|
|||
|
|||
rafina eller Pireus
Vi är en familj med 2 barn(4&7år) som tänkte öluffa i Kykladerna i sommar. Vi kommer till Athen 20.30 och tänkte ta en morgonbåt ut till Naxos dagen därpå. Vilken hamn rekommenderar ni att vi utgår från, Pireus eller Rafina? Spontant känns Rafina som ett lugnare alternativ, kortare från flygplatsen och lite senare avgång. Jag har dock inte hittat några vanliga färjor som avgår från Rafina utan bara snabbåtar... Och det känns inte speciellt lockande med barn som har anlag för sjösjuka.... Finns det "vanliga" färjor som går från Rafina? Just Naxos är inte heller något som står skrivet i sten utan vi kan nog tänka oss andra öar också.
|
|
|||
|
|||
Sv: rafina eller Pireus
Blue Star Itaki går från Rafina till Naxos från 1 Juli, avgår 7.40 och är framme 13.30
|
|
|||
|
|||
Vi åker redan i juni så tyvärr verkar den rutten gå bort. Hur är katamaranerna då, är det väldigt skummigt jämfört med en vanlig färja?
|
|
|||
|
|||
Jag har alltid haft lätt att bli sjösjuk, men jag har aldrig känt av något som helst obehag när jag årligen , en eller flera gånger , åker lilla Sea Cat mellan Rafina-Tinos.
Jag kan inte tänka mig att katamaranen till Naxos är sämre....Det är ju inte så fasligt mycket riktigt öppet hav, då först Evia "skyddar" en bra bit och sen , om man ska till Naxos så läar både Andros, Syros, Tinos och Mykonos för ostliga vindar. Rafina som avresehamn är väldigt enkel och trevlig. Lissi |
|
|||
|
|||
Det blir nog visst rafina! Känns behändigt. Jag tror att vårt första stopp blir Paros så då blir båtresan lite kortare 2 timmar och 50 minuter bara. (Ungarna kanske inte hinner bli sjösjuka på den korta tiden )
|
|
||||
|
||||
Re: rafina eller Pireus
Rafina är betydligt mycket bättre än Pireus i mitt tycke.
// KR |
|
||||
|
||||
Om det ikke blåser a l t for mye er nok Katamaranene helt OK, det verste er at det blir så mye dyrere - det beste at dere kommer rask fram
|
|
|||
|
|||
Citat:
Ombord på dessa båtar finns gott om utrymmen att röra sig på så att barn med spring i benen inte blir rastlösa, och det går bra att sitta ute i friska luften om man har lätt för att bli sjösjuk. Man kan även boka flygplansstolar för en mindre summa om man vill kunna sova under resan. Jag har själv lätt för att bli sjösjuk, men har alltid mått bra på Blue Star-båtarna. Snabbåt klarar jag max 1 timme om de inte kör med reducerad fart. Ytterligare ett alternativ är att flyga, både Paros och Naxos har dagliga förbindelser med Athen. Flygbiljetten kostar bara något mer är att resa med snabbåtarna. Flygturen tar 45 min - 1 timme. Nackdelen med flyg är att biljetterna för sommaren säljs slut tidigt. Lycka till med planerna! Våga |
|
|||
|
|||
Hur mycket dyrare är katamaran jämfört m färja? Vi har samma bry och samma ålder på barnen. Vi åker antingen 12 lr 13 juni. Om det skiljer mycket kan det vara bättre m pirusvtänker jag.
|
|
|||
|
|||
Mellan Rafina- Tinos är det ung dubbelt så dyr, vill minnas 24 resp 53 euro. Prisskillnadenär nog samma för alla destinationer.
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Rask båt ( husker ikke navnet) fra Rafina : 52 + 52 + 26 + 0= 130 euro Blue Star fra Piraeus : 33,50 + 33.50 + 17 + 0 = 84 euro Barn under 5 år reiser gratis på begge typer båter 5 - 10 år halv pris. Differansen blir 46 euro, det er jo penger det, men jeg synes også det er verdt litt å "slippe" Piraeus med såpass små barn. Evt forskjell på det dere må betale for natten på hotell blir jo også med i regnestykket. |
|
|||
|
|||
Bry betyder problem... tack för alla svar. Försöker hitta en båt som går senare än kl 18, var som helst, men det verkar hopplöst i juni...
|
|
|