Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-01-24, 09:29
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Ge mig lite förslag tack

Grekisk mat är ju känt som jättegod mat av oss som älskar Grekland.

Har ni några fina tips på snabba enkla små rätter.
Kalas på söndag samt vill greka till det
Blir 7 st vuxna samt 2 mini ( barnbarn 16 mån och 8 mån )

Vad ska vi bjuda på för något smarrigt ?

Birgitta som drömde om Grekland i natt
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-01-24, 11:15
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ge mig lite förslag tack

Mezedes, altså

De bygges gjerne opp rundt et tema, kjøtt, fisk eller vegetar.

Du kan jo lage garides saganaki (reker bakt med tomatsaus og feta) og små greske fiskekaker.
Eller methismeno kotopoulo (beruset kylling) og kolokithakia gemista (fylt squash), eller erstatte en av dem med små greske kjøttboller.
Som vegetarmåltid kan du lage gigantes sto forurno (bakte limabønner) og squashkaker eller tomatkaker.

Til dette kan du servere en gresk salat, tyri saganaki (pannestekt ost) eller bare staver av gul ost, sopp med mynte og en spinatpai.

Grekerne ville vanligvis hatt frityrstekte poteter til dette, men jeg synes det holder lenge med et godt brød. En skål med oliven kan også godt følge med.
Oppskriftene finner du her:
http://godgreskmat.wordpress.com

Mye av dette kan lages på forhånd og bare varmes forsiktig i ovnen, eller serveres lunkent på gresk vis - så blir det mindre kav og mas rett før servering.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-01-24, 11:29
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 210
Standard Sv: Ge mig lite förslag tack

Bifteki går ju hem hos alla barn och är lätta att göra. Köttfärsbiffar med "grekiska" kryddor i, t ex oregano, timjan, persilja vitlök... (Det finns färdig Santa Maria bifteki-kryddmix att köpa i de flesta livsmedelsaffärer om du inte vill prova dig fram. Står ofta bland pulversoppor och -såser.)

Grekiskt bröd finns som färdigblandad mjölmix i bakhyllan. Jag brukar sätta två degar. I den ena blandar jag finhackade soltorkade tomater, hackad lök och hackad, färsk basilika. I den andra blandar jag skivade svarta oliver, smulad fetaost och hackad, färsk oregano. Pensla med olivolja och strö litet havssalt över innan du gräddar bröden.

En tzatziki svänger du snabbt ihop.

En lammfärspaj är inte heller så komplicerad. Du kan utgå ifrån det här receptet: http://www.arla.se/recept/lammfarspa...mak-av-getost/
Jag brukar hacka i svarta oliver, färsk basilika, färsk oregano och färsk ruccola i färsen.

Karin
som börjar bli hungrig...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-01-24, 11:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 845
Standard Sv: Ge mig lite förslag tack

Birgitta;
Av min innerligt älskade vän tillika Kalimera-vän Brige (Birgitta), som tyvärr somnade in sommaren 2009 fick jag en grekaftonsmeny som heter duga. Denna matsedel hade hon för sina vänner i Jättendal en mörk novemberkväll 2007.

FÖRRÄTTER:
Saganaki cheece med marinerade paprikastrimlor och citronklyftor. Paprikan strimlar man och lägger i ugn på högsta värme. När skalen börjar svartna, ta ut och lägg i plastpåse. Efter 15 min går det lätt att dra av skalen. Häll över marinaden som består av olivolja, citronolja samt aprikosbalsamvinäger.

Horiatiki. Det vill säga greksallad.

Tzatziki

Mushrooms in creme. Färska skivade champinjoner, ner i stekpanna utan fett, får ånga ur. Tillsätt grädde i omgångar och mata in till en krämig konstnens. Inga kryddor.

Marinerade champinjoner. Färska skivade champinjoner vänds ner i en marinaad av olivolja, balsamvinäger, pressad vitlök och hackad persilja. Svampen ska vändas ner högst 30 minuter före servering annars blir det blött och geggigt.

Marinerade vitlöksklyftor (färdigköpta) samt kalamataoliver och naturligtvis bröd till hela anrättningen.

HUVUDRÄTT:

Stifado

EFTERRÄTT:

Grekisk youghurt med katrinplommonkompott med havreflarn högst upp. Kompotten kokas med hel kanel, hel ingefära samt marinerad med strimlor av citronskal.
Brige skrev att ”jag gillar verkligen att laga mat som du förstår, speciellt då vi har vänner på besök” (Birgitta var en riktig matmamma)
Jag har ibland plockat från hennes meny. Stifado är alltid bra att ha som huvudrätt då man kan göra den i förväg och göra så mycket så att man vet att det räcker (och blir över).

Som vegetariskt alternativ kan man ju också göra en Briam. Den är alltid god

Birgitta (det blev mycket Birgitta här)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-01-24, 12:19
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Ge mig lite förslag tack

Tack tack!
Admirala .....Mezedes är perfekt. Alla kan hitta sin smak samt smaka av olika grekiska upplevelser.

karinafp Lammfärspaj ligger utskriven nu , min mamma kommer säkert att gilla den . Våra härliga barnbarn får grekiska köttbullar . Måste ju lära dem bli grekmatälskare .Bara roligt om dem vågar prova alla rätter .

Birgitta .....Briges grekmeny ska vi varmt omsorgsfullt laga och avnjuta.
Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT