|
||||
|
||||
Om att gifta sig borgerligt på en grekisk ö!
Ni som går i giftastankar och gillar grekiska ö-världen. Ta och kombinera dessa två. Gift er borgerligt i Grekland. Det är lite administration före och efter, men går ändå ganska lätt. Jag svarar gärna på frågor om hur det går till. Maila mig bara
Här hittar ni en länk (artikel i Sydsvenska Dagbladet 14/2) som handlar om vårt lilla feta grekiska bröllop på ön Skiathos: http://www.sydsvenskan.se/familj/var...t-brollop.html |
|
||||
|
||||
Sv: Om att gifta sig borgerligt på en grekisk ö!
Kontakta kyrkoherde Gunnar Lidén på Skandinaviska kyrkan i Aten. Han har svar på många frågor. Du kan läsa mer här...
|
|
||||
|
||||
Tips nr 1 är att du bestämmer dig för om du vill gifta dig:
1. Borgerligt (som jag och min man gjorde) eller om du vill gifta dig via 2. Svenska Kyrkan (som Kalimeras administratör tipsar om i sin länk). Det är nämligen två vitt skilda tillvägagångssätt. Borgerlig vigsel kräver lite mer pappersarbete. Personbevis och äktenskapscertifikat som du får från Skattemyndigheten måste stämplas med sk. Apostilles-stämpel (görs hos Notarius Publicus - dvs advokat/jurist med särskild auktorisering), sedan översättas till grekiska av auktoriserad grekisk översättare (du hittar auktoriserade översättare på Grekiska Ambassadens hemsida), därefter stämplas av grekiska ambassaden i Stockholm. När du sedan kommit hem får du såsmåningom papper på grekiska från vigselförättaren i Grekland (stämplade med Apostilles-stämpel) där det står att du är gift enligt EU/grekisk lag. Dessa papper ska du då gå med till närmaste Skattekontor där de tar en kopia och låter översätta till svenska (kostnadsfritt). Därefter registreras ni som gifta i Sverige. Gifter du dig borgerligt blir det så att säga giftemål på GREKISKA i dubbel bemärkelse (till skillnad från vigsel via Svenska kyrkan där du vigs av en svensk präst på grekisk mark). Vi vigdes ju av vice borgmästaren på Skiathos. Men det finns säkert minst en person på varje ö som är vigselförättare. Enkelt att hitta om man googlar och letar runt lite. Men mitt råd är att ta hjälp av en bröllopskoordinator på plats på den ön där man vill gifta sig. Kostar förhållandevis lite och är till enorm hjälp i det praktiska kring vigseln. |
|
|||
|
|||
Jag sökte mig runt på internet och hade diverse samtal för ett antal år sedan.
Sök här på Kalimera, på ... "Giftemål på grekisk ö". Hoppas den kan hjälpa dig. |
|
||||
|
||||
För borgerlig vigsel i Grekland,får dokumenten från Sverige vara äldre än 3 månader?
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Hej! Jag har fått några meddelande till mitt privata kalimera-konto med frågor gällande borgerlig vigsel i Grekland. Tyvärr loggar jag inte in så ofta så jag har missat att svara i tid. Ledsen för detta. Men hjälper gärna till med tips och svarar på så många frågor jag kan. Isåfall är det säkrast att maila mig direkt: lindasweden@me.com
Så lovar jag att svara snabbt /Linda |
|
|