Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-05, 10:20
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Flygpartner till hund

Är det någon som är på Kreta nu som kan tänka sig att ta med en hund till Sverige? Det är inte svårt - bara att checka in som vanligt.


Deia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-09, 16:05
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flygpartner till hund

Det är så enkelt att hjälpa till. Bara att checka in och checka ut .
Och utanför tullen väntar en lycklig ägare till hunden. Finns det inte någon som ska till Chaniaområdet i augusti eller september? Flygbolag som accepterar hund är SAS, Air Berlin, Nowegian och dom flesta av Fritidsresors flighter.
Hundovänliga flyg har Ryanair, Apollo och Ving


Deia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-12, 16:41
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 931
Standard Sv: Flygpartner till hund

Tyvärr har jag ingen möjlighet men måste ändå fråga, alla papper , vacinationer o intyg därav är iordning?

Om de saknas eller är felaktiga kan det bli dyrt för den som ev tar med vovven o blir stoppad i tullen...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-12, 16:53
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flygpartner till hund

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Tyvärr har jag ingen möjlighet men måste ändå fråga, alla papper , vacinationer o intyg därav är iordning?

Om de saknas eller är felaktiga kan det bli dyrt för den som ev tar med vovven o blir stoppad i tullen...

Självklart är passet i ordning och i passet finns vaccinationsstämplarna! Det är allt som behövs. Man går på "rött" genom tullen och visar upp passet. Klart .
Vi skickar hundar genom Noah's Little Ark och dom har lång erfarenhet av vovvar som skickas till olika länder.
Du kanske kan tänka dig att eskortera en liten hund en annan gång....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-12, 17:06
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 931
Standard Sv: Flygpartner till hund

Hej

Ja vem vet , har flugit med hund förr, det är som du säger inga problem, o är papperna i ordning är det ju ok,

Hoppas du hittar någon som kan ställa upp
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-12, 17:28
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flygpartner till hund

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Hej

Ja vem vet , har flugit med hund förr, det är som du säger inga problem, o är papperna i ordning är det ju ok,

Hoppas du hittar någon som kan ställa upp

Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-12, 19:25
ÖBO ÖBO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 25
Standard Sv: Flygpartner till hund

Läs och begrunda:
http://www.jordbruksverket.se/amneso...e80001886.html

Senast redigerad av ÖBO den 2014-08-12 klockan 19:29. Anledning: kommentar
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-12, 23:23
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Flygpartner till hund

Citat:
Ursprungligen postat av ÖBO Visa inlägg


Mycket bra information,säger som ÖBO läs och begrunda!!
Monica
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-12, 23:27
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flygpartner till hund

Citat:
Ursprungligen postat av Monica C Visa inlägg


Mycket bra information,säger som ÖBO läs och begrunda!!
Monica
Instämmer, man får sig verkligen en tankeställare när man läser detta!!..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-13, 07:43
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 931
Standard Sv: Flygpartner till hund

Håller med, bra information,
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-13, 11:38
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Flygpartner till hund

Kanske är det så att man gör dessa arma hundar en riktig björntjänst med att flytta på dem.
Monica
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-13, 13:24
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flygpartner till hund

De hundar som förmedlas av seriösa hundshelters är avmaskade och testade för de flesta av dessa sjukdomar. Det finns svenska rashundar som importeras ifrån södra och Mellaneuropa som kan föra in lika mycket smitta. Varför alltid vara nedsättande om gatuhundar. Jag vet många som mår hur bra som helst!
Att hjälpa på plats är inte lätt. Man kan kosta på en hund alla vaccinationer och kastrera den. Nästa dag har någon förgiftat den...
Svenska hundar på semester kan också föra in smitta!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-13, 15:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 847
Standard Sv: Flygpartner till hund

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
De hundar som förmedlas av seriösa hundshelters är avmaskade och testade för de flesta av dessa sjukdomar. Det finns svenska rashundar som importeras ifrån södra och Mellaneuropa som kan föra in lika mycket smitta. Varför alltid vara nedsättande om gatuhundar. Jag vet många som mår hur bra som helst!
Att hjälpa på plats är inte lätt. Man kan kosta på en hund alla vaccinationer och kastrera den. Nästa dag har någon förgiftat den...
Svenska hundar på semester kan också föra in smitta!

