen flotte strender, og en opplevelse jeg aldri glemmer. Jeg har ikke turt å ta den igjen i tilfelle det skulle bli en nedtur. Det var vel imidlertid andre turer også, eks. om kveldene? Eller er dette kanskje slutt?

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-09-26, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Samos

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Det var vel imidlertid andre turer også, eks. om kveldene? Eller er dette kanskje slutt?
Nej, det finns fortfarande kvällsturer också.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-09-26, 19:40
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Samos

Tack för svaren får fundera men nu är jag och gubben min soldyrkare.För oss är stranden viktig men det där med att Vathi har ett Grekiskt vardagsliv och kanske lite lugnare lockar ju oss.Blev så förtjust i Serifos o Sifnos där rådde lugnet .
Hå hå börjar bli gammal vill ha havsutsikt och lugnt annat var det förr då skulle man bo mitt i smeten men hur som haver Samos kommer det att bli och bra blir det alltid när man kommer till Grekland Lustigt är när jag kommer hem är just den resan bäst av alla.Hur är det för er känner ni likadant.Den enda ö som jag inte tyckte så mycket om var ojoj nu får jag på nöten var Karpathos. Pigadia var så charmlöst behållningen var förstås de vackra stränderna tyckte inte heller om Olymbos som att komma till Turkiet med alla som skulle ha in en i affärerna men har varken förr eller senare ätit så god mat tack vare Karina fp så allt med Pigadia var inte dåligt
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-09-27, 11:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Samos

Citat:
Ursprungligen postat av ellada Visa inlägg
Tack för svaren får fundera men nu är jag och gubben min soldyrkare.För oss är stranden viktig men det där med att Vathi har ett Grekiskt vardagsliv och kanske lite lugnare lockar ju oss.Blev så förtjust i Serifos och Sifnos där rådde lugnet.
Det går inte att jämföra Sifnos och Serifos med Samos, och absolut inte med Vathy som är en storstad i jämförelse med byarna på Sifnos och Serifos. Det bor cirka 8000 personer i Vathy. På hela Serifos bor det cirka 1400 personer, och på hela Sifnos cirka 2600.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-09-27, 11:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Samos

Möjligen skulle jag kika på Kokkari om jag var du. Mycket turism även där men ändå en mysig känsla och mycket fin klapperstenstrand.

Håller med Janne om Sifnos och Vathy (på Samos), det är olika planeter.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-09-27, 16:51
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 363
Standard Sv: Samos

Jag sitter i Kalami och undrar vart carrefour butiken ligger?
Vi är inne på andra veckan och det minskar rejält med turister
Ute på Mykali var det ganska folktomt.
Men va gör det,25 grader varmt,solen skiner och hemma var det
bara åtta grader så vi stannar en vecka till.

Pia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-09-28, 09:54
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Samos

Sväng till vänster vid busstation och till höger vid nästa gata. Den är på vänstra sidan av gatan. Var där i juni i alla fall. Var i Kalami är du?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-09-28, 14:14
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 363
Standard Sv: Samos

På Melamfilo,där har vi bott flera ggr och trivs alldeles utmärkt
Tack för tipset på affärn,den ska vi leta upp.
Igårkväll gick vi bort mot där Avli var förut och där kunde man ju inte känna
igen sig.

Pia
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-10-01, 15:49
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Samos

Kommer inte ihåg på namnen av tavernor men var den Avli förut som nu heter Gyros Bank? Bredvid Rakomeladiko på gågatan? Vi far alltid ner till centrum på kvällarna och äter men som sagt, jag kommer ihåg bara några namn på tavernor trots att vi har semestrat i Vathi sedan 2006 varje sommar. Vi har alla år bott i Anthemis (på väg till Melamfilo) i lägenhet nr. 3. Utsikt över polen och Vathi viken.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-10-02, 09:02
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 363
Standard Sv: Samos

Avli låg i slutet på gågatan bort mot museet.Han hade jättegod mat men valde att öppna
Cafe nere i hamnen.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-10-07, 14:58
Vallby Vallby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Katrineholm
Inlägg: 11
Standard Sv: Samos

Gillar du inte Pigadia på Karpathos så tror jag inte att Vathi på Samos är rätt för er.
Jag gillar Pythagorion, tycker kombinationen mellan bad och restaurangutbud är bra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT