|
||||
|
||||
Gester
Det gestikuleras rätt mycket här i södra Europa. Man kan se de egendomligaste gester och jag antar att den som pratar inte själv fattar att det ser rätt kul ut. Pröva själv att dra ner ljudet på TV:n och se om du fattar vad personen pratar om!
Kanske det är tvärtom, att man är gestikulationshämmad i norra Europa? Jag minns en bekant som faktiskt tog tag i mig när jag pratade och sa: vifta inte så förbannat, jag hör inte vad du säger! Han skulle nog få nervöst sammanbrott här i Grekland. Teckenspråk vore väl alldeles utmärkt och inte bara för döva , tänk om vi hade ett gemensamt sånt, kanske lite förenklat, nån slags teckenesperanto, vad det skulle vara praktiskt i många sammanhang! Dykare har koder men det är ju rätt begränsat. Kanske andra yrkesgrupper också? Vad vet jag. Får nöja mig med att kolla fladdrande händer och vickande axlar och märkliga ansiktsuttryck. |
|
||||
|
||||
Sv: Gester
Citat:
|
|
|||
|
|||
Underbart beskrivet! Själv har jag Karelsk/Finsk bakgrund och de yviga gesterna är i mitt blod. Just därför känner Jag mig så himla hemma i Grekland!
/Marja som känner igen sig! Hi hi.... |
|
|||
|
|||
Härligt med människor som uttrycker sig med "hela kroppen", när man inte talar samma språk, kommer man långt med gester
|
|
|||
|
|||
Jag älskar Grekiska gester! Min favorit är "hakan bakåt och händerna lite utåt".
|
|
||||
|
||||
Vi har rest en del i Indien där man skakar på huvudet när man säger JA. Tvärtom mot oss alltså. Det tog väldigt lång tid innan vi vande oss vi det.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Jag är själv en person som gestikulerar en hel del, så jag är väl inte helt svensk då eller??.. Kroppsspråket är fint att ta till, när man inte kan uttrycka sig på annat vis! Även mycket användbart på min arbetsplats! Sunny(som vill till Grekland nuuu...) |
|
|||
|
|||
Eller i Grekland där man Ne och menar ja.
|
|
|||
|
|||
Vi fick lära oss för länge sedan att vara försiktig med Gester ,och speciellt att inte visa hela handflatan emot någon .Gäller inte längre ,eller ?
|
|
||||
|
||||
Jodå, jan c, fös inte handflatan mot nån, det ses som en aggressiv och oartig gest.
|
|
||||
|
||||
Citat:
När jag växte upp blev jag ofta kallad spanjorskan (på grund av mitt humör) och fransyskan (på grund av mina gester). Jag har förstått senare att det berodde mest på att det inte var så svenskt att uppföra sig så... Jag som är så svensk... Möjligtvis att det kan ha nåt med vallonblodet som svallar i mina ådror... /Eva |
|
|||
|
|||
Gör inte så här i någon gest någonsin ! Ta aldrig din handflata riktat mot ditt kön lodrätt och säg inte "na" samtidigt.
Då kan du råka illa ut det vill jag lova. Om män gör så emot varandra dagligen i Grekland är en sak men gör du det som kvinna kan det vara mer provocerande. Jag gjorde den gesten en enda gång i en speciell situation år 1982 och det ångrade jag då. Jag klarade mig bra men det tog mig lite tid att förstå vilka sämre konsekvenser det gett mig till den goda kontakten med den greken som stod mig nära. Idag är det bara ett gott skratt till händelsen tack och lov och vi är vänner. Gesten i sig betyder att "klyv dina testiklar!" Inte kunde väl jag räkna ut att de menade det med den gesten år - 82. Med andra ord kastrera inte män med en enda gest! Ta detta med lite humor! /Marja |
|
||||
|
||||
Citat:
Det finns ju vissa tecken som alltid verkar funka, som t ex när man låtsassignera i luften på restaurang. Då fattar alla att man vill ha notan. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta. |
|
|||
|
|||