|
||||
|
||||
Nu vände det!
Vintersolstånd! Jag tycker minsann att det redan var en lite längre dag, en minut eller så. Det var fint väder och alldeles klart, så illusionen var tydlig.
Annars går vi klädda i värsta vinterkläderna, man måste ju passa på att använda dunjackan och kängorna när man har såna kläder.. Julbasar i sporthallen, den första var i fjol. Fredag kväll till nu i kväll: massor av bord med massor av hembakat och hemstickat och hempysslat. Ansiktsmålare fick pryda inte bara små söta barn, utan tonårsgrabbar och flickor, till och med några äldre män sågs också med färg och glitter på panna och kinder. Tyvärr hade de många besökarna inte så mycket pengar att handla för, det var helt uppenbart, men vi (Amoni) fick sälja nästan alla bakverk och många lotter. Om en halvtimma är det dragning på de många olika lotterierna; kanske jag vinner en TV? eller en Tablet? Nåja, jag kan nöja mig med en CD eller en burk med kakor. Det var faktiskt väldigt mycket folk och många olika aktiviteter, från dansuppvisning till besök av tomten, Agios Vasilis. Musik och prat i skrälliga högtalare, det hör till, små barn som rusade runt runt lika självklart. Korv och souvlaki och rostad majs och annat kunde man köpa utanför, där frusna försäljare tappert höll ut i kylan. Nästa år kommer vi igen, men inte så nära jul, tack, alla husmödrar har visst redan bakat och köpt julklappar och pyntat sina hus! Slutsumma: populärt och välbesökt, vänlig stämning, bra priser. |
|
|||
|
|||
Sv: Nu vände det!
GOD JUL till dig !
|
|
||||
|
||||
Re: Nu vände det!
Mysigt!
Hade jag haft möjlighet hade jag gärna gått på julbasar på Kalymnos. // KR |
|
|||
|
|||
Sv: Re: Nu vände det!
Citat:
Et annet år kanskje? Man kan jo håpe... eller mer enn så. Takk, Monica, for alle dine betraktninger og refleksjoner gjennom året. Gleder meg hver eneste gang til å lese hva du har for funderinger og opplevelser å dele. God jul fra meg. Til deg - og til Kalymnos |
|
||||
|
||||
Tack Monica för ännu ett år med dina härliga och vardagsnära betraktelser från vårt kära Grekland.
Det känns som beskrivning från olika planeter när man jämför den tillvaro och stämning som du beskriver med det vi ibland har upplevt i diverse turistgetton i t ex Xxxxx eller Xxxxxx xxxx m fl (anonyma orter av respekt för dem som gillar sånt). Jag vet vilken planet jag skulle välja, alla dagar i veckan! Skulle gärna varit med dig på Julmarknad på Kalymnos. Den känsla av samhörighet och närhet mellan människor som du beskriver är stark. Hoppas att vi får fortsätta att vara med dig mitt i vardagen nästa år också. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR! Masse |
|
||||
|
||||
Ett stort tack för alla de fina och vardagsnära små berättelser du delar med dig av, Monica! De rymmer så mycket kärlek, och du har förmågan att se det stora i det lilla, att förmedla vardagens händelser på ett sätt som gör att det känns som om man vore med. Hoppas du fortsätter....
En riktigt God Jul och ett Gott Nytt År till dig och din familj! Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Stort tack för ännu er år Monica!
God Jul och Gott Nytt År! |
|
|||
|
|||
TACK, för att du delar med dig av ditt liv på Kalymnos, alltid lika intressant att följa här!
Hoppas du tar oss med på nya äventyr nästa år! God Jul och ett Gott nytt År.. |
|
||||
|
||||
Kul grej! Vännen Elias vann gitarren som var högsta vinsten på vårt lotteri!Nu får han väl ta och lära sig spela också.
|
|
|||
|
|||
Da ser jeg fram til at Elias spiller en trudelutt når jeg kommer nedover til våren. Hilse han.
|
|
|