|
||||
|
||||
Olivolja
Varifrån kommer den olivolja som ni föredrar? Vår har hämtats på Peloponessos sen -90talet i 18L dunkar, men nu kan vi inte få köpa mer därifrån och letar därför ny. Nu hör vi talas om Toro från Lesvos som lär vara obesprutad och Krav certifierad. Vad vi fått höra dessutom är att den grekiska staten besprutar allt per automatik!?
Har någon hört mer om detta och även att endast Lesvos har gul olivolja? Tyvärr ingen resa inbokad än, men det kommer........ Vh från Kolbäck |
|
||||
|
||||
Sv: Olivolja
En av de olivoljor jag använder är Eirini från Lesvos. Den är av hög kvalité. Finns flera producenter på Lesvos av bra olja. Den här oljan har vunnit flera priser. Eva
Senast redigerad av Eva L den 2014-04-11 klockan 09:49. |
|
||||
|
||||
Tack för ditt svar! vet du också om den är gyllengul och detta om besprutningar? Vh. I-K
|
|
||||
|
||||
Jag har inga kunskaper om besprutning annat än det som finns på hemsidan. Eirini.gr tror jag du hittar. Har inte tänkt på om den är speciellt gyllengul. Kollar ikväll. Eva
|
|
||||
|
||||
kolla www.blauel.gr
De har fått utmärkelser upprepade gånger för sin olja. Däremot vet jag inte hur man bär sig åt för att köpa stordunkar från dem. |
|
||||
|
||||
Vill du inte ha dina olivträd besprutade sätter du upp en skylt på dem eller vid infarten till din olivlund. Känner några som brukar arbeta med besprutningen och skylten respekteras. Själv köper jag min olivolja av en lokal producent i Skala Mistegnon. Dom säljer det mesta i fem eller femton liters dunkar.
|
|
||||
|
||||
Här har du länken om du inte redan hittat den. Återkommer om färgen senare ikväll. http://eirini-oliveoil.gr/
Eva |
|
|||
|
|||
Gyllengul olja låter som fjolårets olja i solsken. Hur doftade den? Vi har alltid köpt den gröna jungfruoljan här på Kreta, såvida vi inte fått den som tack för nedlagt arbete!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
Citat:
Masse |
|
|||
|
|||
Vi köper olja på Kreta direkt fr "olivoljefabriken" den är alltid grön .Vi besökte Hötorgshallen I Stockholm förra året då vi fått tips om en som sålde Grek, olivolja.Den var inte grön utan gul,när vi berättade om vår gröna olja sa hon att den var fr första pressningen,och sådan olja kunde hon inte köpa fr Grekland,Det skall finnas invandrarbutiker bl.a. i Malmö som säljer god Grek. olja i 5 l dunkar till vettigt pris ,enl våra Grekiska vänner .Ola och oliver köper vi alltid med oss ,när vi åker hem över sommaren .Problemet är att det slut alldeles för fort .
|
|
||||
|
||||
Inga-Karin,ni bor ju nära Västerås så ni kan köpa vår underbar Extra Jungfru olivolja på saluhall Slakteriet Västerås hos Evannas ost&deli.
Våra oliver är absolut biodynamisk odlade,ej besprutade eller gödslade med annat än fårens spill ;-) Gul olja låter som gammalt! Vår olja är underbar grön och doftar och smakar sommar ! www.evimeria.eu https://www.facebook.com/pages/EviMe...212406?fref=ts |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna |
|
||||
|
||||
Inga-Karin om du åker till Lesbos får du väl leta på plats. Den oljan jag har därifrån har den vanliga gröna färgen. Lesbos är Grekands tredje största ö och en jordbruks ö. Härifrån kommer många grekiska ostar och oljor som säljs i Sverige. Oljan jag har är ganska exklusiv och dyr och jag använder inga stora mängder. 18 liter skulle nog hinna bli gammalt hos mig. Jag har tre olika oljor som passar till olika rätter. En grekisk och två italienska från vår delikatessbutik Duå. Eva
|
|
||||
|
||||
Vi köper Aegean Gold Extra Virgin från Lesbos och här i Sverige finns den hos Pieras Livs i Hötorgshallen i Stockholm. Är i huvudstaden med jämna mellanrum och köper alltid minst en liter i plåtburk med hem så att vi inte ska vara utan. Den kostar 58 kr.
Köpte den första gången på flygplatsen på Lesbos och har efter det kollat efter den i massor av supermarkets i Grekland men bara sett den på ett enda ställe (Folegandros om jag inte minns fel). Celbe |
|
|||
|
|||
Kommer från Hötorshallen där jag har handlad mina nötter och hittade denna olivo. till min glädje 250ml för 29kr.
kepa |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Hon påstod att all olja på Lesvos var gul till skillnad från övriga Grekland och jag intygar, den var go´men vi ville kolla upp detta innan vi betalar det dubbla mot vad vi alltid har gjort. Tack också för infon om Besprutningen. Tänk att det ante oss....... Vh. |
|
||||
|
||||
Vi gör av med ca 18L per 8-9 månader. Två vx hemma och 4 barn och 5 barnbarn plus all matlagning, inläggningar, invärtes och utvärtes och tänder grillen med olivolja + timjan ;-) Den här oljan har vi haft tillgång till sen 90-talet från en kär granne. Vh. I-K & R
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Inga-Karin! Visst är saluhallen Slakteriet ett fint ställe!
Vår olja säljs inte av Matriket utan hos Evannas Ost&deli ! Den oljan från Lesvos heter väl Togora? Jag kommer att presenterea vår olja där hos Evannas i Maj :-) |
|
|