![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan Kalimerianer!
Ber direkt om ursäkt för min vägg av text här nedanför, men behöver lite tips ![]() Jag är ny här och inleder med en liten nöt som ni gärna får hjälpa till med att knäcka. Jag skulle behöva lite tips på resa till Grekland. Är halvgrek så jag har spenderat många barndomssomrar i Grekland. Runt Thessaloniki och i "byn" med badsemestrar vid Halkidiki, Katerini, Asprovalta, men aldrig någon ö. Det var ett tag sen jag var i Grekland så nu tänkte jag åka ner med min son (14 år) och åka till just en Ö. Jag vill ju naturligtvis att det ska bli så bra som möjligt för oss båda, men vet inte riktigt vad jag vill ha ![]() Min första ide var en 3veckors öluff mellan några öar för att se så mycket som möjligt, men har dragit ner på ambitionerna då jag hellre vill ta det lugnt och inte flänga runt så mycket, utan så enkelt som möjligt. Iafall denna första vändan, för mer ska det bli har jag tänkt. Har varit "hemifrån" alldeles för länge nu. Jag kan tänka mig charter, men skulle kunna tänka mig att fixa flyg o boka hotell själv, lite ansträngning kan man ju iafall göra. Så vad är jag ute efter ? Jag velar lite här. Som liten bodde vi alltid i lägenheter som vi hyrde med självhushåll, så det skulle vara kul att få ha lite "hotellyx" för en gång skull. Med det menar jag i princip att jag vill kunna få frukost på hotellet om vi någon morgon inte skulle orka springa ut o handla på något frukostställe. Men gärna ett rent och trevligt hotell. Gärna pool och väldigt nära till havet. Helst bara några meter. Men samtidigt vill jag försöka undvika de värsta turistställena. Jag pratar grekiska i princip flytande så att göra mig förstådd och ta mig runt borde inte vara några problem. Har precis börjat kolla lite resor, tänker åka någon gång i sommar under semestertiderna. Kan styra min semester rätt så fritt, så bara skolorna är stängda för grabben skull, så kan vi i princip åka när som. Alla tips mottages ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Om ni ska vara borta i ca tre veckor,tror jag att Naxos skulle passa er.Därifrån tar ni er enkelt till andra öar i Cykladerna.Dessutom har Naxos ett hotellutbud från det allra enklaste till lyx.Jag kan rekommendera er att bo vid stränderna - Agia Anna,Prokopios etc.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ah just det, glömde kanske skriva det. Eftersom jag drog ner på ambitionen så hade jag nog bara tänkt mig 1-1,5 vecka.
Vill kolla läget o känna mig för första gången jag åker nu eftersom jag åker med min son oxå. |
|
||||
|
||||
![]()
Skopelos med ett par avslutande dagar på Skiathos. Eva
|
|
|||
|
|||
![]()
Naxos. en härlig ö med många fina stränder att utforska och en jättetrevlig chora. alltså något att göra för dig o din son både dag och kväll! jag skulle nog rekommendera att bo inne i naxos stad, jättelätt att åka buss till de finaste stränderna om stadstranden inte lockar! och då är det enkelt att gå ut o äta och smyga i labyrinterna i den gamla delen på kvällen,borde vara spännande för sonen! ja och för dig
![]() /Emma |
|
||||
|
||||
![]()
Denna kopierade jag från Kalimeras sida ang Naxos som jag tror passar er bra
NAXOS - RESA HIT Charter med Apollo. Reser du på egen hand är det enklast att köpa en flygstol till Aten eller Santorini. Naxos har mycket bra båtförbindelser med Atens hamnstad Pireus och med Santorini. Smidigast är att flyga till Santorini, båtresan till Naxos tar bara två timmar med Blue Star Ferries. |
|
|||
|
|||
![]()
Tycker oxå att Naxos är en lämplig ö för er, bra båtförbindelser, mycket att göra och se för alla åldrar, inga problem att vara där under en och en halv vecka. Har varit där många gånger både med yngre och äldre barn men även utan barn. Bo gärna söder om stan i typ Prokopios eller Agia Anna. Mycket lätt att ta sig till och från "stan" med tex buss.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag hade läst lite på forumet innan och förstått att många gillar Skiathos så jag hade börjat fundera på den. Men Naxos verkar oxå populärt, så jag får titta lite på den oxå.
|
|
||||
|
||||
![]()
Står du mellom Skiathos og Naxos..og har bare 1 uke så hadde jeg valgt Skiathos pga. at de har flyplass og det er derfor kort transfer.
Har du 10 dager så hadde jeg valgt Naxos , men der må du regne med at stort sett hele ankomst- og avreisedagene går bort i transfer. Begge øyene er fine med flotte strender og har nærliggende øyer for et avbrekk om man vil ha litt forandring. Min favoritt av disse to er Naxos... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Dags att vrida floden av tips i en mer passande riktning.
