|
|||
|
|||
Er man i Ierapetra 2013, januari
I januari har det varit många högtider och högstidsstunder. Nyårsdagen firade vi i Ierápetra, med gamla och nya vänner. Trettondagen är här en mycket stor religiös högtid för att påminna om Jesus första dop. Vi åkte dock inte in till staden för att se, när ”översteprästen” kastade korset i havet och de unga männen kastade sig i vattnet. Vi har varit med om det flera gånger förut. Vi sparade oss för en tripp till Réthymnon. De största Kretaälskarna på ”Kalimera” hade träff där. Vi blev 2 hundar och 22 personer som åt en lång och trevlig lunch tillsammans på Taverna Pallio Poli. Eftermöte hade vi på den irländska puben. Vi stannade två nätter i Réthymnon och känner nu några av dessa personligheter, kalimerianerna. Ylvas mobiltelefon råkade falla till golvet från andra våningen i den lägenhet vi hyrde och blev till småsmulor. Det fixade Git. Hon hade bytt till en ny och gav gärna bort sin gamla. Vi får hoppas att alla kontakter består.
Den 7 januari var det Jannisdagen. Då betyder det att man skall firas, men också att man skall ställa upp och bjuda bekanta. Jag var väl försedd med diverse chokladgodis från ett konditori, när vi kom till gymmet. Grattis och många handskakningar och förfrågan om vad jag verkligen heter. Men jag behövde inte uppge faderns namn! På kvällen slapp jag laga mat. Vi hade kommit överens med Pelagia och Georgos, våra grannar, att om vi köpte mat, så skulle Pelagia tillaga den på kretensiskt vis. Ett tiotal grannar kunde på kvällen njuta av killing och killinglever (och vi slapp Killinggänget), lite raki och mest vin. Det gjorde att vi till efterrätt fick höra kretensiska sånger framförda av Dáskale, den f.d. läraren och av Pelagia. Vi övriga fick sköta handklappningen. Detta sades av erfarna greker under kvällen: ”Om kvinnor dricker rött vin, vill de bara sova. Dricker de vitt vin, vill de älska”! Vad föredrar du/din kvinna? I Grekland har man inte Knut i månaden januari. Det betyder att de inte vet när julen skall kastas ut. Resultatet blir att dekorationerna åker ut lite då och då. Kommunen tog bort torgdekorationerna precis efter nyår. I mindre byar sitter dekorationerna kvar till nästa jul. Vi hade vinter vecka 2! Då sjönk temperaturen under 5 nätter till under + 10˚ och som lägst + 4˚. På dagen var det 8,2 som lägst. På vår nivå över havet regnade det, men uppe i bergen kom nederbörden som snö. Detta gjorde att skollovet blev 1 vecka förlängt i bergsbyarna bl.a. Zonianá. Vyerna mot bergen blev fantastiska, men jag har ju sett Åreskutan och Dundret många gånger förut. Fast de verkar naturligtvis futtiga i jämförelse. Ni kommer väl ihåg Zonianá, där poliserna 2007 tog hand om en stor del av byns invånare, som hade odlat hasch mellan olivträden. Rena, vår äldre bekant, drog en maidináda kring detta. Här kommer en fri översättning: ”I Zonianá mor min satte mången böna, men något måste väl ha hänt med fröna För snart så blev vi alla vars, Det grodde snart en massa hasch.” Om någon undrar vad som hänt med ersättning från försäkringsbolaget efter olyckan i oktober, kan jag berätta detta: Efter två besök i december, då vi accepterande dealen 50/50 och ytterligare två i januari, är det ännu inte klart med fördelningen. Vi får väl besked, när vi åter är på plats i april? Effektiviteten är inte stor i de privata företagen heller! Gurka är en fantastisk växt, som vi blivit ännu mer bekant med. I Östersund hade vi 3 plantor i vårt växthus. De blev utmärkta och gurkorna uppskattades av många. Här har vi varit med under hela tillväxten tillsammans med 3.500 plantor. Vi startade med plantering av plantorna, sedan blev det kapande av klängen. Skördandet skötte Jannis, ägaren. Efter kylan v. 2 kom problemen. 1.000-tals gurkor började mögla i topparna. Möglet sprider sig snabbt till andra gurkor och blad och Jannis ville ha hjälp. Det tristaste jobbet var att plocka bort dem. Det var bara Jannis som kunde trösta oss:” Det kommer nya blommor och då blir det också nya gurkor. Men nudda inte blommorna”. Om någon månad kan man skörda. Vi besökte affären ”Inka”, för att köpa ouzo inför hemresan. Döm om vår förvåning, all alkohol var inlåst bakom glas! Vi fick be om hjälp, för att komma åt de flaskor vi ville ha. Jag frågade expediten, om det var pga. turisterna, som det var låst. ”Nej, det är de inhemska, som är problemet”, blev svaret. Trist att höra. Här finns ju alkohol överallt dygnet runt och till överkomligt pris, men tydligen inte för alla. Kreta visade sitt allra bästa vinterväder under de sista dagarna innan vår Sverigeresa. Sydliga vindar och temperaturer mellan 17-20. Det var ungefär som utmärkt sommarväder i Östersund. När detta händer i januari kallar man det ”alkiónes méres”, ungefär som brittsommar. Jag tror inte att Sverige möter oss med brittsommar! ./Jannis Senast redigerad av Ylva A den 2013-11-14 klockan 06:58. |
|
||||
|
||||
Sv: Er man i Ierapetra 2013, januari
Det där är ganska kul. Brukar le åt både jul- och påskdekorationer som hänger över gatorna. Till och med tomtar ser man på sommaren ibland.
Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
Sv: Er man i Ierapetra 2013, januari
Det får väl bli rosévin då, och sen får det bli som det blir.
|
|
|