Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-25, 10:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard IT-SUPPORT

Finns det någon IT-kunnig Kalimeravän som kan hjälpa mig?

Öppnade ett mail från min dotter med en bild som jag försökte öppna. Den hade ett format som inte stämde. Jag valde då att försöka öppna den i alternativet Microsoft Office Picture Manager. Det fungerade.

Men ...... dessvärre tycks också allt annat ha blivit inställt på MOPM. Det innebär att alla ikoner (gadgets?) på skrivbordet har omvandlats till MOPM och oavsett vilket program som jag försöker öppna så får jag upp ett MOPM-meddelande att det jag försöker öppna innehåller andra filer än bilder.

Är det kanske någon inställning av Standardprogram eller liknande som jag har råkat ändra av misstag. Vet inte hur jag ska rätta till det? Har kollat runt lite bland inställningar etc, men kan för lite och kanske gör problemet värre om jag chansar.

Någon vet hur jag ska göra och vill hjälpa mig?

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 11:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: IT-SUPPORT

Testa först med en systemåterställning till datum innan du öppnade dotterns bildfil.

Fungerar detta ej, då finnes nen uppsjö bra gratisprogram för konvertering av bildfiler.

Arne

Direkt Paleochora i nu fint väder
Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 11:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Här kommer en lista på lämpliga program

Gratis Bildkonvertering – Tips & Favoriter

En lista över gratis program för att konvertera bilder. Gratis bildkonvertering. Listan innehåller gratisprogram för att byta format på bilder och fotografier. Tänk på att du i de flesta vanliga bildbehandlingsprogram kan välja ”spara som” och sedan välja ett annat filformat för att konvertera bilden till det format du behöver.

Alla tips i kategorin Bildkonvertering:

[LIST][*]FastStone Image Viewer – Bildvisare laddad med många funktioner[*]FormatFactory – multifunktionell mediakonverterare[*]Go2Convert – konvertera bilder Online och gratis![*]Gratis Bildkonvertering – Tips & Favoriter[*]IcoFX – allt-i-ett-lösningen för ikonskaparen[*]Image Konverter – Ändra filformat på dina bilder[*]PicASCII – omvandla en vanlig bild till en ASCII text bild[*]WebbVerktyg: Gratis Minimala Bildredigeringsprogram[*]WebbVerktyg: Gratis Thumbnails/Screenshots/Snapshots[*]WebbVerktyg: Optimera Bilder Gratis[*]XnView – visar hela 450 bildformat[*]YouConvertIT – Onlinekonvertering av onlinevideo, bilder, ljud, dokument och enheter[*]Zamzar – Konverterar video, bild, ljud och dokument Online[/LIST]
Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 11:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Om du öppnar en bild, i vilket program öppnas bilden?
Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 11:37
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Når jeg står helt fast på lignende ting, kjører jeg systemgjenoppretting - så er alt ved det gamle og kjente. Et råd for lenge siden av datakyndig sønn. Dernest diskopprydding og diskdefragmentering (m i t t påfunn og kanskje helt unødvendig..)

Kanskje finnes det bedre eller enklere måter?
Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 18:29
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

... Är det kanske någon inställning av Standardprogram eller liknande som jag har råkat ändra av misstag...
Det tror jeg. Og for at komme tilbage igen:

Højreklik på en billedfil > i menuen flytter du markøren ned på ”Åbn med” > i den nye menu klikker du nederst på ”Vælg standardprogram”.

Så kommer dette vindue frem:

Nu vælger du det program, som skal åbne dine billedfiler > markerer programmet > vinger af i ”Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil” > og klikker på OK.

Du har nu valgt et program, som vil åbne alle dine billedfiler.
Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 23:52
Masses avatar

Först av allt: Tack alla ni snälla som försöker hjälpa mig!!!!

Mitt problem är inte att jag inte kan öppna mina bildfiler. Jag tog emot ett mail med en bildfil i ett format som inte datorn kunde öppna i det bildprogram som jag normalt använder, dvs Windows Live Photo Gallery. I en dialogruta med förslag på alternativa format provade jag då med Microsoft Office Picture Manager.

Jag fick upp den och sparade den i mitt bibliotek bland andra bilder. Jag kan nu via Utforskaren gå in och öppna både den och alla mina andra bilder och då i Windows Live Photo Gallery.

