|
|||
|
|||
När man kommit hem....
En sak jag tänkt på lite är, att när medlemmar frågat om något resmål och fått massor av tips och svar på frågor inför resan , så är det sen ofta inte ett enda inlägg om hur det sedan blev!
Det vore så himla kul att få ett litet inlägg från dessa medlemmar när man kommit hem. Ibland ser man någon ny som undrar många månader efteråt hur det var på den plats som efterfrågades och som genererade många svar. Så nu inför en ny greklandssäsong till alla som frågar och får svar. Återkom gärna med respons efter resan! Lissi |
|
||||
|
||||
Sv: När man kommit hem....
Katitzi
|
|
||||
|
||||
Håller med
|
|
||||
|
||||
Deia |
|
||||
|
||||
Sv: När man kommit he
Men så jäkla bra...
|
|
||||
|
||||
Kan inte göra annat!!!
|
|
|||
|
|||
[quote=Lissi;323714
Så nu inför en ny greklandssäsong till alla som frågar och får svar. Återkom gärna med respons efter resan! Lissi[/quote] Ups.. en viktig påminnelse, takk Lissi. Det trengs. |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Det har jag tänkt på så många gånger. Har ofta saknat en återkoppling. Ibland har man fått något i inboxen. Men oftast -tycker jag- att det skulle spridas på forumet.
En del har skrivit om resmål dom ska till som jag aldrig varit på, men har ett intresse av. Då vore det kul att få en fortsättning. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Ibland hamnar de där återkopplingarna i resebreven, men såklart borde en bli bättre på att återkoppla även i forumet...
|
|
|||
|
|||
Citat:
Får se när jag lyckas skriva ett sådant.. |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi åkte till Tinos på ”hemvägen” från vår nästan månadslånga båtluff. Men vi ”fegade” lite och stannade inte så många dagar eftersom vi var lite betänksamma över språket. Någonstans hade vi läst att det ”bara” pratades grekiska eftersom det inte är en sådan utbredd ”turistanpassad” ö utan att det är mest greker som semestrar där. Vi hade inte behövt oroa oss! Det gick finfint både att förstå och göra sig förstådd. Vi bodde bra, nära Agios Fokas stranden som du beskrivit så målande när du tar dina morgonpromenader med ett dopp på vägen. Vi var ju tvungna att följa i dina fotspår och det var verkligen härliga promenader. Jag har en fin bild som jag ska försöka få in på avdelningen ”Kalimera was here” någon dag… Handlade förnödenheter gjorde vi i en stor välsorterad Supermarket på väg in mot centrum. Jag kommer inte ihåg vad den heter men den var STOR! Där köpte vi fetaost, salami retsinavin och det inhemska ölet, Nisos, mm. Bröd handlade vi i ett bageri längre in mot staden. De dagar vi var på Tinos blåste det värre än det någonsin gjort i Grekland när vi varit där tror jag… Ibland var det fullt upp att ta sig framåt i motvinden… Men solen sken snällt på oss utan några molntussar som skymde. Självklart var vi tvungna att prova restaurang Malamatenia och mycket riktigt visade det sig vara en riktig pärla!!! Väldigt god mat och trevlig personal! Vi hann med en gôrgod gyros hos Hassan i hamnen också men tyvärr missade vi pelikanen. (bara det gör ju att vi måste återvända till Tinos!) Av vår värdinna fick vi prova något helt nytt: kopanisti (osäker på stavningen) En slags mjuk ganska stark ost som var otroligt god!!! Vi var också tvungna att gå (inte krypa…)hela den långa gatan upp till kyrkan Panagia Evangelistria men vi stannade på utsidan denna gång. Vi såg flera kvinnor som kröp hela vägen upp. De hade både knäskydd och skydd på händerna men det såg ändå väldigt mödosamt ut! Det var en fantastisk utsikt från toppen av gatan ner mot staden och ut över havet. När det var dags att åka in mot fastlandet och flygplatsen hade vi bokat båt biljetter på Super Ferry II som verkade vara ett stort och bra fartyg. Det var det också men jisses vad mycket folk som skulle åka med… (en söndag em i juli… ) Bara att stå i passagerarfållan och vänta på båten är en upplevelse!!! Det kan verka helt fullt och trångt men det finns ändå plats för greker att ta sig förbi… Jag undrar hur de bär sig åt! Vi kom på båten till slut och fick slagit ner rumpan på var sin stol och insåg snabbt att här skulle vi få stanna hela vägen in till Rafina. Det var inte att tänka på att flytta på sig om vi ville ha någonstans att sitta. Döm om vår förvåning när vi kom till Andros och det vällde på massor med nytt folk. Det kändes ärligt talat inte helt OK. Vi kom dock in till Rafina utan några problem och kom också av båten också till slut. Eftersom det var första gången vi kom till denna hamn var vi lite osäkra på hur vi skulle hitta flygbussen men det var inga problem. Det vara bara att promenera rakt över hela den stora hamnplanen och så var bussarna där. Enda kruxet var att bussen redan börjat köra mot flygplatsen… Vi viftade som galningar och den oerhört snälla chauffören stannade bussen, öppnade lastluckan så vi kunde kasta in våra väskor och klättra ombord på bussen. Det är inte överallt man får vara med om sådan service! På väg till flygplatsen sammanfattade vi vår resa och var rörande överens om att till Tinos kommer vi att återvända! Vi har massor kvar att utforska! Alla små byar utmärkta på den fina kartan vi fick av dig och hela Jannes utmärkta e-guide. Därför tänker vi oss att vi ska åka tillbaka nu i sommar och stanna lite fler dagar. Tack igen snälla Lissi för alla dina goda råd och inspiration! Med vänlig hälsning zakka |
|
|||
|
|||
Citat:
Snälla rara, jag menade inte alls någon som just jag hjälpt utan bara "rent allmänt" Det är ju JÄTTEKUL att ni gillade Tinos och blev så nöjda, men jag tänkte på många som frågat om, för mig helt okända öar och fått bra svar och då blir ju JAG nyfiken på hur det var...Man kan ju ha missat nån bra ö Jag vill ABSOLUT inte kräva svar från de jag hjälpt....det var inte det jag menade!! Du Zakka visade verkligen Din uppskattning innan resan... Greker är världsmästare tror jag på att trängas! Det är precis också vår uppfattning i "körännan" vid båtarna. Men så händer det kul saker också, som då en gatumusikant tog sig in och satte igång tanterna med sång och dans...TRÅNGT blev det med dansande greker där inne Jo Tinos är en mysig, lite blåsig men väldigt vardaglig grekisk pärla!! 2 april är jag där igen :-) Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Så nu har jag gjort det! MVH zakka |
|
||||
|
||||
Citat:
MVH zakka |
|
||||
|
||||
Så bra.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Lite retroaktiva återkopplingar redan nu hade väl suttit som en ouzo och en fläskläpp?! |
|
|