Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-12, 21:09
maria boij maria boij är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2014
Standard Handikappsanpassade resor

Hej!
Jag undrar om det finns handikappsvänliga resmål till grekland?
Har hört talas om Loutraki?
/Maria
Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Handikappsanpassade resor

Citat:
Ursprungligen postat av maria boij Visa inlägg
Jag undrar om det finns handikappsvänliga resmål till grekland?
Grekland är inte känt för att vara handikappsvänligt. Vad är det för handikapp?
Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 16:42
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Ha, en fråga för mig!!!!!!

Jag är nybliven handikappad (konstaterar jag nästan lite stolt )
Nä, skämt o sido så är jag handikappad sen nån månad tillbaka.
Jag vet inte vad ni har för typ av handikapp?
Rör det sig om en tung person i rullstol så går i princip hela Grekland bort.
Det är en mardröm för en hjälpreda som ska hjälpa en tynge person med rullstol. Ett barn är nog inga problem.
Jag kan själv inte ens knyta ett par skor eller gå ner i en pool om det inte finns en trappa. Jag fick en stroke och vänster arm är i princip funktionslös och vänster ben har helt klart begränsad funktion.
Då jag var nybliven handikappad så hade jag de funderingar ni har.
Vi bokade om från en rundresa på Kreta som vi bokade när jag var frisk. Vi bokade om till Karpathos och det var ett mycket bra val om man inte är helt rullstolsburen. Det är mycket backar i Grekland, hålor i marken och massor svåra trappor utan räcken och höga kanter. Inga rum eller hotel är helt handikappanpassade vad som än sägs.
Vi bodde på ett 5-stjärnigt hotell som omnämns som handikappanpassat, ändå har alla rum badkar som man måste kliva i o ur. Jag var faktiskt lite orolig själv och det var jobbigt för mig första gångerna.
För mig som ändå kan gå hjälpligt var Karpathos ett mycket bra val men om jag suttit i rullstol så hade det inte funkat. Rullstol kan funka om en lite större stark person hjälper en inte alltför tung person. Man ska komma ihåg att man är på semester och vill ha skönt och behagligt, i Grekland är det många hinder som friska personer inte reflekterar över.
Hoppas mitt svar är till hjälp

Senast redigerad av ricky den 2014-07-14 klockan 16:47.
Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 17:24
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Pigadia/Karpathos stad får nog anses som ett ganska bra ställe för handikappade.
Men det var mer än en gång min sambo och jag konstaterade att det aldrig hade gått om jag suttit i rullstol då jag väger 30 kilo mer än henne. Om Loutraki är bra eller inte kan jag tyvärr inte hjälpa dig med?
Svara med citat
Gammal 2014-07-14, 20:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det talas om att man skulle behöva utveckla hälsoresor till god europeisk standard. Grekland har mängder av varma källor, till exempel. Hittills har det varit mest greker som utnyttjad de här anläggningarna. En kombination av varma bad och vanligt turistande skulle säkert finna gehör hos många som har olika slags problem.

Redan 1965 var jag och fyra andra sjukgymnastelever assistenter på en resa till Opatija i nuvarande Kroatien, med personer med reumatoid arthrit, elva i rullstolar och två som gick något så när bra på egna ben. Man kan kort säga att det var en äventyrlig resa, men oförglömlig...helt omöjliga situationer med trånga flygplansgångar (lyfta, lyfta folk med värkande leder...) och busstransfer (lyfta, lyfta...) dåliga rullstolar, alla olika och inte en pump...men vad vi och tanterna hade roligt! Vi fick julkort i flera år efter de där veckorna.
Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 14:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja, det beror ju mycket på vilket handikapp det handlar om, Maria Boij. Och vilken hjälp du kan resa med.
Loutraki har jag ingen kännedom om, men resebyrån bör väl kunna informera om var det är lämpligast för dig.
Generelt är det mycket höga kanter och många hål "överallt", en bra hjälp är nödvändig för större handikapp.

Ricky, det var tråkigt att höra om din stroke, men ändå så positivt att du och din sambo kom iväg på ännu en fin resa. Hoppas det blir många fler härliga resor framöver och att ni hittar nya smultronställen där ni kan njuta 100%.
Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 16:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Under rubriken Resa i Grekland här på forumet finns ju en underavdelning: Resa med funktionsnedsättning. Det vore väl en utmärkt sak att dela med sig om man har hittat en plats som är bra att besöka även om man har svårt att gå eller andra problem. Jag har själv inga tips.
Svara med citat
Gammal 2014-07-15, 16:34
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Har själv varit på en resa till Loutraki på fastlandet, nära Korinthkanalen, med en vän som behövde dialys varje dag.

Här i Chania på Kreta förbättrar man vägar och trottoarer, men fortfarande finns många smala passager och kanter, ändå ser man en del rullstolsbundna besökare, det är nog bäst omkring hamnen med gågatorna.

Sedan finns det förstås mycket envisa människor som ändå tar sig fram själva eller med elmotor.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:36.