|
||||
|
||||
Så var det kväll IGEN! Vad är det som händer?
Fattar inget. Det håller på att bli mörkt.
Nyss steg vi upp, åt frukost. Åkte till stan med moppen. Hämtade bilen som fått nya stötdämpare. Åkte hem. Och nu är det kväll , det begriper jag inte. Klart, börjar jag tänka efter hände lite annat också. Fikade på stan med Eva och Tore. Handlade lite nödvändighetsvaror. Matade Annas katter, familjen är bortrest. Leo oppepå hade hantverkare som slamrade nåt så oresonligt, byte av varmvattensberedare var det. Jag var ju tvungen att titta beundrande på när de baxade stora grejor upp för en lång stege till takterassen. Fick nästan nackspärr. John kom och hämtade skräpvirke till sin öppna spis, så mycket som fick plats bak i hans lilla bil. Jag kokade rödbetsblast och la in tre burkar rödbetor , en med vitlök och vinäger, två med kryddnejlikor och vinäger. Rödbetsblasten äter vi med pressad citron och olja, hur gott som helst. Det skulle ha varit hemgjorda pommes också, men det får bli en annan gång. Stekte en panna småfisk tills i morgon. Förmodligen smyger maken upp mitt i natten och äter upp hälften. Fotograferade katterna i fresiabuskaget. Sopade verandan och planterade ut fler luktärtsplantor. Nja, det är kanske inte så konstigt att dagarna ramlar iväg. Men det är lite konstigt ändå, trots tio år som pensionär tycker jag inte att det är riktigt arbete jag uträttar, eftersom jag gör grejer åt mig själv och familjen, efter att ha yrkesarbetat hela vuxna livet innan. Kallt är det också, nordliga vindar får oss att plocka fram långkalsongerna igen, täckjackan, vantarna... Nu är det kolmörkt! |
|
||||
|
||||
Sv: Så var det kväll IGEN! Vad är det som händer?
Ojdå, det gick snabbt. Fantastiskt "carpe diem", Monica. Är inte pensionär, men så där är det ju med tiden och hur den går.....snabbt.
Tack! / Anne |
|
|||
|
|||
Precis så där är det att vara pensionär! Men jag saknade passandet av barnbarnen. Ja visst ja. Det är ju därför vi åker till Grekland och vilar upp oss från dem. Din dag var skön, men med vårens ankomst blir den ändå bättre tror / Jannis. Tack för din dagsberättelse!
|
|
||||
|
||||
Jag älskar dina underbara små berättelser ur vardagen. Tack Monica!
Ann-Kristin |
|
|||
|
|||
Kan bara instämma med Annki. Jag tycker att Du skriver och BESkriver det grekiska livet så levande, roande och kärleksfullt och jag tycker varje gång jag läst att det känns som om jag har fått "vara med".
Tack Monica för dessa grekiska ögonblick! Lissi |
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
En til
|
|
||||
|
||||
Så du skriver Monica! Det är fantastiskt. Jag känner dofterna, jag ser bilderna, jag hör ljuden, JAG ÄR JU DÄR!
Masse |
|
|||
|
|||
Fina berättelser som vanligt.Koka rödbetsblast,det receptet ,skulle jag vilja ha.Vi köper rödbetor på marknaden och får då alltid blasten med ,Vi kokar rödbetorna i vatten och har saltat smör eller så gör vi skordalia till .Rårivna i salladen är också gott.
|
|
||||
|
||||
Iskall morgon efter stormig natt. Nu ska det bli gott med kaffe och macka.
Tack för uppmärksamheten! Rödbetsblast kokas som andra "chorta": I en stor kastrull kokar jag upp vatten och lite salt, och medan det kokar upp sköljer jag blasten och tar bort vissna blad, skär av bladskaftet om det är väldigt långt. Det ska inte vara träiga och fula delar.. kokas så där en halvtimma. Sen får den rödgröna röran rinna av i ett durkslag, allt klart. Var och en strilar citronsaft över och valfri mängd olja. En ostbit passar bra till, och pommes , varför inte lite yoghurt, det gör man som man vill. ( Kissar rött nästa dag...) |
|
|||
|
|||
Låter som du går och har det småmysigt på dagarna. Vitlök ska jag prova att ha i rödbetorna vid nästa skjörd till hösten och koka chorta av blasten. Det blir "artöt" ( jag är ochså jämtländska )
Tack för din sjarmerande vardagsberättning |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jan, jag köper det min plånbok har råd med den dagen jag handlar...skulle gärna köpa grekiskt av solidaritet, men när priset är det dubbla...skamligt nog gillar jag dessutom Gouda och Regato...
Osthyvel fanns förresten inte i Grekland förr, vi har haft med oss många och gett bort. Man åt inte ostmacka som vi i Sverige. Ost + bröd, ja, men inte med smör och ostskivor oppepå. Men den svenska vanan behåller jag gärna! |
|
|||
|
|||
Osthyvlar har vi också haft med oss och delat ut,Numera finns de ju att köpa här .Men smörknivar har vi inte hittat annat än i en specialbutik för fiskegrejor.De säljer knivar av fabr Opinel.Ost är dyrt även i Sverige . En annan sak jag saknar här på Kreta är grillkryddor ,de som finns ger bara saltsmak.Ska vi öppna en importfirma för Sv ost smörknivar o grillkryddor ? Kom just på att jag läste att osthyveln uppfanns av en Norsk snickare i början av 1900-talet.
Senast redigerad av jan c den 2014-03-13 klockan 08:23. |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Tack skall prova.
|
|
|