|
||||
|
||||
Sv: LUGN ö med hyffsad mat och bra bad
Att Lesbos har kallt vatten beror nog inte på att det ligger norrut. Det finns andra öar tex Thassos som ligger ännu längre norrut och där är vattnet ljuvligt. Jag tror nog det beror på djup och strömmar där Lesbos ligger. Lesbos är också den enda ö där jag upplevt ett riktigt oväder som varade i två dagar mitt i sommaren!
Katitzi |
|
||||
|
||||
Det har du säkert rätt i. Jag hade också regn och riktigt kallt ett par dagar i månadsskiftet aug-sept men det har jag upplevt på Paros också. Fast under första resan till Lesbos som vi gjorde till Agios Isidoros en bit in i sept hade vi varmt både i hav och på land. Lesbos är ju en grön ö och det i sig leder väl också till mer regn och en bättre medelhavsklimat. Säsongen för den som vill ha riktigt sommarvarmt är nog vanligtvis kortare på öarna som ligger i norra Grekland än de längre söderut.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag har bara varit på norra sidan på Lesvos, förhållandena kanske är annorlunda på södra. Ön är ju ganska stor.
Katitzi |
|
|||
|
|||
Eftersom vi varit på norra Lesvos flera år i aug/sep, så har vi haft väldigt hett, något år någon dag med regn. Men så har det varit på andra ställen också.
Inte är det kallare på Lesvos än andra öar. Levos ligger inte speciellt långt norrut. Tempen i vattnet har också nått klart över 20 gr. Vädret varierar som det också gör hemma också. Carina |
|
|