Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-24, 09:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Högsommar

Inte för att jag vill tro det, men sommaren kulminerar nog just nu, fikonen mognar och det brukar vara ett viktigt tecken. Den kom igång sent i år, med regn långt in i juni, ja fortfarande på fastlandet.

Folk kommer och far. Kommer hit, reser igen. Flygplanen över vårt huvud hinner knappt landa där på Kos, så är de i luften igen. För mig, som är stationär, verkar det onödigt jobbigt, mycket enklare att bara vara kvar!

Nere på centrala platian är det full fart, särskilt kvällstid. Oräkneliga moppar kantar gatan som går längs stranden, oräkneliga små och stora båtar ligger förtöjda där, från små jollar till osmakligt stora gästande båtpalats, ja, jag tycker att de är osmakliga, andra får något avundsjukt i blicken .

Centrala Pothia är sällan lugnt, det händer alltid något, men just nu är det alltså ovanligt mycket. Vårt vardagsliv med sitt normala kaos- trafikstockning på grund av att någon lastbil inte tar sig förbi nonchalant parkerade bilar, eller översvämmade gator vid störtregnen, eller skolbarnsparader,alldeles normalt, har nu en extra dimension. - Massor av dagsturister från Kos , massor av hemvändargreker, massor av klättrare (i den här hettan!?) och alla är nere på torget och strandvägen på kvällarna. Musik av olika karaktär mest varje kväll. Musikunderhållning på olika restauranger...

Men sommaren går snart över i den vemodiga sensommaren, då man undrar vad som hände, egentligen, hur kunde det gå så fort?

Besökarna blir färre, värmen blir behagligare, ljudnivån går ner, flygplanen blir glesare.

Välkommen tillbaka!
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 09:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Högsommar

En underbar dagsfundering!
Sådana får jag ofta och det är så skönt.

Birgitta (från ett väldigt hett skär långt upp i norra Sverige)
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 11:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Monica, du är helt fenomenal på att skriva dessa underbara små vardagskåserier. Det griper till rejält om hjärtat på mig när jag läser dem!
Tack!!!

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 11:25
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Monica, du är helt fenomenal på att skriva dessa underbara små vardagskåserier.

Masse

Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 12:20
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Folk kommer och far. Kommer hit, reser igen. Flygplanen över vårt huvud hinner knappt landa där på Kos, så är de i luften igen. För mig, som är stationär, verkar det onödigt jobbigt, mycket enklare att bara vara kvar!

Välkommen tillbaka!
Tänk så underbart att vara stationär (bofast i Grekland) vinka åt båtar och flyg som avgår.. en så härlig känsla att få vara kvar... fick en liten känsla av det när jag var på Amorgos i 6 veckor.. ..när Scopelitis och Blue Star avgick med jämna mellanrum var det sååå härligt att sitta vid kajen och "få vara kvar"!!

Mmmm...vad jag längtar ner nu....

Sunny
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:43.