Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-08-11, 21:21
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Tandläkare

I lördags hade vi kräftkalas hos min kusin.Mycket trevligt - MEN bet av en liten bit av framtanden.Detta har skett förut och framgångsrikt - men dyrt- lagat av min tandläkare.
Nu undrar jag vad det kostar att gå till tandläkare i Grekland.
Vi reser till Cykladerna i september och då bl.a till Santorini och Naxos. På Amorgos vet jag inte om det finns någon tandläkare...
Är det någon som vet om det är mycket billigare i Grekland OCH om det finns OK tandläkare på Naxos eller Santo.Kunde ju fråga Julia på Honeymoon,men vill i alla fall höra mig för här först.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-08-11, 22:04
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Tandläkare

Om jag hade bott eller besökt Thessaloniki hade jag gått till Tandläkarhögskolan där på Universitetet.
I övrigt skulle nog fixa mina tänder i Sverige om det inte blir super akut förstås.
Prisnivån är nog ungefär som i Sverige
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-08-11, 22:34
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Tandläkare

Jag känner en del som brukar gå till tandläkaren på semestern i Chania för att det är billigare där än i Sverige. Men jag har själv aldrig gjort det för jag har tandvårdsförsäkring och betalar 77 kr/mån och då ingår ALLT Tror inte grekland slår det priset

// Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-08-11, 22:45
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tandläkare

Mikke kan sikkert gi deg info, han har flere ganger skrevet om tannlegen han går til i Pigadia. Han er dyktig og - hvis jeg ikke husker feil, er det mye billigere der enn det er i Sverige
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-08-11, 22:46
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tandläkare

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag känner en del som brukar gå till tandläkaren på semestern i Chania för att det är billigare där än i Sverige. Men jag har själv aldrig gjort det för jag har tandvårdsförsäkring och betalar 77 kr/mån och då ingår ALLT Tror inte grekland slår det priset

// Malin
D E N forsikringen skulle jeg g j e r n e hatt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-08-11, 22:50
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Tandläkare

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
D E N forsikringen skulle jeg g j e r n e hatt
Har ni inte sådan i Norge?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-08-11, 23:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tandläkare

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Har ni inte sådan i Norge?
Det tror jeg ikke, om den finnes har ikke jeg hørt om den

- og i Norge er tannlege, som alt annet, veldig dyrt !
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-08-12, 09:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Tandläkare

Min erfarenhet av grekisk (ung) tandläkare har varit utmärkt. De gånger han tagit betalt, har kostnaden varit den halva mot i Sverige. Någon invändning från tandläkaren på Folktandvården angående lagningen, har det aldrig varit efteråt. Men min tandläkare heter Georgios Basilakis och jobbar i Ierapetra! Mina erfarenheter av honom finns att läsa på vår blogghörna.
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-08-12, 09:13
Jostein Jostein är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Askim, Norge
Inlägg: 70
Standard Sv: Tandläkare

Det finnes så vidt jeg vet en utmerket tannlege på Amorgos. Han holder til i Chora, jeg har selv vært der for noen år siden.

Jostein
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-08-12, 09:17
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Tandläkare

På Amorgos! SÅ bra! Då ska jag ta reda på mer - tack!!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-08-12, 09:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tandläkare

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Min erfarenhet av grekisk (ung) tandläkare har varit utmärkt. De gånger han tagit betalt, har kostnaden varit den halva mot i Sverige. Någon invändning från tandläkaren på Folktandvården angående lagningen, har det aldrig varit efteråt. Men min tandläkare heter Georgios Basilakis och jobbar i Ierapetra! Mina erfarenheter av honom finns att läsa på vår blogghörna.
/ Jannis
Jag blir lite nyfiken vad lever han på om han inte tar betalt. När du skriver låter det som han bara tar ut patientavgiften ibland. Får han bidrag från staten eller hur är tandvårdsförsäkringen utformad i Grekland? Om det nu finns någon?

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-08-12, 11:48
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Tandläkare

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Mikke kan sikkert gi deg info, han har flere ganger skrevet om tannlegen han går til i Pigadia. Han er dyktig og - hvis jeg ikke husker feil, er det mye billigere der enn det er i Sverige
Hej!
Jo, jag har i flera år regelbundet gått till en tandkirurg/tandläkare på Karpathos. Vad det kostar i relation till Skandinavien har jag dålig koll på, men jag fick en krona insatt för 1200 SEK, om nu detta kan vara till nån ledning..... Mellan tummen och framtanden så tror jag att det kostar ca 20-30 % av priset hemma.....
Han, Dimitrios Spanos, har det abbesolut senaste i teknisk utrustning, t.ex så när han röntgat mina gaddar ser jag plåtarna själv, där jag halvligger i slafen....Jag brukar faktiskt ha en kamera i vänsterhanden och fota när han jobbar, det har blivit en del kul bilder genom åren....
Karin af p har ju haft,och skrivit om, en trevlig,dental bekantskap på Karpathos, om jag inte missminner mej.....:
Mikke
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-08-12, 12:41
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Tandläkare

Svar till Eva L. Vi blev av en vår vän Nikos bjudna på tandläkarens bröllop. Jag tog några fotografier, som jag kunde överlämna vid det första besöket. Sedan dess räknas jag som vän. Det betyder att jag, Ylva och vänner får gratis behandling ibland! Då får man lämna över någon present eller tårta som tack i stället!
Georgios äktenskap tog snabbt slut. Men bröllopet var fantastiskt att vara med på.
/ Jannis
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-08-12, 15:44
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Tandläkare

Tack för era svar!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-08-13, 16:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Tandläkare

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
På Amorgos! SÅ bra! Då ska jag ta reda på mer - tack!!!
Det ska även finnas en tandläkare i Katapola enligt den informationskartan över Amorgos jag hämtade i en taverna... där alla viktiga telefonnummer finns med som tex till Polis, medicalcenter, apotek samt tandläkare osv.. när den senast var uppdaterad har jag ingen aning om!
Du kan ju fråga hos Titika.. de lär ju veta om det finns någon. annars är det ju inte så långt till Chora förstås!!..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-08-13 klockan 16:26.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-09-05, 14:03
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 927
Standard Sv: Tandläkare

När jag hade tandställning o gick till Karolinska hade jag en Grekisk tandläkare flera gånger (väldigt länge sen) , hon var otroligt duktig och jag blev förvånad att hon "bara" var student, hon var från just tandläkarskolan i Thesaloniki

kanske skulle se nu på resan om det går att få en vanlig undersökning, det var länge sen jag var hos tandläkaren, nån som vet om det går och vad de typ kostar?

Jag har varit hos grekiska läkare två gånger i Grekland o de var oerhört skickliga båda två, apotekarna är smått fantastiska de med när man gått in på apotek med diverse olika besvär, skulle vara intressant o se om tandläkare är lika bra och det är ju inte fel om det är lite billigare än här hemma,

Senast redigerad av Mahava den 2014-09-05 klockan 14:33.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-09-05, 14:53
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 460
Standard Sv: Tandläkare

Kommer du till Ierapetra, kan jag rekommendera en toppenkille utbildad i Aten. Jag har besökt honom upprepat och går just nu hos honom på grund av en bit av en tand har lossnat. Komplicerat säger han, så jag ska till honom en gång till. Tandläkarna jobbar ofta ensamma utan hjälp av tandsköterskor och är därför betydligt billigare än hemma, c:a 30 € för en halvtimme.
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT