Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-16, 15:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Upp till bergets högsta topp!

...inte så högt, faktiskt, 678 meter enligt kartan, och längst opp kyrkan Profitis Ilias, som på så många andra bergstoppar i Grekland.

Vägen går från Chorio, tämligen enkel utom sista biten. Jag och Eva och ett tjugotal andra startade i rask takt. Takten dämpades ganska snart, utom av några superspänstiga, och gruppen blev en långsträckt sådan.

Men vem har brått när bergssidorna är fulla med pyttesmå blommor i alla färger? Vem rusar iväg så fort att inte pratet hänger med? Inte vi. Lite närbilder på de minimala blommorna, lite vyer över ön vartefter vi kom högre opp. Ganska blåsigt, nästan kyligt, men hellre det när man går uppför, än alltför varmt väder.

Det är värt besväret att komma upp! Den utsikten är värd varenda svettdroppe och varje trött muskel!

Kyrkan och gården omkring förnyas och sköts verkligen bra. Även i dag var där hantverkare som jag anar sover över i gästrummen, inte går man upp och ner hela vägen i onödan. Någonting pågick med cement och betong.

Den stora Iliasdagen är den 20 juli. Då går många upp på berget på kvällen innan, till "esperinos", kvällsgudstjänst, och övernattar där för att sen på nästa morgon se soluppgången och fira en gudstjänst till. Till och med små barn och gamla människor traskar uppför berget, bärande med sig både matsäck och de stora bröden "prosforo" som delas ut vid gudstjänsten.

Kanske jag ska ansluta mig i år. Kanske.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 16:07
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Upp till bergets högsta topp!

Høres ut som en flott vandring, i vårvær kanskje?

Du beskrev det så levende at jeg googlet for å finne ut h v o r Profitis Ilias er, kom over en liten snutt på Youtube (laget av norske Tore O) der unge og eldre går samme turen. Det ga et bilde på hvor langt og hvor høyt dere har vært i dag. Langs smale og bratte veier. Fantastisk utsikt.

Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 18:00
Monica Ps avatar

Norske Tore, ja, han filmade oss en tidigare vandring. Han har en del andra fina filmer med från Kalymnos.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 18:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
...inte så högt, faktiskt, 678 meter enligt kartan, och längst opp kyrkan Profitis Ilias, som på så många andra bergstoppar i Grekland..
Låter som en underbar vandring Monica. Skulle så gärna komma dit någon gång. Jag har stått och suktat från håll flera gånger.

Här är några bilder som jag har tagit när jag längtat upp.

Kraftig inzoomad.
Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 19:54
Monica Ps avatar

Jag gjorde som Malou, letade lite på Youtube, och fann, förutom Tore Olsens filmer, en av Nico Christodoulos som handlade om just kvällen och natten den 19/7, och det pågår dans mest hela natten...det hade jag hört men inte insett hur omåttligt populärt det är. OK, ni som är på Kalymnos 19/7, ställer ni upp?
Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 19:13
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Norske Tore, ja, han filmade oss en tidigare vandring..

Så morsomt! Det visste jeg ikke. Da antar jeg at du er en av dem som vandrer høyt der opp. - Det trengtes bare to søkeord - Kalymnos pluss Profitis Ilias - og øverst på treffsiden lå videoen. Da er nok han en god ambassadør for Kalymnos. Som en god nummer 2..

Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 19:34
Monica Ps avatar

Det är jag i rött med en röd ryggsäck. Damen som går bredvid mig mest hela vägen gick i kjol och lågskor och nylonstrumpor och med käpp, men hon var seg! (Bara för att man har jeans tror man att man är yngre, självbedrägeri...)
Det är helt beroende av vädret hur jobbigt det blir. I maj kan vi knappast gå, det blir för hett. Även om det fläktar lite blir kombinationen uppförsbacke+värme närmast farlig. Nu på svala årstiden kan vinden knäcka den bäste. Men med lagom vind , värme och gångtakt kan även otränade personer klara denna tur.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:18.