Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-05, 14:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Planer for 2014

H e l d i g v i s har jeg Hellasferier å se fram til i å r
- reiser først på en ukes jentetur med barnebarna fk onsdag

Neste sommer skal vi reise hele familien, 6 voksne og 3 barn, dvs to av barna er "voksne" sett med flyselskapets øyne
Charter er utelukket, pga pris, og min erfaring med rutefly er at det lønner seg å bestille t i d l i g, og det stemmer, jeg h a r bestilt til g o d pris, vi skal fly med Lufthansa

Vi skal ferie sammen en uke, så sprer vi oss etter eget ønske uka etter

Nå gjenstår "kun" å finne det "ultimate" reisemålet, som passer oss
a l l e 9 Ingen lett oppgave

Arne og jeg firer på de kravene vi bruker å ha denne uka

Til Øya/stedet vi velger (har ikke utelukket fastlandet) ønsker vi en ikke altfor mange timers transfer med båt eller buss.

Vi lander i Athen kl 13, så vi har mange muligheter

Basseng er et must for både barnebarna og de to yngste voksne, så
d e t skal det være

Den neste utfordringen er å finne et sted som tilfredsstiller (de litt forskjellige ) ønskene om strand/strender - helst i gangavstand

I gangavstand ønsker vi også et litt større sted enn en "svensk" by, vi vil ha grender å vandre i, litt shoppingmuligheter og et trivelig havneområde/promenade

Basseng skaper litt "problemer" kombinert med at vi trenger en leilighet til 5 i tillegg til to et roms studios

Jeg har kommet fram til at Naoussa på Paros tilfredsstiller "kravene" og er et sted jeg gjerne vil reise med familien, veldig sjarmerende, men strendene i byen er vel kanskje det svakeste punktet, bra nok for meg.. men

Ellers har jeg tenkt på ( mine ønsker ) fine Andros ( Chora eller Batsi) og Tinos

- "problemet" når jeg har sjekket rundt på nettet er kombinasjonen av leilighet til 5 og basseng

På Paros har jeg også tenkt litt på Piso Livadi, men kanskje det er et litt for lite sted?

IOS tror jeg hadde vært "midt i blinken", men der blir litt for langt, t r o r jeg?

Om noen har tips til meg, spesielt når det gjelder sted å bo, sier jeg på forhånd Tusen Takk

Senast redigerad av kari den 2013-08-05 klockan 14:45.
Svara med citat
Gammal 2013-08-05, 21:49
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: Planer for 2014

[QUOTE=kari;311500]

Ellers har jeg tenkt på ( mine ønsker ) fine Andros ( Chora eller Batsi) og Tinos

- "problemet" når jeg har sjekket rundt på nettet er kombinasjonen av leilighet til 5 og basseng

Jag har inte varit på Andros men kollat in ön noga efter allt positivt som skrivits och jag har sett ett hotell i Batsi som heter Villa Rena som har både pool och lite större lägenheter. Kanske det kan vara nåt för er i så fall?

Maria - som just nu drömmer om en vecka på Andros... och Tinos... och Amorgos... och... (men åker till Karpathos och Kreta om 6 veckor)
Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 18:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg har kommet fram til at Naoussa på Paros tilfredsstiller "kravene" og er et sted jeg gjerne vil reise med familien, veldig sjarmerende, men strendene i byen er vel kanskje det svakeste punktet, bra nok for meg.. men
Naoussa är perfekt om det inte vore för att stränderna i byn inte är de bästa, men det finns ju underbara stränder mittemot. Ni tar er dit med spännande badbåtar i ett nafs.

Annars skulle säkert Naxos passa er perfekt.
Svara med citat
Gammal 2013-08-06, 21:34
karis avatar

[QUOTE=MariaJ;311520]
Citat:

Jag har inte varit på Andros men kollat in ön noga efter allt positivt som skrivits och jag har sett ett hotell i Batsi som heter Villa Rena som har både pool och lite större lägenheter. Kanske det kan vara nåt för er i så fall?

Maria - som just nu drömmer om en vecka på Andros... och Tinos... och Amorgos... och... (men åker till Karpathos och Kreta om 6 veckor)
Takk for tipset, Maria - jeg sjekket "Villa Rena" og har "funnet" et par andre alternativer i Batsi og. Et av dem, "Mare Vista", ville nok falle i smak hos de unge - men blir nok for dyrt vil jeg tro

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Naoussa är perfekt om det inte vore för att stränderna i byn inte är de bästa, men det finns ju underbara stränder mittemot. Ni tar er dit med spännande badbåtar i ett nafs.

