Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-28, 10:18
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Återbesök till Kreta

Jag har efter många års ointresse upptäckt att jag ville besöka Kreta igen. Det har gått över 25 år sen jag semestrade där senast och det var andra gången jag var där.
Nu var jag sugen att åka igen, men eftersom Kreta är så stort och har många resmål att välja på, så var det svårt att välja. Och eftersom jag bokar charter, orkar/vågar inte boka flyg, boende, transporter var för sig, så valde jag en kombinationsresa. Jag stannar i 2 veckor, och första veckan blir det Agii Apostoli och andra veckan Rethymnon. Inte så stor spännvidd, båda orterna ligger ju till exempel på norr- och västsidan, men för mig som är bekväm och bara åker charter är det rena äventyret. Det ska bli kul att åka, det blir i mitten av augusti så det är ju ett tag kvar. Förmodligen är det smällhett just då, men vill inte vänta till ännu senare och inte heller ha semester för tidigt på året. Men om jag efter den här resan vill återvända, så väljer jag kanske maj/juni eller september/oktober nästa gång, för då är jag förberedd.
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Återbesök till Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av greklandsgalen Visa inlägg
första veckan blir det Agii Apostoli och andra veckan Rethymnon.
Det är en jättebra kombination. En liten turistort och en stor, det är ju perfekt.
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 15:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Intressant att höra hur du tycker Kreta har förändrats på 25 år.
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 15:38
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Det blir roligt att höra vad du tycker om Agii Apostoli , var där för 15 år sen och gillade läget väldigt mycket. Tröttnade man på lugnet så tog det bara en kvart in till Chania med bussen. Hotellägaren gick in till Chania varje morgon längs havet, tror det tog honom 40 minuter.
Att kunna kombinera så låter ju jättebra, vilket resebolag åker du med?
Ha en trevlig resa.
Ylvan
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 16:07

Citat:
Det är en jättebra kombination. En liten turistort och en stor, det är ju perfekt.
Vad kul att du tycker det, nu blev jag riktigt förväntansfull
Citat:
Intressant att höra hur du tycker Kreta har förändrats på 25 år.
Ja, jag ska väl för en gångs skull återkoppla till det inlägg jag gjort. Jag har ju hittills varit dålig på att komma med nåt slags resebrev efter jag kommit hem från resan. Fast tidigare Kretaresor har jag varit till Stalis, i närheten av Herssonissos, och det var ju en liten by.
Citat:
Det blir roligt att höra vad du tycker om Agii Apostoli , var där för 15 år sen och gillade läget väldigt mycket. Tröttnade man på lugnet så tog det bara en kvart in till Chania med bussen. Hotellägaren gick in till Chania varje morgon längs havet, tror det tog honom 40 minuter.
Att kunna kombinera så låter ju jättebra, vilket resebolag åker du med?
Ha en trevlig resa.
Ylvan
Tack Ylvan. Jag åker med Fritidsresor och jag tyckte också det var perfekt att kunna kombinera resmål, just för att Kreta ju är en så stor ö. Vad härligt det låter med promenaden in till Chania, det känns som om det vore nåt för mig, jag älskar att promenera.
Och på tal om det, nåt jag glömde säga i mitt inlägg, jag tänker genomföra de två vandringar som Fritidsresor har: Samariaravinen och Imbrosravinen. Att dom fanns med i utflyktslistan är en av skälen att jag valde Fritidsresor.
Samaria har jag gått, så jag vet att jag klarar det (även om det är 25 år sen) och Imbros har jag sett att det är en jättevacker vandring så den ska bli härlig att göra.
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 16:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av greklandsgalen Visa inlägg
Imbros har jag sett att det är en jättevacker vandring så den ska bli härlig att göra.
Det är en mycket trevlig vandring. Inte lika dramatisk som Samari, men likväl mycket fin vandring, och mycket kortare, jag tror vi gick ner på tre timmar.
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 20:15
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Imbros är en mycket fin vandring.
Ta det sakta ner och stanna och se, upplev ravinen.
Det finns gott om tid om man reser en planerad buss resa..
I Imbros finns det en fin blomsterflora.

Olle
Svara med citat
Gammal 2014-05-28, 21:02

Det är väl en bra idé att börja med Imbros, som jag inte gått tidigare, också för att känna på om jag fortfarande skulle orka med Samaria. Och så för att spara den "häftigaste" upplevelsen till senare.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:05.