Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-19, 09:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fast jag funderade på en dagstur, så solnedgång blir det inte....
Hade jag fleracveckor på mig i Paleochora så övervägde jag nog en tur med övernattningar på , men att bli inlåst en vecka när jag bara har kanske 3 dagar i Paleochora DET vågar man ju inte....Jag trodde inte att det tog 4,5 tim dit....(Det är ju som till Tinos och den färjan byter jag oftast till Sea Cat för det är så träligt med långa båtfärder) Blir det inte mer än 90 min på Gavdos efter den långa färden så får det nog vara tills man kan övernatta om det behövs utan att riskera att missa flyget hem.

Lissi
Ja man ska vara ganska angelägen för en så lång tur om det bara blir 90 minuter i hamn. Den ska väl helst göras när man kan njuta av sol på däck och ett spegelbankt hav. Jag är inte heller så förtjust i långa färjeturer och minns med glädje min ö-luffar rutt Santorini - Ios - Sikinos - Folegandros - Santorini där färjan gick på dagen och ingen sträcka var särskilt lång. Till Tinos ska jag nog ta mig en dag och då slipper jag ju också starta i Pireus.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 10:17
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Håller med Eva L i det mesta.
Varför Gavdos under vinterhalvåret? Från nästan vindstilla till mycket kraftiga vindar sker väldigt snabbt och kan vara i flera dagar, dessutom blir det riktigt råkallt.
På sommarhalvåret är det en härlig tur, varmt och behagligt (även om det kan gunga ganska friskt även då).
Skepparn har ju stor erfarenhet av turen men som sagt vädret ändras fort så här års.
Hur som helst; lycka till!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 10:22
ariadne ariadne är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Hei

Bakaliaros er det samme som klippfisk, saltet fisk som må vannes ut før bruk. Vet ikke hva det heter på svensk, men det er kjempegodt. Norge eksporterer mye av det.
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 10:32
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Typ vad då? Det krävs lite framförhållning och inte bara att välja en bra dag.

Det ska bli spännande att se hur det blir kanske får vi se Arnes solnedgångar från Gavdos eller blir det Lissis som funderar på att åka dit i oktober nästa år.

En resa till Gavdos vintertid med en övernattning kräver att man hyr en egen båt för färjan går bara ett par ggr i veckan. Är säkert en kostsam historia. Sommartid kan turisterna stanna några timmar och åka hem med båten när den går men på vintern gör färjan bara ett stopp för i och urlastning. Således krävs mat för flera dagar om man tar den ordinarie färjan, eventuella mediciner etc. Om vädret sedan försämras kan man bli där en hel vecka. Jag gillar små ställen men skulle nog föredra en liten varmare månad för att vstas där så länge. Lite för öde även för mig.

Jag var själv på väg dit sensommaren 1982 men den vi skulle segla med tyckte väderprognosen var för osäker för att segla med två landkrabbor. Duktiga grekiska seglare vet hur farligt deras hav är.

Eva
Men "de duktiga grekiska seglarna" ställer väl in båtturen även för A och B om väderförhållandena är osäkra? Är de så farligt då menar jag? De går väl aldrig ut i oväder?

Ps. Jag vill inte verka kunnig i detta ämne, för det är jag ej! Vet att du har betydligt mycket mer erfarenhet av Grekland än vad jag har!..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:21.