![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan alla Gerklandsälskare!
Jag åker 25 maj första gången till Skiathos,ska bo på Thymis Home inne i staden.Ville bo med liv och rörelse runtom då jag bott lite "ödsligare" förut på resorna till Grekland. Reser Solo och det har känts lite ensamt om kvällarna... Första gången till ön och den verkar ju helt underbart.bara kunna ta buss till olika stränder så enkelt ![]() Hotellet verkar också vara trevligt med liten pool och de skönaste sängar nån hade sovit i i Grekland..bara det ![]() Så gärna lite allmänna tips som "kan vara bra packa med i kappsäcken"..något ni tycker jag inte ska missa uppleva mina 2 veckor på ön och Skiathos stad.eller nån Supermarket som är trivsam..sådant eller något annat nån vill berätta Ha det fint önskar Ulrica |
|
||||
|
||||
![]()
Vi var på Skiathos fast i början på Juli.
Jag ska absolut inte skrämma upp dig. Men vi bodde på Thymis home! Detta var 2009. Jag blev faktiskt förvånad men en månad efter vi kom hem så damp det in en utbetalning från Ving med en ersättning på 1000:- för våra upplevelser på hotellet. Jag var redan förberedd innan vi kom ner för att det varnades på Tripadvisor för värdinnan och ägaren som var en rejält sur och fruktansvärt snål änka. Det stod i hotellbeskrivningen att det fanns gratis internet runt receptionen. När jag frågade efter internet och påpekade att det fanns tillgång till gratis internet enligt resebyrån så blev tanten rejält ond och gormade att det inte finns gratis internet, men visst erbjöds internet mot kostnaden 10€ i timmen ![]() Dessutom vägrades jag att själv boka en taxi på hemresan då hon insisterade på att hon skulle boka en bil till oss och att det var noga att vi inte diskuterade prier med chauffören och att vi skulle betala direkt till henne och inte till chauffören. Nu var det så att jag visste att det kostade 6 € om jag själv bokade taxi men tanten skulle ha 12€. Dessutom var det ofta problem med toaletten, varmvattnet och ständiga strömavbrott i fastigheten, ibland timtal då det var något fel i huset och hon var snål att kontakta en riktig elektriker. Den här ägartanten var välkänd av Vings personal och de berättade att hennes snålhet var beryktad på ön. Hon var tydligen också en bitter änka sedan något år. Tittade runt på nätet och det är nog helt ok att bo på Thymis idag. Att sängarna ska vara sköna tyder på att de renoverat. Jag känner också bara igen inredningen delvis när jag ser på bilder så de har säkert renoverat. jag tror också att de bytt ägare för Vings platschef berättade att tanten hade till salu för 2.5 miljoner €. Är tanten borta så är det säkert ett jättebra boende och läget är också bra. Skiathos stad tyckte vi om att bo i, och vi hade en jättetrevlig vecka trots skräcktanten. En kul parentes är att den trevlige platschefen stod och tog emot oss när vi landade på Lesbos nu i somras, och han kände igen oss direkt. Synd bara att jag aldrig fick frågat hur det gick med tanten på Thymis ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan ricky och tack för svar!
AjAj då.låter inte alls trevligt som ni hade det...sura tanter kan jag kanske tampas med ![]() ![]() Men kanske det är nytt styre på hotellet nu (tanten kanske sålde och är lycklig och vänligare nån annanstans nu ![]() Kanske nån har bott där senaste åren och kan berätta hur det var. Valde hotellet för det var billigt för mej få egen lägenhet och för det verkade så bra med tex internet på rummet och så mysig inredning..jag reser med Airtours, Trevligt att ni blev igenkända på Lesbos..sånt är så trevligt! |
|
|||
|
|||
![]()
Har nu läst på Tripadvisor och hotellet får mycket höga betyg från gäster som bott där 2013.Rent och snyggt och trevlig hjälpsam personal..snitt 4 poäng av 5
![]() Så nu kan jag koppla av och fortsätta drömma om min Skiathosresa..är ju lika mysigt som själva resan det ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har helt snöat in på SKiathos och åker för sjunde gången i Juli. Jag känner inte till ditt hotell men kollade var det ligger. Skiathos stad är supermysig att strosa runt i bland de gamla gränderna på kvällarna. Hela Papa Diamantis sjuder av liv och mellan Papa Diamantis och gamla hamnen finns massor av mysiga tavernor som ligger inne i prången bland gränderna. Den delen av stan är bilfri. Kvarteren ovanför gamla hamnen är mysiga att gå i även på dagarna. Här lever de bofasta och tvättlinor blandas med krukväxter i gamla olivburkar i gränderna.
