![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
I år funderar jag på en öluff tillsammans med min 13-åriga dotter. Vi ska vara iväg ca tre veckor från midsommar och framåt. Jag lusläser här på Kalimera och blir mer och mer inspirerad av allas inlägg och tips, men det innebär även en del ”beslutsångest”. Vad kan passa oss? Vad kan jag få för tips från er, alla greklandsfantaster? Givetvis är smaken olika men någon kanske känner igen sig, och kan tipsa mig, om jag beskriver oss och vad vi önskar när det gäller resmål/öar. Vi är ryggsäcksfolk/budgetresenärer som de senaste sju åren rest runt i bl.a.Turkiet, på södra Kreta, och båtluffat i Kroatien. Vi föredrar klapperstensvikar och klippbad framför trånga solstolsstränder. Sandstränder som sådana är dock helt ok. Vi gillar genuina byar och lokala marknader och hyr gärna bil eller cykel. ”Familje- och barnvänligt” är inte vår grej. Vi bor hellre lokalt än i turistanpassade områden. Lägenhet med pentry är ett måste för vi lagar mat själva ibland. Vi föredrar variation och att upptäcka det oförutsägbara framför bekvämlighet. Jag funderar dock på att vara något mer ”bekväm” i år, än vad jag vanligtvis är, och boka boende i förväg. På booking.com får jag nämligen uppfattningen att det finns en hel del billiga och bra alternativ på olika öar (1500-2500 för 7 dagar). Vad är er erfarenhet, tjänar man ekonomiskt på att boka boende i förväg? Sedan har jag tittat på biljettpriser på båtarna. Det verkar vara ganska dyra biljettpriser från Rafina/Pireus till öarna. Har jag rätt eller fel? Är det mer ekonomiskt att lägga upp sin resrutt hemma och boka båtbiljetterna tidigt och hemifrån, eller är det samma pris om man köper biljetten på plats? Tackar ödmjukast dig/ni som har tid och lust att svara! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kan inte hjälpa så mycket på ställe att fara till, mer än att jag rest ensam med dotter/döttrar i samma ålder till Cykladerna, stor succé. Stor variation, enkelt att ta sig. Är oxå ryggsäcksresande, och mår lite illa när man återvänder till Naxos, pga solstolar på rad. Dessa är dock lätt att undvika då stränderna radar upp sig söderut, utan någon folkansamling. Men från denna ö, har du multum av choice till ditt paradis. (Undvik Kouffonissi).
Boka boende på plats (genom din lokale rumsraggare vid kajen) = mkt bättre ekonomi. Dom flesta öarna i området har gott om boende vid perioden. Dom gör sig en fin hacka vid förbokning. Du gör ingen ekonomisk vinst i att boka båtbiljetter hemifrån. Det är dyrt! Det förblir dyrt! Anledningen att boka hemifrån, är att det kan vara fullt i economy vid vissa datum och avgångar, så man tvingas till speed ferry eller buissnes class (dubbla priset). Så visst, det kan vara klokt från Pireus, då man vet när man ska åka. Sedan är det ju ganska dumt att binda upp sig vid fasta avgångar. Brukar inte vara ngr problem mellan öarna. bara att besöka lokale färjehandlaren första dagarna för att kolla av läget. Good luck, God resa! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för snabb respons para poli!
Om jag förstår dig rätt så föreslår du Pireus - Naxos och sedan välja fritt ur örikets godisburk. Bra att veta att det inte är några större skillnader när det gäller att boka boende här och nu eller där och då. Visst jag har funderingar på hur jag ev. gör med bokning av färja, och risk med att man bara får tag på buissnes class, men som du säger så är det ganska dumt att boka upp sig vid fasta avgångar. Budgeterar vidare helt enkelt |
|
|||
|
|||
![]()
Ta flyg till Santorini och eftersom ni gillar "genuint" och klapper/klippstränder, kan jag rekommedera Amorgos.Lätt att ta sig dit från Santorini.
|
|
|||
|
|||
![]()
Flyg till Samos,i Kokkari finns klapperstensstrand och även fler sådana stränder efter en kortare vandring ut från byn.Ta båt till Patmos och Lipsi,den senare är en liten pärla tycker vi.Flyger man ut till någon av de större öarna så blir inte båtresorna så långa.Vi har också landat på Mykonos och då åkt till Naxos, Paros och Antiparos,mer sandstränder där och vi har även gjort som malina tipsade,flyg till Santorini och sen vidare till tex Amorgos.
Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag föreslår inrikesflyg Aten - Ikaria (eller Samos med färja till Ikaria), en fantastisk ö som är allt ni beskriver. Därefter Fourni, ett litet paradis på jorden. Ta sen färjan till Syros och upplev en helt annan ö än Ikaria och Fourni. Från Syors många färjor tillbaka till Pireus för hemfärd. De snabba färjorna är dyra, de långsamma billigare. Den tiden ni åker har vi aldrig förbokat varken färjor eller boende (med undantag på Ikaria, där det kan vara skönt att ha ett boende och en förbokad taxi väntandes i Evdilos om ni tänker bo i Armenistis). Det var mina tips! Bea |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Oj, Här rusar tipsen in!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker du ska kolla Beas förslag.
Vi bokade SAS från Arlande via Athen till SAMOS i september, enkelbiljetter för 1400 kronor. Vi hade inte bestämt när vi skulle hem. ![]() Sen hade tänkt ta färja från Ikaria till Athen för att köpa enkel hem Athen-Arlanda. Men så hittade vi också på SAS enkel hem från Samos via Athen för 1500 kronor i oktober. Och då slog vi till. Samos är en bra flygplats att komma till, nära Pyth. Där trivs vi hos Samos-Eva och med alla goda tavernor, så om vi måste "mellanlanda" där ett par gånger gör det inget. Men det är Fourni som vi som vanligt trånar till! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu har jag bokat! Kastrup-Athen 19/6-10/7. Har kollat runt på era förslag och flera är helt klart frestande. Jag väger in båttider, inrikesflyg, avstånd etc och just nu funderar jag på...
Vi landar 15.15 och vill antingen ta en båt från Pireus 17.30 (mot Syros/Paros) eller ta en båt från Rafina 17.30 (mot Andros/Mykonos). Hinner vi med någon av båtarna? Taxi eller buss från flygplatsen? Alternativet är att ta en båt dagen efter, men vill helst slippa stanna på fastlandet en natt. Tänker...bara vi kommer ut på en "startö" så... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Da hadde jeg valgt å reise fra Rafina...det rekker du fint om ikke flyet er forsinket, og det er enkelt å komme seg dit..
Det går buss utenfor adgang/ankomsthallen litt over hver time, og bussen tar ca. 30 min. Å komme seg ned til Pireus tar gjerne minst en times tid, du rekker vel det også om ikke det tar lang tid med bagasje. Men du skal finne frem der nede, kjøpe biletter osv. så en litt større sjanse å ta.velger du alikevel på Pireus så hadde jeg valgt Metro. slik at du ikke blir stående fast i rushtrafikk. Men selvfølgelig øyvalg har jo stor betydning... Om du ikke har noen god-følelse for Andros og Tinos og synes Mykonos er for dyrt så er det jo Pireus som gjelder. Men selv hadde jeg valgt Rafina-Tinos, vært på Tinos noen dager og reist derifra til en av øyene i kykladene da det er veldig god forbindelse til de andre øyene der fra Tinos. Da får du god tid nede i Rafina havn til både bilettkjøp og en tidlig middag ![]() Senast redigerad av Ia den 2014-03-22 klockan 09:06. |
|
|||
|
|||
![]()
Metron från flygplatsen in mot Athen och sen mot Piraeus går inte lika ofta som flygbussarna. X96 till Piraeus tar nog närmare en och en halv timme denna tid på dygnet. Kliv av bussen hållplatsen före Metrostationen, korsa gatan och hitta närmsta öppning i staketet så är du vid Blue Star- båten mot Syros/Paros. På kajen, i hörnan 50 m från båten ligger Blue Star-rederiets biljettkiosk. Snabbast går det att köpa biljetter där, och då kan ni placera en i sällskapet vid landgången så att båten inte åker utan er! Räkna med att ni behöver minst två timmar från det att bussen åker från flygplatsen tills ni kliver ombord på Blue Star.
Lycka till med resan! Våga |
![]() |
|
|