Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Aten, Pireus & Rafina

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-22, 14:21
lolagumman lolagumman är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009
Standard rafina eller Pireus

Vi är en familj med 2 barn(4&7år) som tänkte öluffa i Kykladerna i sommar. Vi kommer till Athen 20.30 och tänkte ta en morgonbåt ut till Naxos dagen därpå. Vilken hamn rekommenderar ni att vi utgår från, Pireus eller Rafina? Spontant känns Rafina som ett lugnare alternativ, kortare från flygplatsen och lite senare avgång. Jag har dock inte hittat några vanliga färjor som avgår från Rafina utan bara snabbåtar... Och det känns inte speciellt lockande med barn som har anlag för sjösjuka.... Finns det "vanliga" färjor som går från Rafina? Just Naxos är inte heller något som står skrivet i sten utan vi kan nog tänka oss andra öar också.
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 16:06
Oxi Oxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Sv: rafina eller Pireus

Blue Star Itaki går från Rafina till Naxos från 1 Juli, avgår 7.40 och är framme 13.30
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 16:55

Citat:
Ursprungligen postat av Oxi Visa inlägg
Blue Star Itaki går från Rafina till Naxos från 1 Juli, avgår 7.40 och är framme 13.30
Vi åker redan i juni så tyvärr verkar den rutten gå bort. Hur är katamaranerna då, är det väldigt skummigt jämfört med en vanlig färja?
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 17:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Jag har alltid haft lätt att bli sjösjuk, men jag har aldrig känt av något som helst obehag när jag årligen , en eller flera gånger , åker lilla Sea Cat mellan Rafina-Tinos.
Jag kan inte tänka mig att katamaranen till Naxos är sämre....Det är ju inte så fasligt mycket riktigt öppet hav, då först Evia "skyddar" en bra bit och sen , om man ska till Naxos så läar både Andros, Syros, Tinos och Mykonos för ostliga vindar. Rafina som avresehamn är väldigt enkel och trevlig.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 17:17

Det blir nog visst rafina! Känns behändigt. Jag tror att vårt första stopp blir Paros så då blir båtresan lite kortare 2 timmar och 50 minuter bara. (Ungarna kanske inte hinner bli sjösjuka på den korta tiden )
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 17:28
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: rafina eller Pireus

Rafina är betydligt mycket bättre än Pireus i mitt tycke.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 17:36
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av lolagumman Visa inlägg
Vi åker redan i juni så tyvärr verkar den rutten gå bort. Hur är katamaranerna då, är det väldigt skummigt jämfört med en vanlig färja?
Om det ikke blåser a l t for mye er nok Katamaranene helt OK, det verste er at det blir så mye dyrere - det beste at dere kommer rask fram
Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 14:43
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av lolagumman Visa inlägg
Jag reser alltid från Piraeus och tycker att det fungerar smidigt. Jag antar att ni ska bo på hotell en natt och det finns flera hotell som folk här på Kalimera rekommenderar och som ligger nära den del av hamnen där Blue Star-båtarna till Paros och Naxos ligger.

Ombord på dessa båtar finns gott om utrymmen att röra sig på så att barn med spring i benen inte blir rastlösa, och det går bra att sitta ute i friska luften om man har lätt för att bli sjösjuk. Man kan även boka flygplansstolar för en mindre summa om man vill kunna sova under resan. Jag har själv lätt för att bli sjösjuk, men har alltid mått bra på Blue Star-båtarna. Snabbåt klarar jag max 1 timme om de inte kör med reducerad fart.

Ytterligare ett alternativ är att flyga, både Paros och Naxos har dagliga förbindelser med Athen. Flygbiljetten kostar bara något mer är att resa med snabbåtarna. Flygturen tar 45 min - 1 timme. Nackdelen med flyg är att biljetterna för sommaren säljs slut tidigt.
Lycka till med planerna!
Våga
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 21:19
UlleFritte UlleFritte är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014

Hur mycket dyrare är katamaran jämfört m färja? Vi har samma bry och samma ålder på barnen. Vi åker antingen 12 lr 13 juni. Om det skiljer mycket kan det vara bättre m pirusvtänker jag.
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 21:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Mellan Rafina- Tinos är det ung dubbelt så dyr, vill minnas 24 resp 53 euro. Prisskillnadenär nog samma för alla destinationer.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-05-27, 21:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av UlleFritte Visa inlägg
Hur mycket dyrare är katamaran jämfört m färja? Vi har samma bry och samma ålder på barnen. Vi åker antingen 12 lr 13 juni. Om det skiljer mycket kan det vara bättre m pirusvtänker jag.
vet ikke hva "bry" betyr - men jeg sjekket på GTP 13.6

Rask båt ( husker ikke navnet) fra Rafina : 52 + 52 + 26 + 0= 130 euro

Blue Star fra Piraeus : 33,50 + 33.50 + 17 + 0 = 84 euro

Barn under 5 år reiser gratis på begge typer båter 5 - 10 år halv pris.

Differansen blir 46 euro, det er jo penger det, men jeg synes også det er verdt litt å "slippe" Piraeus med såpass små barn.

Evt forskjell på det dere må betale for natten på hotell blir jo også med i regnestykket.
Svara med citat
Gammal 2014-06-08, 11:18
UlleFritte UlleFritte är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2014

Bry betyder problem... tack för alla svar. Försöker hitta en båt som går senare än kl 18, var som helst, men det verkar hopplöst i juni...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.