|
|||
|
|||
Hellas' beste hvitvin
Det skriver Dagens Næringsliv om denne vinen:
98692 Assyrtiko Wild Ferment 2012 Gaia Wines Santorini, Hellas Kroner 185,- bestilling 90 poeng Gaia Wine & Spirits Dufter av sitrus og svovel med innslag av mineraler. Nydelig syre og mineralitet med en flinty undertone. Lekker og tørr fersk frukt. En vin som kan minne om en utrolig mineralsk riesling iblandet noe sauvignon blanc. En virkelig sommerslager. Drikk nå til 2017. Passer til fet fisk og salater. Hele artikkelen, som er verd å lese om du er interessert i greske viner, finner du her: http://www.dn.no/vinguiden/article2613550.ece Assyrtiko- viner er min favoritt, og jeg gleder meg til å drikke denne vinen, enten det blir i Norge eller Hellas. |
|
|||
|
|||
Sv: Hellas' beste hvitvin
Den låter forfriskandes men til den prisen blir det nog att den blir kjøpt i Hellas
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Om jag inte får hemtrampat rött i vinväg är det bara retsina eller Moschofilero som går ner!
//Kikh |
|
|||
|
|||
Jag håller med om att det inte är lätt att finna gott vin i Grekland. Retzina får oftast duga.
När jag bodde på Kreta för snart femton år sedan blev jag inbjuden till en grekisk familj att fottrampa deras egna vindruvor. Här blandade man grönvita och röda druvor till ett rosévin med kraftig smak. Mycket gott och med sting. Det kittlade gott under fötterna och det var så halt att trampa vindruvorna att vi fick hänga oss i kraftiga rep för att hålla balansen som de monterat uppe i taket. Vinet rann ner i en källare så vi sopade med kvastar för att styra vinet längs en takränna. I källaren hade de en ektunna som var väl preparerad med konjak och jag tror det var mandellikör också för att få fart på jäsningen. Det var lite hemligt med receptet. Alla barn och vuxna i denna familj deltog i vin processen oavsett ålder. Den yngsta var 13 månader och fick hjälp av sin far att hålla takten. Minos han dreglade glatt i vintrampet och vi skrattade och sa att nu blir det nog extra gott vin i år med barnets saliv i. Ja det var verkligen en härlig upplevelse och på kvällen grillade vi ett helt lamm som vi turades om att veva runt i två tre timmar över öppen eld. |
|
|||
|
|||
Admirala! Jag glömde säga att jag skall testa ditt vin förslag Assyrtiko-vinet när jag är i Parga i juni månad om i fall jag får tag i det. Annars vid annat tillfälle. Tack för tipset!
Marja |
|
||||
|
||||
Ska beställa o pröva Assyrtiko.Systembolagets nr.2338
Nyfiken som man är |
|
||||
|
||||
Attans också!!Det har utgått o går ej att beställa enl.bolaget.
|
|
|||
|
|||
Tänkte att jag måste ju pröva att hitta denna typen vin och jag fant en Assyrtiko nu på kreta till 7 euro som var knallgod. Eftersom jag inte hade glasögonen med mej så kunde jag inte läsa etiketten bak, så frågade jag om den var från Santorini och mannen sa ja. När jag kom hem läste jag på flaskan att den var produserad och tappad i Heraklion.....
Nån som har en enkel förklaring ?? |
|
|||
|
|||
M
Citat:
|
|
|||
|
|||
Två andra Assyrtiko-viner finns i Sverige och går att beställa på systembolaget.se
Santorini Boutari, artikelnummer 83992, 106:- Kallisti Boutari, artikelnummer 86248, 117:- / Hasse |
|
|||
|
|||
Ok, trodde de bara odlades på Santorini. Synd jag inte visste att den var så god, då hade jag kjöpt flera.
Ska kika om det finns nåt på taxfreen på Arlanda nu i helgen. Här i Norge koster den 190 kr Tack för svar och tack till Admirala som tipsade !! |
|
||||
|
||||
Ja, nog håller Assyrtikovinerna från Santorini en anständig kvalitet o jag köper alltid på plats. -Dock inte så mycket billigare där än hemma! Senast jag kollade begärde affären på Santo 9,5-12 euro/ flaska.( o mer om man ville ha en Riserva! )
|
|
|||
|
|||
Det var dyrt, giottoni! Jeg kjøper assyrtiko-viner fra Santorini på supermarked i Nafplio, og der begynner prisene på ca 5 euro. Men dyrere er jo ofte bedre mtp vin, da.
|
|
||||
|
||||
Jag hittade den här på bolagets hemsida: Ktima Vourvoukeli Assyrtiko (nr 71094) 79 spänn.
OBS! Säljstart 2 maj. |
|
|