|
|||
|
|||
Reskassa vid ensamresa
Hej!
Snart dags för min första ensamresa. Då bankomaten inte fungerar på Tilos så blir det till att växla pengar hemma, något som vi aldrig brukar göra. Åker alltid med maken och vi tar ut pengar på plats och jag har dålig koll på hur mycket vi gör av med, brukar inte tänka på det. Sen blir det ju lite annorlunda när man är själv, tar annars många rätter att dela på vid lunch o middag. Äter man själv går det ju inte att beställa in på samma sätt. Ni som reser ensam, hur mycket pengar brukar ni ta med? Jag vill äta både lunch o middag ute, boende har jag, lagar frukost på rummet. Bara vandringar och ev någon enstaka bussresa (om benen tröttnar). Vill ju inte ha mycket pengar i onödan och vill ju absolut inte få slut på pengar. Ska vara 14 dagar på underbara Tilos. Längtar! Mvh ElisabethK |
|
||||
|
||||
Sv: Reskassa vid ensamresa
Funkar inte bankomaten på Tilos?
€50 per dag bränner man väl lätt om man vill eller om man vill köra tajtare budget så kan man säkert klara sig på €30 per dag utan att bara äta gyros. Kolla det där med bankomaten först. Onödigt att växla dyrt i Sverige och det är väl onödigt att sitta med en stor kassa om det inte behövs. 3-4 dagars kassa brukar jag ta med mig hemifrån och sen tar jag ut 5-6 dagars kassa åt gången. Sen fixa hyrespengarna 2 dagar innan hemresa. Men det förutsätter som sagt att det finns bankomat. |
|
|||
|
|||
Hej!
Bankomat finns inte där just nu, förra året tog vi ut i den men nu är den stängd. Ska komma igång igen men osäkert när. Mvh ElisabethK |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag såg i Tilos forumet att den blivit stängd på grund av att banken lagt ner. Ny bank på gång men när verkar oklart. http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=35596 |
|
|||
|
|||
Citat:
Ett tips när du äter ensam på restaurang är att be om halva portioner, så att du kan få chansen att prova fler rätter. På många ställen kan du också be om "pikilia" (många olika) så får du en tallrik med många smakprov av olika rätter. Att växla hemma ger sämst kurs, så om du t ex landar på en flygplats där det finns bankomat skulle jag ta ut pengar där i stället. Om du, som de flesta på forumet, gärna reser fler gånger till Grekland eller andra euroländer är det kanske inte någon katastrof om du tar ut pengar med marginal och får lite över du kan använda på nästa resa? Våga |
|
|||
|
|||
Har också rest en del ensam i Grekland på senare år. Brukar fixa frukost på rummet men har ingen aning om hur mycket pengar jag lägger på det. Middag på kvällen innebär ofta förrätt, varmrätt och vin. Tillsammans med dricks brukar det gå på närmare 20 Euro.
Lunchen varierar mycket. Ofta köper jag en paj och någon frukt och tar med mig till stranden, dvs landar på under 2 Euro. Om jag äter lunch ute bli det ofta en grekisk sallad eller några smårätter eller en souvlaki plus en öl. Går kanske på runt 10 Euro (på ett ungefär). För övrigt gör jag inte av med mycket pengar, kanske någon bussresa, en frappé, ouzo, etc. |
|
||||
|
||||
For en måned siden var jeg en uge på Kreta og noterede for første gang ned, hvor mange penge, jeg brugte alene på mad, drikke, tips og diverse. Jeg købte ind i supermarkedet og spiste frukost på rummet men spiste lunch og middag ude. En dag blev det sen lunch og ingen middag og en anden ingen lunch og tidlig middag + kage senere på aftenen. Jeg drikker næsten altid Cola og vand og en enkelt gang eller to får jeg et glas vin. Jeg drikker aldrig kaffe, øl eller spiritus. I omtalte uge brugte jeg EUR 29,50 pr. dag.
Du må ha' en dejlig ferie på dejlige Tilos |
|
|