|
|||
|
|||
till Grekland via Oslo Rygge?
Någon som har erfarenhet av att flyga till Grekland via Oslo Rygge och kanske även åkt buss till/från Rygge från Gbg i samband med flygresan?
eva b |
|
||||
|
||||
Sv: till Grekland via Oslo Rygge?
Jag har åkt till Kreta från Rygge. En liten smidig flygplats. Jag hade bil dit så buss vet jag inget om.
// Malin |
|
|||
|
|||
Citat:
Man kan reise med buss fra Gøteborg, så klart , men da må man trolig skaffe taxi fra den store veien/ bussholdeplassen for å komme seg til Rygge flyplass. Antakelig uproblematisk. Tar man derimot tog (NSB, norske statsbaner), vil det stå shuttlebuss klar ved togstasjonen, da kommer man direkte til avgangshallen . http://www.nsb.no/reisemaal/oestfold...FRJ7cAodJ3cAtQ |
|
||||
|
||||
Mat och dryck är liksom på alla norska flygplatser löjligt dyrt. Råder er att ta med käk hemifrån.
|
|
||||
|
||||
Men det är det på de svenska också tycker jag...
|
|
||||
|
||||
Nja, de svenska flygplatserna är som lågprisaffärer jämfört med de norska flygplatserna. Det tycker i alla fall jag. Har för mig att en flaska vanligt simpelt rödtjut gick på bortåt 450 NOK i Rygge för några år sen.
|
|
||||
|
||||
Jag brukar köpa macka och kaffe och det brukar gå på drygt 100 kr oavsett om det är Rygge, Gardemoen, Landvetter eller Arlanda.
|
|
||||
|
||||
Kommer alldeles nyss från Rygge och kan förtälja. Parkeringen en vecka (under tak den korta gångvägen, dessutom) 625 SEK. Att jämföra med Säve & LVE där det går på 800-900 SEK/vecka.
Håller även med Nilam att det är ungefär som på svenska flygplatser, dvs i princip lika dyrt. Ett trevligt rödtjut kan du få för 80-90 NOK. En flarra Tullamore irisk whiskey går på 149 NOK. Inte så blodigt, nu när norska kronan sjunkit en del. En himla trevlig flygplats, helt enkelt. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Säve tar 700:- per vecka och Rygge mycket riktigt 625 kronor. Men det borde vara i NOK eftersom det står på deras hemsida (på norska). Strunt samma, det är ingen större skillnad, det stämmer. När jag syftade på dyra priser, menade jag restaurangen, inte tax free.
Senast redigerad av Bluesea den 2013-11-05 klockan 14:45. |
|
|||
|
|||
Någon som åkt kollektivt Gbg-Rygge?Hur fungerar det?
|
|
|||
|
|||
Det är, i mitt tycke, lite krångligt att åka kollektivt till Rygge. Det finns kanske fler alternativ än de jag känner till.
Det enklaste är att ta tåget till Rygge station och därifrån går det shuttlebuss till flygplatsen, det tar cirka 5 minuter. Tyvärr går det bara några tåg/dag. Gå in på DSB.no och kolla tidtabellen Gbg/Halden/Oslo. Biljett till shuttlebussen ingår i tågbiljetten. Ett annat alternativ är att åka med Gobybus eller Swebus. Busshållplatsen ligger cirka 2 km från flygplatsen (detta är ett par år sedan) och det går en gångväg dit. Jag har för mig att de flesta väljer att förboka en taxi om man inte vill släpa på sitt bagage för det är som sagt en bit att gå. Kolla flygplatsens hemsida och välj "Transport" så får du mer information. Det bästa är att köra bil själv om man har den möjligheten, en liten behändig flygplats, enkelt att parkera. Anne |
|
|