Men .... i samband med ovanstående operation hände något som gjorde att ALLA mina programikoner på skrivbordet (utom Skype av någon anledning) förändrades till ikonen för MOPM. Alla ikonerna på skrivbordet ser således likadana ut. Och oavsett vilken av dem som jag klickar på så försöker datorn starta MOPM och jag får upp en tom sida med MOPM-ikonen mitt i och längst upp över verktygsfältet så visas i adressraden med ikon och text MOPM.

Vissa av programmen kan jag "lura" mig, t ex Internet Explorer, genom att hålla markören över den ikon som det då bör gälla och högerklicka. Då får jag upp listan "Oftast använda" och kan t ex välja "Kalimera" och komma hit. Samma funkar med Excel, Word och Utforskaren.

Det verkar således som om alla program på något sätt ställts om så att de försöker att köras som MOPM-program.

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 00:17
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Testa först med en systemåterställning till datum innan du öppnade dotterns bildfil.

Fungerar detta ej, då finnes nen uppsjö bra gratisprogram för konvertering av bildfiler.

Arne

Direkt Paleochora i nu fint väder
Jag har försökt att systemåterställa. Men när jag försöker det, liksom alla andra funktioner, så går det inte och istället öppnas ett MOPM-fönster.

Och själva bild-konverteringen är inte det som är det akuta problemet just nu.

Det gläder mig att ni har fint väder i Paleochora. Ha en go fortsättning på vistelsen och hälsa Birgitta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Om du öppnar en bild, i vilket program öppnas bilden?
Om jag går in i biblioteket via Utforskaren (bakvägen som beskrivits ovan) och dubbelklickar på valfri bild så öppnas den i Windows Live Photo Manager som den brukar göra.

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Når jeg står helt fast på lignende ting, kjører jeg systemgjenoppretting - så er alt ved det gamle og kjente. Et råd for lenge siden av datakyndig sønn. Dernest diskopprydding og diskdefragmentering (m i t t påfunn og kanskje helt unødvendig..)

Kanskje finnes det bedre eller enklere måter?
Som jag svarade ovan till Arne så fungerar tyvärr inte Systemåterställning.

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Det tror jeg. Og for at komme tilbage igen:

Højreklik på en billedfil > i menuen flytter du markøren ned på ”Åbn med” > i den nye menu klikker du nederst på ”Vælg standardprogram”.

Så kommer dette vindue frem:

Nu vælger du det program, som skal åbne dine billedfiler > markerer programmet > vinger af i ”Brug altid det valgte program til at åbne denne type fil” > og klikker på OK.

Du har nu valgt et program, som vil åbne alle dine billedfiler.
Just så trodde jag också Larvih. Har försökt med det men det ändrade ingenting av mitt problem.

Tack än en gång alla ni. Får fortsätta att klura under morgondagen och se om jag hittar något sätt att få ordning på det hela. Annars får jag efter helgen uppsöka någon "Dator-doktor" för lite konsultation. Jag har förvisso en Toshiba Recovery-diskett som jag kan ta till för att återställa datorn i leveransskicket. Men det får bli en sista utväg eftersom det då blir en del installationsjobb som måste göras om.

Lite onödig "julklapp" jag fick. Men det kunde ju varit värre. Jag kan ju trots allt fortfarande komma in på Kalimera!

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 11:20
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Det ser ud som om andre har haft samme problem. Kanske er dette løsningen.
Svara med citat
Gammal 2013-12-27, 01:54
Masses avatar

Tack Larvih!

Det är ju precis så det blivit för mig. Det kommer nog att fungera. Men om det krånglar när jag kör det så krävs det att jag har mera tid. Kommer att vara upptagen några dagar nu så jag väntar att köra det till efter nyårshelgen. Skönt att se att jag inte är ensam med problemet.

Masse
Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 01:29
Masses avatar

Nu är problemet löst!

Datorn började hacka allt mera. Till slut gick den inte längre att starta normalt. Och då .......... blev systemåterställningsfunktionen (vilken tidigare under krånglet inte gick att köra) plötsligt tillgänglig igen. Och det kändes ju lite som en straffspark. Det var inte längre frågan om jag hade tid att meka eller ej. Igång med den och så var allting OK igen. Skönt!

Och visst är det här ett fantastiskt forum. Tack alla ni som var omtänksamma och brydde er!
Masse
Svara med citat
Gammal 2013-12-31, 10:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det var inte längre frågan om jag hade tid att meka eller ej. Igång med den och så var allting OK igen. Skönt!
Grattis!

Nu kan du fira nyår i lugn och ro.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:52.