Birgitta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-13, 15:34
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Flygpartner till hund

Citat:
Varför alltid vara nedsättande om gatuhundar. Jag vet många som mår hur bra som helst! Att hjälpa på plats är inte lätt.
Just det. Samma resonemang gäller gatumänniskor på våra gator. De hjälps bäst i sina hemländer. Det är alltid de på samhällets botten vi vill bli av med.
Jordbruksverket invandrarverket - rent ska det vara.

Avdelningen för illegala samband.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-08-13, 15:38
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flygpartner till hund

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Just det. Samma resonemang gäller gatumänniskor på våra gator. De hjälps bäst i sina hemländer. Det är alltid de på samhällets botten vi vill bli av med.
Jordbruksverket invandrarverket - rasrent.

Precis så! Det var mitt i prick.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-08-14, 14:00
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Flygpartner till hund

Jag måste bara bemöta en del felaktigheter i Jordbruksverkets text. DEN förening som använt felaktiga transportfordon och burar är Dinas ark. Dom tar 5 000:- betalt för en hund ifrån Rumänien. En hund är gratis i Rumänien, pass och vaccination kostar max 1 000:-. Sedan stoppar dom in alldeles för många hundar i en skruttig skåpbil och kör dom till Sverige. Dom stannar längs vägen och släpper av hundar till nya familjer. Ingen riktig utvärdering av temperament eller psyke verkar göras.

Hur jobbar då dom organisationer jag har kontakt med? För det första är dom helt ideella! De kostnader sheltret har för hunden får man betala, plus resekostnad (summa mellan 2-3 000:-). Hundar som är sjuka, gamla eller inte bedöms klara omställningen får stanna i sheltret och bli sponsorhundar eller komma till en jourfamilj som är van att ta hand om hundar med speciella behov. Vi skulle aldrig i livet sätta en hund i en bil och transportera hela vägen upp till Sverige - det är flyg som gäller. Flygbolagen godkänner bara vissa burar så där går det inte att fuska. Inför flygresan får hunden ett lugnande medel. Många importerade rashundar flyger också hem till Sverige och dom blir inte sjuka av det.
Nu blandar Jordbruksverket friskt och beskyller alla organisationer för att en missköter sig.. Man kan ju bedöma riktigheten i resten av texten utifrån detta.Brun hundfästing kan spridas genom bagage också. Hunden kan man sätta fästingmedel på dock ej bagaget....
http://www.dn.se/sthlm/fasting-kan-folja-med-i-packningen/

De shelter jag har kontakt med är Noah's Little Ark på Kreta. I sheltret sitter 300 hundar. Livet i ett shelter är inte alltid kul och många hundar trivs inte alls. Vad är alternativet? Att hunden får gå omkring på gatan ovaccinerad, okastrerad, hungrig och ofta sjuk. Jag tycker att alternativet att få ett hem i Sverige, en familj, vara mätt och lägga sig i en varm korg är bättre. En omplaceringshund har ett bagage och är inte lämplig som förstahund det måste man inse. Jag känner inte till några shelters som inte adopterar bort hundar. Hur skulle det gå? Det kommer in nya varje dag. Undrar om Jordbruksverket kan lämna adresser till dom som dom refererar till......
Senast förra vecka kom en liten goding hit. Ludwiga heter hon. Ni kan läsa om henne på vår fb sida. En solskenshistoria.

Sedan har jag kontakt med ett privat shelter i Rumänien. Där finns också 200 hundar. Det heter Savas Safe Haven. Här få vovvarna hemlagad mat varje dag av en eldjäl och ängel som heter Oana! Varje månad kommer 5 hundar hit till Sverige. Jag har inte hört att någon av dom ca 80 hundar som kommit har varit sjuk! Dom är glada, pigga och oändligt tacksamma för sitt nya liv. I Rumänien har man en lag som gör det tillåtet att döda en gatuhund efter 14 dagar i ett kommunalt shelter. Då pratar vi inte om avlivning utan slå, sticka eller sparka ihjäl:-( Jag förmedlar gärna kontakten om någon vill sponsra en hund på detta shelter (€15/månad)! Eller adoptera.

Stort tack till den medlem här på Kalimera som erbjudit sig att eskortera hunden.

"Rescued is my favourite breed"
http://www.savasafehaven.com/
https://www.facebook.com/hundarkreta

Senast redigerad av Deia den 2014-08-14 klockan 14:23.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT