![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
½ vand + ½ ouzo. Ikke koldt og ikke varmt.
Efter kl. 21 og før midnat. En gudedrik. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag dricker med lite vatten och is.Mannen med mycket vatten och is.
|
|
||||
|
||||
![]()
En riktigt bra ouzo ska drickas ren. Ingen is, inget vatten.
Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Har ni aldrig provat ouzo som långdrink med apelsinjuice? Det brukar jag bjuda "tanterna" på i Sverige. Själv vill jag helst ha två isbitar till tre gånger så mycket ouzo. Det ska inte vara för utspätt!
/Jannis |
|
|||
|
|||
![]()
Dricker alltid med vatten, fick lära mig på ouzodesteliriet på Lesvos det tydligen är helt fel o ha is i, förklaringen som gavs och utav vad jag förstod var att oljorna som ger smak då kristaliserar sig runt iskuberna och man förlorar smaken, vill man ha kall ouzo kan man ha is i vattenkarafen som man häller vatten från men han rekommenderade egentligen för optimal smak att man väljer ett inte alls så kallt vatten, och gärna kranvatten av någon anledning jag inte minns
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() Om Storm P hade varit i Grekland: Du Perikles: Kan du säga mig när smakar Ouzo bäst? Varje gång! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Själv dricker jag min ouzo före middagen i ett glas fullt med isbitar och en aning vatten. Hlt fel enligt vissa regler men helt rätt för mig. Raki däremot, det är en annan sak ! Rätt upp och ner bara! Varken vatten eller is får störa ;-) |
|
||||
|
||||
![]()
Med vatten och i Grekland! Helst nyduschad och i skuggan före maten som någon sa
![]() Har tagit med en flaska hem någon gång men det är inte alls samma sak att dricka ouzo i Sverige! |
|
||||
|
||||
![]()
Min man dricker ouzon alltid som den är, utan is eller vatten. Jag dricker på alla sätt.
![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här på Kreta dricker vi raki oftare än ouzo. "Hemma" i Sverige dricker vi en ouzo både fredag och lördag kväll. Alltid lika gott och godare än raki!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En gång var jag på en tysk bierstube, där de framställde sitt eget öl. Det var sagolikt gott. Så gott att jag köpte med mig ett krus hem. Men när jag satt hemma i mitt svenska kök och skulle dricka det, smakade det inget speciellt. Tror inte ens att jag drack upp det. ![]() Mycket hänger samman med stämningen, klimatet, maten younameit. /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Jag halsar! Direkt ur flaskan! Och allt i ett enda svep! Och vips säger det bara så är hela flaskan slut
![]() Näääe, riktigt så gör jag ju inte ![]() Tycker ouzo är riktigt gott till bläckfisk och lite andra smårätter. Har svårt för att blanda den med vatten. Däremot en liten isbit i kan vara helt ok. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Av vännerna i Rethymno blev vi för många år sedan bjudna på ouzo med en karaff nypressad citron vid sidan. Sen dess begär vi alltid citron till men får dock oftast bara en skiva.
Vi tar is och vatten efter behag. Lite meze till ska det vara. Dricker aldrig ouzo till middag. Då delar vi ett krus vitt. Ett absolut obligatorium när vi är i Chania är att gå till saluhallen, sitta och titta på slaktarbutiken och dricka en ouzo. Meze i form av det torkade köttet med mer är ett måste. Sååå gott! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Min ouzo får inte vara allt för kall. Absolut ingen is men en skvätt vatten.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Plomari är godast enligt mej o min man antingen kall från kylskåpet eller med en isbit i på balkongen med utsikt över havet ojoj längtan blev svår
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Som den är, utan is eller vatten, gärna mycket och när som helst
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
2/3 delar Ouzo och 1/3 kallt vatten! Ungefär - inte så himla petigt!
Yanna |
![]() |
|
|