Om du kollar kartan så ligger "Alexandros taverna" vid 2:an. Den är favoritern nr.1 alla kategorier. Serverar klassisk grekisk mat. Ligger i en smal gränd och man sitter under ett stort träd. Dimitris och Christos spelar grekiska visor på gitarr och bozouki. Det är ett populärt ställe. Vid 1:an ligger Rest Linardo. Lite högre klass på maten och ett snäpp upp i prisklass. Deras lamm kleftico är bara bäst. Ägaren är grek och är gift med en norska. Hoppas du kommer att älska Skiathos lika mycket som vi ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Alphashooter!Tack så väldigt mycket för tipsen
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Du velger en fin tid å reise til Skiathos på. Har vært der i de siste 15 åra i månedskifte mai/juni og alltid hatt flott vær. Alt er grønt og frodig, folk serviceinnstilt og sånn passe med turister. I fjor var jeg der 18 mai til 7 juni og hadde ca 15 min med regn en dag. er enig med en annen her om de nevnte resturanger, legger til ett par til på Megali Amos stranda som du skal bo i nærheten av, Twiligts og Thessaloniki. Ha en fin tur, er sikkert der på den tiden Svein |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Svein och tack för tipsen! Ska testa restaurangerna
Kanske vi ses i maj ![]() Ulrica |
|
|||
|
|||
![]()
Grattis till ett bra val av ö
![]() ![]() ![]() Om man tröttnar på sol och bad kan man åka utflyktsbåt till grannöarna Skopelos och Alonnisos. Turen är jättefin. Man får ca 2-3 timmar på varje ö så man hinner spatsera och äta... Fantastisk upplevelse ![]() Inne i Skiathos stad finns gott om restauranger. Jag har fastnat för en taverna vars namn jag aldrig lyckas komma i håg. Ganska lätt att hitta till... promenera längs gamla hamnen hela vägen fram till den berömda trappan med kuddarna . Gå uppför trappan och fortsätt framåt tills du kommer tills du kommer till ett torg med en kyrka. Fortsätt förbi torget och du kommer till en liten smal gränd och där finns ett par tavernor... Den ena heter Ellenikon (spelar levande musik på kvällarna) och den andra är en bra restaurang... Om man känner för att förbränna lite kalorier kan man promenera uppför en himla massa trappsteg upp till kyrkan som vätter mot nya hamnen så är det jobbigt men absolut värt mödan väl däruppe... K 111 dagar till min åttonde gång på denna pärla ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Alexandros?
|
|
|||
|
|||
![]()
Ett utmärkt val av resmål. Tavernan ovan (Lyhnari) rekommenderas varmt. I närheten finns Asplirithos, som också är mycket trevlig. Lite längre ner längs Papadiamantinis och på andra (högra uppifrån sett och femtio meter in på en tvärgata) finns O´Paraxenos på en fin innergård. Hög klass och låga priser.
Om du badar på hemmaplan så promenera bort en bit söderut till Swell Beach Bar vid Anhgeliki beach Hotel (där vi alltid bor). Andra stränder, utöver de mest kända, som vi rekommenderar är Agia Eleni, Ambelakia, Elias och Mandraki. Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
![]()
Tack så mycket för alla fina tips!! Kommer jag ha stor nytta av när jag nu snart drar till Skiathos
![]() Ulrica |
|
|||
|
|||
![]()
Det er meget mulig, fikk bestilt tur 24 mai
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag vill slå ett slag för en lilla familjetavernan som ligger i hörnet precis innan man svänger in till Lyhnari (kommer inte ihåg namnet). Den är mkt liten, några få bord och stolar. En liten supermarket mitt emot och en blomaffär mitt emot den. Det är nästan bara lokal befolkningen som går dit. En liten meny och mamman lagar all maten. Underbart enkelt och gott och suveräna priser
![]() |
![]() |
|
|