Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-15, 12:35
J&C J&C är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Jobba på Samos?

Vi satt häromdagen och funderade på om det skulle kunna vara genomförbart att ta en paus från det vanliga livet här i Sverige och kanske tillbringa några månader (kanske ett halvår eller så) på Samos. Nu menar jag att man inte bara semestrar, utan även arbetar någonstans under tiden. Behöver ju inte vara heltidsjobb och varje dag under vistelsen, men ändå så pass att man får känna sig för hur det skulle vara att leva i Grekland.

Någon på forumet som rent av testat detta, eller känner någon som provat att leva där nere under en period?

Vi är alltså inte på gång att flytta ner för gott, utan för att göra något annat för ett tag.
Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 12:55
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Jobba på Samos?

Ingen dum ide det, men det må jo bli i turistsessongen hvor det er muligheter til å få noen jobb. Ellers er det ikke enkelt å få noen jobb der.

Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-17 klockan 10:00. Anledning: Lång citering
Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 16:18
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vet att min man kan få jobb på Kos...hantverkare..ventilation...
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 07:06

Ja, det är givetvis något som är relaterat till turistnäringen som skulle vara aktuellt för vår del eftersom vi inte talar grekiska. Annars skulle man ju kunna tänka sig ta vilket vikariat som helst, men det är ju inte möjligt i vårt fall.

Nu tror jag ju inte att detta kommer att kunna ske i verkligheten eftersom det är så mycket som måste stämma, men tanken är helt klart lockande.

Det finns ju en massa svenska ungdomar på partyorterna nere i Grekland som jobbar som "inkastare" m.m., men det intresserar ju inte oss som är lite äldre. Dessutom är ju inte Samos en partyö, vilket gör att det inte finns så stort behov av den typen av personal.
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 08:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av J&C
Nu tror jag ju inte att detta kommer att kunna ske i verkligheten eftersom det är så mycket som måste stämma, men tanken är helt klart lockande.
Vilken härlig idé!!! Jag tror ABSOLUT att det är genomförbart - om ni bara själva verkligen tror på det!

Det finns säkert säsongsarbeten att få, oavsett ålder. Det skulle inte förvåna mig om till exempel många tavernor gärna anställer folk som inte längre är ungdomar, men inte så lätt får tag i sådana.

Ett annat alternativ är att syssla med någon egen verksamhet. En bekant till mig var massör med egen mottagning på Rhodos under ca 6 månader för flera år sedan. Rik blev hon inte men hon bodde billigt och klarade sig på inkomsterna under tiden hon var där.

Så visst finns det möjligheter! För de flesta av oss stupar det ju på att vi av olika skäl inte kan vara borta från Sverige under så pass lång tid. Om ni inte har sådant som binder er, kan knappast inget annat än ni själva hindra planerna från att bli verklighet!

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 11:16

Nä, inte omöjligt. Vi är runt 30 och har inga barn eller så, så det är ju inte någon jättesvår grej att åka iväg i ett halvår eller så. Skulle vara kul och spännande, och förmodligen skulle man uppskatta saker och ting här hemma på ett annat sätt efteråt. Jag har bott utomlands själv under ett par perioder (FN-soldat) och vet att det är alltid skönt att komma hem igen till det samhälle man är van vid och vet hur allting funkar. När man bara går hemma och jobbar på glömmer man gärna av allt som ändå är bra med Sverige.

Vi pratade lite om detta igen igår, och frugan är rätt intresserad av att kolla upp möjligheterna. Det gäller som sagt att hitta nån form av inkomst under tiden man är där. Billigt boende lär ju inte vara så svårt att finna, går ju nästan alltid att förhandla fram helt andra priser på mindre lägenhetshotell när det rör sig om längre vistelser.

