Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-26, 21:50
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Sv: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Alonissos tillhör mina favoritöar. Besökte både Skiathos, Skolpelos och Alonissos 2010 men Alonissos blev min favorit av dessa och jag skulle gärna åka tillbaka. Gillar man lugna öar så lär man gilla Alonissos.

Visserligen är själva hamnområdet i Patitiri lite turistanpassat med en del tavernor, mm, men för övrigt känns det som en oexploaterad grekisk by. Upplevde t ex Patitiri som mindre exploaterad än Livadia på Tilos. Tycker också om den vackra varierade naturen på Alonissos och de fina små stränderna. Alonissos är en avslappnad liten pärla som fler borde upptäcka!
Svara med citat
Gammal 2013-11-27, 06:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Re: Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Citat:
Ursprungligen postat av meltemi Visa inlägg
Jag måste läsa om Ikaria! Vad är det bästa med ön Ikaria?
Stillhet, människor, stränder, berg, raviner, fängelsö, piratö, sötvatten, många byar. Och den fodrar mod o uthållighet.

http://www.island-ikaria.com/
Svara med citat
Gammal 2013-11-27, 14:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag tycker att jag hade behållning av de 14 dagarna jag var i Molyvos även utan bil. Åkte buss även till Kalloni och tog organiserade utflykter som var väldigt bra med lokal guide. Mytilini och Plomari hade jag besökt vid den första resan så det var inte aktuellt.

Badade gjorde jag mest i Petra och jag kom mig ner i vattnet trots den badkruka jag är. Jag var där månadsskiftet aug-sept och vädret var lite sämre än när jag besökte Agios Isidoros något eller ett par år innan. Upplevde vattnet som lite kallare kanske för att Molyvos ligger på nordsidan. Förstår att för den som badet är viktigt att det kanske inte är något optimalt resmål annars än mitt på sommaren eftersom ön ligger långt norrut och stranden centralt i Molyvos är stenig.

Halvkallt ibland och inte allt för varmt hav avskräckte dock inte mig och jag ser verkligen fram emot en majvecka där men räknar då inte med sköna bad utan förhoppningsvis sol, grönska och försommarvärme. Planerar att göra någon organiserad tur annars blir det mest att njuta av det som finns nära.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-11-27, 15:38
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Ikaria är underbart! Otroligt vackert, finfina stränder, obrydd turism, underbara vandringar. Helt klart topp tre för mig och min familj tillsammans med Fourni och Skopelos. Lääängtar till Ikaria.

Bea
Svara med citat
Gammal 2013-11-27, 17:58
xenoss avatar

Jag drar olika möjliga er.
Ikarias vänner är blygsamma.
Ikarias vänner vill inte att för många turister kommer dit.
Ikarias vänner känner inte sitt ansvar.
Ikarias vänner äro otrendiga.
Vad tror du?
Svara med citat
Gammal 2013-11-27, 19:32
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag blir oerhört inspirerad av allt ni skriver, och känner att en resa räcker inte. Och semestern räcker inte! Xenos, Ikaria låter helt annorlunda och spännande. Amorgos lockar. Lesbos och Alonissos likaså... vi får planera flera år framåt!

Inget bestämt ännu, vi velar fram och tillbaka och smälter allt detta.
Svara med citat
Gammal 2013-11-27, 20:06
xenoss avatar

Citat:
...vi får planera flera år framåt!
Ni är klaert priviligerade.
Svara med citat
Gammal 2013-11-27, 20:34
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ni är klaert priviligerade.
Att drömma är gratis, sedan vet man inte alls vad livet för med sig. Jag drömmer alltid om "nästa resa", och hoppas att jag har möjlighet att åka, men det finns inga garantier...
Svara med citat
Gammal 2013-11-29, 11:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Xenos, Ikaria låter helt annorlunda och spännande.
Xenos har rätt, Ikaria är en väldigt bra ö! Du får förlåta mig Xenos att jag så ofta glömmer bort din ö.

Gita: om ni skulle välja Ikaria kan jag lova en härlig semester. I Armenistis finns bra tavernor, flera fantastiska stränder, mycket bra boende med krypavstånd till vattnet, trevliga människor och lugn och ro. Dessutom finns det mycket spännande att se och göra på Ikaria, inte minst är det en förtjusande ö att vandra på. Extra plus för att det är nära till Fourni. Ikaria och Fourni är en perfekt kombination.
Svara med citat
Gammal 2013-11-29, 13:20
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag drar olika möjliga er.
Ikarias vänner är blygsamma.
Ikarias vänner vill inte att för många turister kommer dit.
Ikarias vänner känner inte sitt ansvar.
Ikarias vänner äro otrendiga.
Vad tror du?
Jag tror på ettan och tvåan .
Men en gång Ikaria-frälst, alltid Ikaria-frälst.
Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 00:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Xenos har rätt, Ikaria är en väldigt bra ö! Du får förlåta mig Xenos att jag så ofta glömmer bort din ö.

Gita: om ni skulle välja Ikaria kan jag lova en härlig semester. I Armenistis finns bra tavernor, flera fantastiska stränder, mycket bra boende med krypavstånd till vattnet, trevliga människor och lugn och ro. Dessutom finns det mycket spännande att se och göra på Ikaria, inte minst är det en förtjusande ö att vandra på. Extra plus för att det är nära till Fourni. Ikaria och Fourni är en perfekt kombination.
Alltför ofta när jag läser här på Kalimera så känner jag mig som ett barn i en godisbutik. Oj! Det verkar fint! Oooh dit vill jag åka! Ahhh det skulle passa mig! o. s. v. Verkar det bekant?

Har sedan många år flera favoriter. Nyligen utökades den listan med Tilos som jag föll pladask för. Nästa år ska Sifnos som länge funnits på önskelistan få ett besök. Och när jag läser här ovan om Ikaria så låter det som attt önskelistan kommer att växa igen. Oj oj oj ........

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 07:31
xenoss avatar

Bortsett från allt:
Iblanda har jag funderat på vad som styr våra förstagångsval. Trygghetssökande återvändare som jag själv gästar Ikaria och Kreta varje år.
Att jag numera sneglar på någon ö i dodekaneserna, i kimbination med Ikaria, naturligtvis!, undrar jag över orsaken till. Vad gör mig nyfiken på dessa öar.
Till skillnad på från Naxos som är helt förutsägbar, och jag med stor säkerhet ej kommer att återvända till. Inte heller Lefkas, Andros osv. Ios eller Kythera finns inte på min greklandskarta, men alltså någon ö i dodekaneserna. Varför - inte tusan vet jag. (Om det inte är nya horisonter.)
Men något attraherar, annat inte.

För sent att fundera på detta efter34 års resor hemåt.

Senast redigerad av xenos den 2013-11-30 klockan 07:36.
Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 11:44
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Har också "fastnat" lite i Dodekaneserna/Östra egeiska öarna. De tre senaste årens resor har gått dit. Vet inte riktigt varför, men kanske för att det var där jag blev "kär" i Grekland för ett antal år sedan och där vet jag att jag hittar det lugna ganska oexploaterade Grekland som jag gillar. Kanske att det blir ett besök på Ikaria, där jag ännu inte varit, nästa år.
Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 13:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Tack Riitta! Jag är ju så nyfiken, vill se mer... vi får se vad det blir, det blir ju Grekland, det kan aldrig bli fel!
Gita så här underbar utsikt kan man ha från ett högt beläget boende i Molyvos http://voulastudios.molivos.net Tror att det numera är ok att länka till hotell om inte får Janne ta bort den.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.