Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-07, 17:12
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ensamresenär: Antiparos/Alonissos?

Vi gillar fortfarande fina sandstränder, Jens och jag.
Men jag är påläst , när det gäller Tilos. En resa dit skulle vara en ensamresa och skulle vara en resa med avkoppling, lite vandring, god mat, gärna sol och bad även om det är stenstrand (har köpt badskor, en fordel även i och omkring Paleochora där det finns många underbara stenstränder), vila, läsa, bara vara helt enkelt.
Men jag behöver inte bli lika förtjust i Tilos som många andra, för att en resa dit skulle bli en fin semester för mig ändå.

Fourni hade vi fina dagar på för några år sedan, men det är för oss som en Lipsi-Patmos-Schinoussa-ö för dig.
En fin ö. Återkommer gärna, men är också nöjd som det är.
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 17:19
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

[QUOTE=Marianne;337610]Vi gillar fortfarande fina sandstränder, Jens och jag.
Men jag är påläst , när det gäller Tilos. En resa dit skulle vara en ensamresa och skulle vara en resa med avkoppling, lite vandring, god mat, gärna sol och bad även om det är stenstrand (har köpt badskor, en fordel även i och omkring Paleochora där det finns många underbara stenstränder), vila, läsa, bara vara helt enkelt.
Men jag behöver inte bli lika förtjust i Tilos som många andra, för att en resa dit skulle bli en fin semester för mig ändå.

...jag har också badskor... ...tror inte du blir besviken, Marianne... ...testa vetja... många reser till Tilos med just de önskningar du har...

maggy
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 18:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag åker också i lågsäsong. Senast åkte jag ner 25 maj. Fast andelen hotell och pensionat blir ju inte mindre för att det är tidigt på säsongen

Och sandstranden jag menade var Eristos. Jag nämnde den för att jag vet att Marianne och hennes man åtminstone förr ville bada vid sandstränder. För mig är Eristos visserligen en vacker vik, men själva stranden är inte jättemärkvärdig. Själv badar jag mycket hellre i Livadia eftersom den klapperstenstranden är så fin.
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 18:07
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Vi gillar fortfarande fina sandstränder, Jens och jag.
Nu skrev du samtidigt som jag svarade Maggy.

Ja, jag borde ha egentligen ha förstått att du var påläst på Tilos

Ön är faktiskt ovanligt lämpad för ensamresor, tycker jag, för där är så lätt att få kontakt med folk, både öbor och besökare.

Om du fortfarande har samma preferenser som tidigare när det gäller sängar så kika på Irinoula hotel om/när det blir aktuellt. Jättesköna madrasser.
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 18:28
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag åker också i lågsäsong. Senast åkte jag ner 25 maj. Fast andelen hotell och pensionat blir ju inte mindre för att det är tidigt på säsongen
...jo jag vet ju det Inkfish... ...vi träffades ju i Livadia... ...kände bara inte alls igen mig i din beskrivning om lilla Tilos... ...är så glad för att just jag har "upptäckt" lilla ljuvliga stillsamma Tilos... ...där kan jag bara vara...men...än en gång...vi upplever ju saker så olika och även våra syften med våra resor är ju så olika...

Maggy
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 18:33
inkfishs avatar

Det är inte alls säkert att vi upplever Tilos så olika, jag skrev inte att Tilos var "turistiskt". Jag skrev däremot att Tilos har mer charterturism än vad Marianne och Jens brukade gilla förr, och att där är många hotell och pensionat. Jag var där "förr" också, Livadia har byggts ut något otroligt. Men jag tycker fortfarande väldigt mycket om det.
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 19:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Jag kan inte tänka mig en bättre ö att resa ensam till än Tilos! Vi får göra ensamresa dit samtidigt Marianne och ha sällskap den mån vi vill! .

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 19:23
Mariannes avatar

Tack för tipset om de sköna sängarna, Inkfish! Att sova gott om natten är gott.
Nu blir det nog inte Tilos varken i år eller nästa år för mig, men vem vet, jag vet inte ens om det finns resor till Tilos från Kastrup. Men till Rhodos finns det ju flyg.
Vi reser nästan alltid lågsäsong, men man kan ju ändra sig även där. Något charterhotell har det t.o.m. blivit senaste åren (nöjda även med det).
Vi ändrar oss och öarna ändrar sig. Några av de öar som tidigare var favoriter lockar inte lika mycket längre.
Tilos har länge lockat mig och om jag behöver egentid, så tror jag att Tilos blir bra, även om jag kan hitta lagom egentid även på stora öar som Kreta.
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 19:25
Mariannes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag kan inte tänka mig en bättre ö att resa ensam till än Tilos! Vi får göra ensamresa dit samtidigt Marianne och ha sällskap den mån vi vill! .

Lissi
Ja, det var vi ju bra på på Kreta. Lagom egentid! Mycket lagom sällskap!
Svara med citat
Gammal 2014-07-07, 19:43
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Vi reser nästan alltid lågsäsong, men man kan ju ändra sig även där. Något charterhotell har det t.o.m. blivit senaste åren (nöjda även med det).
Jag har åkt cirka 25 maj senaste två åren, och det har varit rent gudomligt. Nästan folktomt vilket har varit skönt för oss besökare - men det är naturligtvis hårt att se hur de som lever på turismen på ön får kämpa.

Det är lustigt med Tilos. Vår och försommar är ju alltid högsäsong för den där "Du som åker så mycket till Grekland, har du något bra tips?"-frågan. Jag har alltid svårt att svara på den för man värderar ju saker så olika. Men i år har jag insett att Tilos nog är den ö jag faktiskt vågat rekommendera till rätt många. För att vara en liten ö är den ovanligt allround.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.