Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-01, 16:51
fredriklinda fredriklinda är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009
Standard E-tickets - Check-in points

Hej! Jag undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av sk Check in points" för att hämta ut sina färjebiljetter? Borde ju vara ganska smidigt. Behöver man då vara ute i god tid eller räcker det att hämta strax före avgång. För oss kommer det att bli tajt med tid från flyget...

Har ställt följande fråga tidigare på en annan sida men här kommer den igen....
Finns det en chans att hinna med färjan från Pireus kl 19.00 om vi landar kl 16.40? Buss eller Taxi? Vad är bäst? Vill så gärna slippa en natt i Pireus på utresan...

MVH/Fredrik
Svara med citat
Gammal 2014-06-01, 18:44
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011
Standard Sv: E-tickets - Check-in points

Ingen aning on några checkpoints men beroende på var ni ska finns det olika möjligheter,

Det låter lite småtight med tid, men det kan gå, jag hade chansat på tunnelbanan iom rusningen så kan det nog vara knepigare med det vägburna, men jag hade sett till o ha en plan b för flyget eller vald transport behöver inte vara mycket sen för det ska spricka

För en ringa avgift finns det även en resebyrå på flygplatsen som skriver ut biljetter, för mig de tar 2e för detta besvär

Ska ny till cykladerna med BS ligger det en biljettkiosk när man går ner från gångbron (från tunnelbanan som i princip stannar på andra sidan gatan), följ bara näsan rakt fram. för mig BS kräver man hämtar sin biljett senast 30 min innan avgång (som sagt vet inte med / var ni ska, Pireas är stort, ska ni med någon färja som inte går från nyss nämt lägge kan mycket väll buss / taxi ev köer till trots kunna vara snabbare)

Personligen hade jag nog tagit "smällen" med en natt på hotel i Pireas (eller varför inte inne i Aten?) istället för att stressa till båten, jag tycker inte om att stressa när jag är på semester
Svara med citat
Gammal 2014-06-01, 19:34
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Tunnelbanan tar ganska exakt 1 timme från flygplatsen till Pireus. Det inkluderar ett byte vid station Monastiraki.
Sen är det bara att kliva på gångbron, över den trafikerade genomfartsleden, så är man direkt vid BS-båtarna.
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 00:33
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jag landar 14.45 och tänkte mej till BS 17.30. Känns som tunnelbana i mitt alternativ? Vågar inte heller förboka BS-biljetter då dessa är förbrukade vid en ev. försenad ankomst.
Har oxå läst att man måste hämta biljetter 30 min före. Flygplatsen har jag aldrig köpt på. Var ligger den? Är det en resebyrå eller ett BS-kontor?

/ursäkta jag lånade din tråd fredriklinda!
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 09:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av fredriklinda Visa inlägg
Finns det en chans att hinna med färjan från Pireus kl 19.00 om vi landar kl 16.40?
Om planet landar i tid och väskorna kommer snabbt kan ni hinna. En av er kan vänta på väskorna medan den andra går och köper båtbiljetter, så sparar ni lite tid.
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 17:59
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Jag landar 14.45 och tänkte mej till BS 17.30. Känns som tunnelbana i mitt alternativ? Vågar inte heller förboka BS-biljetter då dessa är förbrukade vid en ev. försenad ankomst.
Har oxå läst att man måste hämta biljetter 30 min före. Flygplatsen har jag aldrig köpt på. Var ligger den? Är det en resebyrå eller ett BS-kontor?

/ursäkta jag lånade din tråd fredriklinda!
Det är resebyråer du hittar på flygplatsen och om det är ont om tid är det ju ingen garanti att du hinner till Piraeus efter det att du har köpt dina båtbiljetter på flygplatsen.

Om du ska åka Blue Star mot Kykladerna 17.30 skulle jag ta bussen, om du inte redan vet att tunnelbanan har en avgång som passar för dig. Här hittar du tidtabellen och information om bussarna
HTML-kod:
http://www.athensairporttaxi.com/en/athens_topiraeus_en.htm
. Observera att du måste byta vid Monastiraki för att komma till Piraeus om du tar Metron.

Bussarna och tunnelbanan ungefär lika ofta, men har inte alltid samma avgångstider så satsa på det alternativ som stämmer bäst. De senaste åren har det tagit mellan 50 min och en och en halv timme med bussen. Kliv av hållplatsen före Piraeus Metrostation, gå över gatan och leta dig in till kajen via någon av de öppna grindarna. I hörnet av kajen, nära Blue Stars kajplats till Syros, Paros, Naxos, Santorini etc ligger Blue Stars egen biljettkiosk där du kan köpa biljett samtidigt som du har koll på landgången till båten.

Hoppas att du hinner med båten!
Våga
Svara med citat
Gammal 2014-06-02, 20:59
fredriklinda fredriklinda är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Ska till Gate E8 för att ta Helenic seaways "flying dolphine" till Agistri.
Stannar bussen i närheten?
Svara med citat
Gammal 2014-06-03, 19:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av fredriklinda Visa inlägg
Ska till Gate E8 för att ta Helenic seaways "flying dolphine" till Agistri. Stannar bussen i närheten?
Ja, den stannar i närheten.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:38.