|
||||
|
||||
Var ska vi åka?
Nu har jag äntligen lyckats få med mig min kille till Grekland i sommar ! Nu är vi mitt i bokningsprocessen och skulle behöva lite hjälp. De flesta resor till Grekland har spenderats öluffande med mamma, vilket har varit fantastiskt trevligt och jag känner att jag fått se ett genuint Grekland under dessa år. Jag vill nu visa min kille någon fin ö/fastland där man fortfarande hittar "Grekland" och inte att mat-menyer på svenska tagit över om ni förstår vad jag menar.
Våra krav: 1. Det ska vara gångavstånd till centrum/stan 2. Vi vill väldigt gärna bo på något fint &fräscht större hotell med pool &gärna väldigt nära havet, som ett Blue couples hotell från Fritidsresor exempelvis, gärna 4-5 stjärnor men ändå under 10 000/pp/v . 3. Detta ska ligga på en lite mer grek-grekisk plats, och gärna inte ex Rhodos stad som jag anser är för mycket storstad. Har ni bra förslag på hotell ? och var de ligger då såklart tack på förhand |
|
|||
|
|||
Sv: Var ska vi åka?
Hej, jag tror jag är med på hur du menar det gäller att börja lite lagom, jag chockade nog min sambo lite när första Greklandsresan blev Lesvos och då massa småbyar där det var typ vi o tre par till.
Du skriver inte när ni tänkte åka, får det påverkar lite om man ska ge tips tycker jag. charter eller på egen hand? Och kan ni tänka er åka båt? Många lite mindre hotel har pool och är oftast billigare än stora komplex (och har mer charm kan jag tycka) Paros är trevligt att åka till om man har med sig någon som inte varit i Grekland förut,, det upplevs väldigt Grekiskt iom de typiska vykorts husen i blått o vitt som är så vanliga, jag upplever den ön som en härlig misch mash av turism och genuinitet, man har liksom allt och allt är lagom anpassat och exploaterat, det finns även flera större hotel nära havet, Naoussa by är väldigt trevlig, hygglig strand. Det går Charter med Apollo men kräver båtresa. Almerida på Kreta är ett annat tips, här går charter o man åker inte båt, nu var det ett tag sedan jag var där men då var det relativt genuint och Grekiskt, man kan gå till Kalyves och där var jag o bada i höstas, det kändes ganska Grekiskt fortfarande, kusten till vänster om Chania är dock sönderexploaterad till Meleme ungefär. Ja egentligen kan jag nog rabbla platser i oändlighet, |
|
||||
|
||||
Stora hotell har ofta lite mindre charm enligt min personliga uppfattning. Ni kanske ska titta på ett boutiquehotell istället om ni vill ha hög standard och är beredda att betala lite mer. Vet att Lissi och kanske Janne också tippsat om ett sånt hotell på Tinos. Tror att det drivs av dottern till hotellägarinnan där Lissi brukar bo.
Annars är Fata Morgana på Folegandros väldigt romantiskt med sitt läge men då har ni en bit till stranden. Naoussa på Paros har också många fina ställen och dit kan ni åka både charter och på egen hand. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej! Sedan jag fick reumatiska besvär i mina knän har jag letat efter ungefär samma som du/ni. Hittade Hotell Achilades på Skiathos som vi försökte boka. Tyvärr fanns det inte enkelrum till hela sällskapet (vi var tre. Min syster min mamma och jag) så vi kom aldrig iväg. Men titta på det Apollo. Lycka till
|
|
|||
|
|||
Tröttheten tog över achilades är orten hotellet heter Esperides. Sorry
|
|
||||
|
||||
Holder med Kalimera , Naoussa på Paros og hotel Senia. Ikke direkte lux-hotel, men et fantastisk baseng, nydelig frokost/ mat... Hyggelig vertskap, kort vei til alt. Et alternativ m mer lux er Contoratos beach... Naoussa er romantisk, mange steder m flotte strender og små byer å oppdage m bil, dagstur til Antiparos..
|
|
||||
|
||||
Citat:
- etter å ha lett "øyverdenen rundt" i flere måneder, for å finne det "perfekte" stedet for vår storfamilie-ferie nå i juli, bestemte vi oss for Naoussa - V I , gamle liker oss der vi og, men først og fremst valgte vi Naoussa med tanke på den/de yngre generasjonene Naoussa er b å d e veldig trivelig og samtidig " Trendy og Eksklusivt" Vi ville i utgangspunktet gjerne ha bodd på Senia, men både for å unngå s å mange trapper / ta hensyn til et par knær, og at de renoverte/fineste rommene var noe for dyre for oss, ble det ikke Senia. Men denne gangen ønsket vi en litt høyere standard ( enn v i bruker), ble veldig glade da vi "fant" KALLISTI O m det er i nærheten av å være så bra som tidligere gjester har tilbakemeldt blir vi garantert fornøyde De scorer HØYT ( høyere enn Senia) på Booking.com og er nr 2 av de 31 stedene i Naoussa de er sammenlignet med på TripAdviser Så sjekk gjerne ut Kallisti og |
|
|||
|
|||
Kefalonia, och bo i Lassi Otroligt fin ö med varierande landskap. Hyr bil och kör runt! Gångavstånd till staden Argostoli om ni bor i Lassi. Annars Naxos och bo i stan för att ta sig ut till finaste stränderna vid Plaka/Agia Anna med badbussarna, cykla eller fyrhjuling går också fint! Vi bodde på ett lägenhetshotell som hette Sunshine som låg i utkanten av staden med 100 m ner till stranden och promenadavstånd in till staden, det var helt ok förutom att det hade varit skönt att slippa fixa frukost själv varje morgon, men det gick OK
|
|
|||
|
|||
Jag rekommenderar Skiathos. Skiathos stad är inte alltför stor men inte alltför liten heller Strax utanför stan ligger Megali ammos med en del hotell och några tavernor. Det finns en strand i byn som är helt ok men längre söderut på ön finns riktiga strandpärlor. Byn är stillsam.
Längs kustremsan finns liknande orter som Megali ammos t e x Achladies. I meg ammos har jag inte sett till några tavernor med något annat språk än grekiska och engelska. Inne i Skiathos stad där det finns fåtal tavernor vars meny även står på norska. De tavernor behöver man inte gå till... |
|
|