Kreta, Kreta naturligtvis. Varför? För att Kreta har allt, som vi alla vet. Och inga problem åka 1,5 vecka, vilket de andra öarna inte klarar något vidare.. Kan alltså inte bli fel. Lycka till! |
|
|||
|
|||
![]()
Hmm, nu börjar jag bli girig... Om jag utökar till 3 veckor så skulle ja kunna ta flyg till Thessaloniki o hälsa på familj några dagar och sedan åka vidare därifrån.
Vad finns för möjligheter med färja från Thessaloniki ? Eventuellt en tripp till Kavala för att sedan ta mig till Thassos. Vart kan man ta sig från Thassos efter det ? Det verkar gå färjor från Thessaloniki till Skiathos iafall, fast jag antar det tar rätt lång tid. Sen är jag rädd att jag fastnar i att jaga färjor och ställen att bo, att all tid går åt till det istället för att njuta av stränderna. Det är därför jag velar lite mellan att bara ta en vecka med allt fixat. |
|
|||
|
|||
![]()
Xenos, ja Kreta var min första tanke. Jag är lite osäker på hur vädret är i Juni, men nere på Kreta som ligger väldigt mer söder borde det ju vara väldigt varmt o gött i Juni ?
|
|
|||
|
|||
![]()
Gäller det en vecka skulle jag välja Skiathos. Underbara stränder. Trevlig stad med många restauranger. Kort transfer från flyget.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tror jag har bestämt mig för 10 dagar i slutet på Juni. Tanken är flygbiljetter ner och sen hitta hotell runt Chania, platanies första halvan och nånstans på södra kreta, tex Paleochora eller något, resten av tiden. Så blir det lite äventyr iafall.
Nu är bara problemet att hitta bra biljetter ner. Är det försent tro ? När jag kollar nu så verkar det nästan som en bättre deal att bara ta en färdig charter om jag inte tar ett väldigt väldigt billigt boende. |
|
|||
|
|||
![]()
Ok, då tror jag att jag har bokat någon slags resa till vad jag tror är rätt destination
![]() Har iafall fått bokningsbekräftelse men ingen biljett än. Köpenhamn - dusseldorf - Aten - Chania Chania - Oslo - Köpenhamn. 10 dagar ![]() Jag tänker mig första delen av resan runt Chania och resten av tiden någonstans på södra sidan. Några tips ? |
|
||||
|
||||
![]()
Paleochora, Sougia, Loutro eller Chora Sfakion.
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipsen!
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Min väninna åker ofta till Chania och anser att västra sidan av Chania är bäst att bo. Man kan börja vandra på Theotokopoulou Street, börja nära parken som ligger nära hamnen. Exempelvis http://www.casadipietra.gr/ precis efter tvärgatan Angelou och på hö. sida, en gammal Venitiansk byggnad med 5 rum. På samma rutt http://www.hera-studios-rooms.com/en/location.html på vä. sida (studios,kichenettes). På tvärgatan Angelou om man svänger vä. ligger http://www.iasonstudios.com/en/ Blligast är nog http://www.anemones-rooms.com/ som ligger på slutet av gatan. PENSION NORA (finns ej på nätet) ligger emellan de sista. Andra exempel runt och på samma gata är http://www.eva-pension.gr/ i lutet av gatan precis där den svänger, http://www.lenachania.gr/ ligger i början av gatan, på vä. sida. Det finns även andra rumsuthyrare som ej kan hittas via internet, på samma rutt och det bästa är att bara gå från pension till pension, säga att min budget ligger runt ca (ex 30 euro)och sedan förhandla. Oftast kommer man billigare undan på detta sättet istället för att boka på nätet och speciellt som du åker i slutet av Juni, men om du inte vill riskera att bli utan rum, biligast är nog Anomes. Hon tipsar att INTE bo vid hamnen där de flesta pensionerna ligger (oftast på andra våningen ovanför alla cafeerna) och ljudnivån kan vara hög nästan dygnet runt. Ingela Senast redigerad av Ingela A den 2014-03-07 klockan 07:55. |
|
|||
|
|||
![]()
Ok tack för tipsen. Min budget för boende är runt 7000 tänker jag så där borde väl finnas utrymme för både lite finare o lite enklare för 9 övernattningar.
Jag vill nog boka första nätterna hemfrån då vi landar sent så ja vill komma överens om transfer och late check-in med nåt hotell. Har du tips på bra ställen vid strand med utsikt så tas de gärna emot. Tänkte att någon morgon vill jag vakna upp så ![]() Inte nödvändigtvis vis Chania då jag eventuellt ska ta mig söderöver på ön. /Ch |
|
|||
|
|||
![]()
Jag skulle nog rekomendera Skiathos, det finns många fina mindre hotell där, fantastiska stränder lite varstans på ön, jag kan bara säga att jag kommer återvända dit.
|
![]() |
|
|