Skulle man nu åka ner så vore det ju smidigt att ha med sig sin egna bil, det kan väl inte vara några hinder att ha sin svenskreggade bil i 6 månader i ett annat EU-land? Dessutom får man ju med sig saker på ett enklare sätt när man kan lasta den full. Någon som kört bil ner till Grekland nån gång och vet vilken väg som är enklast att ta till Samos? Man måste ju ta färjan från något ställe...

Ja, kanske nån taverna skulle kunna funka. Som servitör då alltså. Det enda kruxet är ju om man skulle jobba i t.ex. Samos stad där många bofasta greker bor, de besöker ju också tavernorna. Men det är kanske vanligare än vad jag fått för mig att utlänningar jobbar på tavernorna?

Annars skulle ju t.ex. nån biluthyrning eller liknande kunna vara något. Där är det ju mer eller mindre bara turister som är kunder, och de är ju ofta från Sverige som bekant!

Hoppas det ramlar in något bra tips från någon som kan tänka sig anställa två svenska akademiker som skulle vilja prova på ett annat liv för ett tag!
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 11:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av J&C
Skulle man nu åka ner så vore det ju smidigt att ha med sig sin egna bil, det kan väl inte vara några hinder att ha sin svenskreggade bil i 6 månader i ett annat EU-land?
Du har väl läst denna tråd: http://www.kalimera.nu/forums/showth...ghlight=k%F6pa. Längre ner bland inläggen finns lite om att ha egen bil i Grekland.
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 13:36

Ja, några månader lär inte vara några problem då i alla fall.
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 13:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Får man gissa lite utan att ha egna erfarenheter?

I så fall gissar jag att det kan bli svårt. Ni är inte 17 längre utan har förmodligen lite krav på tillvaron. Krav som raster, vettiga arbetstider och vettig lön.

Och det har inte de utlänningar haft som i alla fall jag sett jobba med turister i Grekland. De har haft de sämsta jobben - typ langa fram frukost från 7-11 eller nåt och sen vara ledig fram till 18 när man jobbar i baren tills den stänger. Vilket tidigast är midnatt, typ. Jobb sex dagar i veckan har varit regel snarare än undantag.

Så ska man åka ner ett tag så tror jag att man får ha en ekonomisk buffert med sig - för att slippa ta jobb som är mer jobb (och mindre pengar) än man hade tänkt sig.
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 17:03

Ja det är ju möjligt. Men som jag skrev tidigare tror jag inte riktigt heller på servitörsjobb osv.

Klart att man kan spara pengar hemma och stanna ett par månader istället och bara njuta, men ska man vara borta ett längre tag krävs det ju en hel del pengar om man även tänkt att ha kvar boendet där hemma.

Vi får väl se hur det blir...
Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 21:11
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Jag har provat att soka jobb pa oarna. Det gar att fa tag pa jobb men ni far rakna med att jobba varje dag och med en usel lon. Det ar mest serveringsjobb som finns eller annat som har med turism att gora. Ni maste ha en regal buffert med er att borja med och oftast ar det battre att soka jobb pa plats sa att man vet vad som vantar. Men kolla annars arbetsformedlingens hemsida, dar finns lankade sidor om jobb utomlands och aven annonser i tidningar pa natet.

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 22:48
lejdy_dis avatar
lejdy_di lejdy_di är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Eirini
Jag har provat att soka jobb pa oarna. Det gar att fa tag pa jobb men ni far rakna med att jobba varje dag och med en usel lon.
Jag håller med. har själv jobbat i Grekland som bartender, och man får itne ha speciellt höga krav, för då sparkar dom dig på en gång. Ganska liten lön, men det kan också bero på vart du jobbar. En bar jag jobbade i tjänade jag jättelite på, och sen när jag bytte till en annan bar kunde jag tjäna nästan upp till det dubbla, beroende på hur mycket jag sålde för.

Men det är helt klart en erfarenhet, och inte speciellt svårt att få jobb, bara du kan engelska bra och säger att du är från Sverige. Allvarligt, det är en bra merit, för vi har rykte om att jobba hårt och seriöst.

Lycka till!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:36.