Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-06-24, 10:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Numera kan du inte ens räkna med att få ta med dig handbagaget in i kabinen, om du flyger med RA. OM det inte finns plats, åker det på bandet. Gratis visserligen, men man kan ju ha ömtåliga saker i handbagaget, som man inte vill att det ska hamna på bandet. H
Svara med citat
Gammal 2014-06-24, 10:23
Ante Ante är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard 8kg +2kg Sv: Bagagevarning. Övervikt

En undran är ju hur mycket mer charterkärrorna väger generellt sett när befolkningen i snitt blir tyngre också.

Det är ju en fördel att planen får luft under vingarna

Jag brukar ha ca.8kg baggage för en veckas till tio dagars resa.

Dock två kg tyngre hem med lite godsaker från taxfree
Svara med citat
Gammal 2014-06-24, 21:14
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Standard Sv: 8kg +2kg Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
En undran är ju hur mycket mer charterkärrorna väger generellt sett när befolkningen i snitt blir tyngre också.

Det är ju en fördel att planen får luft under vingarna

Jag brukar ha ca.8kg baggage för en veckas till tio dagars resa.

Dock två kg tyngre hem med lite godsaker från taxfree
Om man nu får ha 23kg incheckat(reguljärt med SAS) , vad är problemet om man ligger nära gränsen ? Vi reser med väskor som har hjul ! Den halvtimmen man kan tjäna vid bagagebandet om man bara reser med "handbagage" a la 7Kg , är för oss försumbar.
Det är klart att man kan hinna med transfer om man slipper vänta på incheckat bagage. Men då är väl planeringen lite väl tajt ?

Är man som vi ute i Ö-Världen 2-3 veckor varje gång ,då vill man ha lite klädombyte utan att behöva tvätta var o vareviga dag, vi är där för att slippa " hemtjänsten" ock slippa tvätt o dyligt ! Att dra ner 2-3 veckor med bagagevikt under 10 kg är för oss främmande !!!

Vi tror att här är några som har som "sport" att resa så tajt som de går ?
Hoppas att dom trivas med det !

/ Tom som minskat 15 kg kroppsvikt sen Januari / 2014 men till viken nytta vid incheck ?

Senast redigerad av Tom den 2014-06-24 klockan 21:58.
Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 06:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Att vi försöker ha så lite vikt som möjligt samt praktisk rygga/väska är att vi öluffar. Man ska gå på och av färjor ett antal gånger, vandra med dessa till boende o s v. Och det är Arne som får bära min väska.
Så det är av praktiska orsaker och det innebär att vi lämnar in kläder för tvätt minst en gång och att vi tar med oss kläder som vi tänkt kasta. Ett antal låneböcker ligger i lappen och detta minskar vikten.
Men (makens) sladdar och skarvsladdar tar plats,,,,
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 12:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

...och jag har både flera ombyten halvlånga byxor och shorts, linnen och tunikor och klänningar. Tunna skrynkelfria sådana. + strandlakan tunt samt bikinis och snyggsandaler. Går varken smutsig eller skrynklig Böcker får också plats. För mig är det absolut ingen tävling, jag avskyr bara att släpa på stora väskor och tycker det är skönt att bara ha med sånt jag garanterat använder! Jag är jätteglad att mina semesterbehov ryms i denna....och väskan har ett extra blixtlås och kan göras lite högre vid behov.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 13:15
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Oj!! Vad duktiga ni är på att packa Jag kan aldrig välja bort...men i år ska det bli ändring!! Har redan lagt fram det jag vill ha med på resan nu på söndag, och nu SKA jag plocka bort kläder!! Faktiskt lite lättare att välja bort när man ser allt "onödigt"...som kan vara "bra att ha" som ligger här i högarna
Marie
Svara med citat
Gammal 2014-06-25, 17:20
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Att vi försöker ha så lite vikt som möjligt samt praktisk rygga/väska är att vi öluffar. Man ska gå på och av färjor ett antal gånger, vandra med dessa till boende o s v.
Vi öluffar också.
Men med en bra ryggsäck, rätt påtagen och injusterad för att passa den egna kroppen, spelar det för mig ingen roll om det är 5 eller 15 kg i den.

/kimmen
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.