|
||||
|
||||
Mönster
Så här på hösten får jag alltid lust att möblera om. Nu är ju möjligheterna begränsade, men man kan vrida på en soffa eller flytta ett bord , städa bort onödiga prylar, snygga till i skåpen, sy nya kuddöverdrag och byta gardiner. Inbillar jag mig, eller är det en kvinnogrej, liktydig med att lägga dun runt fågeläggen och sånt?
Jag har inte träffat många män som är helentusiastiska över gardiner och kuddöverdag, men jag har inte så stor bekantskapskrets, ska sägas. Det ledde i alla fall till att jag i går granskade mitt hem med kritiska ögon. Och såg MÖNSTER överallt. Blommiga dukar, randiga trasmattor, rutiga handdukar, konstigt mönstrade kuddar, ja blommor överallt: på porslin, brickor, kakel, tavlor, precis överallt. Och på våra tidigare vita väggar: spår av makens jakt på flugor, mygg, spindlar och en stor skorpion, jo, det är sant. Långt, långt från heminredarnas svala vita vackra lägenheter. Så var börjar man? Det brukar bli en rejäl röra: jag drar fram dammsugare och skurhink, trasor och moppar. Alla grejor flyttas till en annan plats. en del åker ut på verandan där katterna förundrat provligger stolar och sängkläder . Gardiner till tvättstugan. Böcker i kassar; ska bytas mot andra. Jag vrider på datorbordet. Det blev bättre så, men då måste jag flytta hyllan med pärmar. Då får inte radion plats, och man kommer inte åt byrålådorna. Provar en annan vinkel. Bättre. Några skarvsladdar går det åt. Så småningom börjar det se vettigt ut, då vaskar jag golvet och byter sängkläder och gardiner. Några nytvättade trasmattor blir skönt på de här kalla stengolven. Men mönstren...jag har för många olika. Rotar i skeppskistan efter enfärgade grejor, hittar bortglömda dukar vävda i tolvskaft nån gång på sextiotalet. Vackert! Hittar ett enfärgat tygstycke i samma låda, ska sy överdrag till stolsdynorna. Hittar ljusa, tunna gardiner, precis vad som behövs nu när det blir mörkare ute. Kvar blir skorpionfläcken, för vi skulle behöva måla om hela rummet, men bara tanken på att flytta fram allt för att komma åt gör mig kallsvettig. Det får duga. Vi har ingen tjusig designerlägenhet, men det får duga. |
|
||||
|
||||
Sv: Mönster
Vilka underbara vardagsproblem du framställer. Jag lever nog i samma röra som du/ni gör och jag ser inte felen. Tyvärr så valde hyresgästen före mig vinröda mörka taper till rummet och det är en styggelse. Mörkt så in i norden att solen knappt lyser upp. Jag önskar mig vitt eller kanske lite i grå/gult för att få lite ljus i rummet.
/Ulf |
|
|||
|
|||
Tack kvinnor för att ni finns i Grekland och ibland i Jämtland. Bara vi män fixar väggarna, sköter ni resten med dekoreringar, städning(?) och ger oss frihet att tänka fritt? Det kan räcka för oss!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Re: Mönster
Nu gav du mig energi att ta tag i mitt hem.
// KR |
|
|||
|
|||
Kära Monica P:
Läser i dagens DN tröstande ord."Frossa i sprakande färger " med/av Tricia Guild.Hon är Englands mesta inredare! Hennes hem ser ut -som ett hem! Underbara blandningar av ALLT! Trasmattor,Indiskt,typiskt Engelskt,ja allt. Dessutom har jag läst att det minimalistiska är på väg ut. Själv gillar jag en blandning av gammalt och nytt och gärna färg!Vitt är dock alltid bra som grund,för då kan man blanda färger lite som man vill. Lycka till med förvandlingen! |
|
||||
|
||||
Tackar! Ja, en blandning av gammalt och gammalt är vad som råder hos oss, nytt är sällsynt, lite glas och sånt man har sönder...Jag gillar mina prylar, men ibland vill man ju ändra lite, och varje gång känns det som om det blev bra, tills nästa ryck.
|
|
||||
|
||||
"Vi har ingen tjusig designerlägenhet, men det får duga."
Då vi i vår familj haft den stora ynnesten att få vistas i Ditt, Skevos (och jajas) helt underbara hus under en sanslöst trevlig kväll, så vill vi närmast säga: Tack alla gudar att ni INTE har en designerlägenhet...!!! Vi tror att om ni hade haft det, så hade kvällen inte på långa vägar när blivit så bra som den blev. Fantastisk mat, gott sällskap, mycken prat Ert hus är så grekiskt det kan vara, inklusive den stora mängden katter av alla åldrar. We like, a lot...!!! Fam R |
|
|||
|
|||
Citat:
Av "en del" anledningar fick vi inte tillfälle att uppleva något i dess närhet, det kunde ha hänt under första veckan i augusti men så blev det inte. Vi får låtsas, vara avundsjuka och hoppas att tillfället kanske kan återkomma en annan gång. Monica, du vet vad jag menar......"tack för senast" (på avstånd då......) /Hasse |
|
||||
|
||||
Hasse och Hasse, det kommer flera somrar, Grekland ligger kvar.
|
|
||||
|
||||
Verkar som Ni har ett levande hem...Som det är någon som bor där. Ingen utställningslokal.Hälsar Irene
|
|
|