Ja, badebåt vil de sikkert like
og, ja, Naoussa e r rett og slett perfekt

Men, du som har vært i Batsi, h v o r BRA er stranda der?
Og selve B y e n ?
Svara med citat
Gammal 2013-08-08, 17:15
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Men, du som har vært i Batsi, h v o r BRA er stranda der?
Og selve B y e n ? [/COLOR]

Jag tycker att det är en bra strand som säkert skulle passa er. Det finns fler fina stränder ganska nära Batsi. Byn gillar jag jättemycket, men kan förstås inte jämföras med Naoussa med sina mysiga gränder. Det finns inte heller samma utbud på shopping som det finns i Naoussa.
Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 16:30
karis avatar

Citat:

Jag tycker att det är en bra strand som säkert skulle passa er. Det finns fler fina stränder ganska nära Batsi. Byn gillar jag jättemycket, men kan förstås inte jämföras med Naoussa med sina mysiga gränder. Det finns inte heller samma utbud på shopping som det finns i Naoussa.
Takk for info og fine bilder, d e n stranden ser jo virkelig b r a ut
- skulle gjerne ha "flyttet" den til Naoussa
Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 23:06
karis avatar

Citat:
Jeg hører nok til "mindretallet", Naxos by er ikke min favoritt
- liker Naoussa mye bedre
Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 10:36
karis avatar

Ingen som vet noe om hvordan det bruker å være i Naoussa
i juli, m y e vind - eller lite?
Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 11:21
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ingen som vet noe om hvordan det bruker å være i Naoussa
i juli, m y e vind - eller lite?
Jag har aldrig varit på Paros i juli. Men en gång när jag var där i maj/juni blåste det varje dag i två veckor. Jag tycker att meltemin inte varit så stark de senaste åren.
Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 12:15
karis avatar

Citat:
Jag har aldrig varit på Paros i juli. Men en gång när jag var där i maj/juni blåste det varje dag i två veckor. Jag tycker att meltemin inte varit så stark de senaste åren.
- det har ingen andre heller ser det ut til?

Men, takk, Janne - det er umulig å vite, uansett

- det beste er nok bare å velge det stedet / den øya som frister mest

S å vil vi etter ferien vite hvor mye vind vi hadde
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 11:23
karis avatar

Det ble NAOUSSA
- tror det vil passe oss alle veldig godt
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 16:10
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
- tror det vil passe oss alle veldig godt
Det tror jag också.
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 17:19
karis avatar

Citat:
Det tror jag också.
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 20:58
aussie aussie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Planer for 2014

Hej! Vi har varit i Naoussa i juli två gånger. Första gången var i 2011 och då blåste det ingenting. Andra gången var nu i somras, då var det lite blåsigt några dagar. Men vi åkte badbåt över till kolymbythes och där var det helt ok. Hyrde även bil och åkte till stränderna på santa Maria och monastiri..både stränder var fina och inga vågor. Vi trivdes jättebra i Naoussa och hoppas att du komma att trivas med..finns mysiga gränder och fina restauranger. Lagom med turister med även i juli..och en bra blandning av olika nationaliteter.
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 21:13
aussie aussie är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Re: Planer for 2014

Glömde att skriva om ni leta efter boende kan jag rekommenderar Windmill apartments (anemyomylos apartments). Finns någon bild i min albumn under Naoussa. Ägarna Maria och themis är mor och son, jättetrevliga människor! Mejla man dom så få du svar på en gång. Vi hade en studio med litet kök och ac, 4 sängar och det fanns en fin pool där som barnen älskade. Det kostade 80 euro per natt och ligger centralt.
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 22:57
karis avatar

Standard Sv: Re: Planer for 2014

Citat:
Ursprungligen postat av aussie Visa inlägg
Hej! Vi har varit i Naoussa i juli två gånger. Första gången var i 2011 och då blåste det ingenting. Andra gången var nu i somras, då var det lite blåsigt några dagar. Men vi åkte badbåt över till kolymbythes och där var det helt ok. Hyrde även bil och åkte till stränderna på santa Maria och monastiri..både stränder var fina och inga vågor. Vi trivdes jättebra i Naoussa och hoppas att du komma att trivas med..finns mysiga gränder och fina restauranger. Lagom med turister med även i juli..och en bra blandning av olika nationaliteter.
Tusen takk, aussie - dette var veldig fin info å få
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 23:00
karis avatar

Standard Sv: Re: Planer for 2014

Citat:
Ursprungligen postat av aussie Visa inlägg
Glömde att skriva om ni leta efter boende kan jag rekommenderar Windmill apartments (anemyomylos apartments). Finns någon bild i min albumn under Naoussa. Ägarna Maria och themis är mor och son, jättetrevliga människor! Mejla man dom så få du svar på en gång. Vi hade en studio med litet kök och ac, 4 sängar och det fanns en fin pool där som barnen älskade. Det kostade 80 euro per natt och ligger centralt.
Vi har vel egentlig bestemt oss, men har "angrefrist" fram til en uke før ankomst, jeg skal sjekke Windmill
Takk skal du ha
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.